اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

احتمال رأی دیوان عالی به نفع ترامپ در پرونده رد صلاحیت انتخاباتی قوت گرفت

قضات دیوان عالی آمریکا در نخستین جلسه رسیدگی به پرونده رد صلاحیت دونالد ترامپ موضع‌گیری‌هایی اتخاذ کردند که بیشتر به نفع رئیس‌جمهور سابق آمریکا است.

احتمال رأی دیوان عالی به نفع ترامپ در پرونده رد صلاحیت انتخاباتی قوت گرفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دیوان عالی آمریکا امروز پنجشنبه نخستین جلسه رسیدگی به پرونده درخواست تجدید نظر «دونالد ترامپ» در حکم دادگاه ایالت «کلرادو» برای حذف نام او از برگه‌های رأی در این ایالت را آغاز کرد. 

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که جهت‌گیری قضات این دادگاه در جلسه امروز بیشتر به نفع دونالد ترامپ بوده و آنها در خصوص این موضوع که ایالت کلرادو (و دیگر ایالت‌ها) بایستی از اختیارات لازم برای حذف نام یک کاندید از برگه‌های رأی برخوردار باشد تردیدهای جدی ابراز کرده‌اند. 

۹ قاضی این دادگاه در جلسه امروز پنجشنبه به استماع استدلال‌های طرفین دعوی در خصوص حکمی پرداختند که دادگاه عالی ایالت کلرادو روز ۱۹ دسامبر برای حذف نام دونالد ترامپ از برگه‌های رأی در انتخابات مقدماتی این ایالت صادر کرده است. 

دونالد ترامپ که در حال حاضر نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری است در جلسه امروز حضور نداشت. 

ماه گذشته ابتدا دیوان عالی ایالت کلرادو حکم داد که دونالد ترامپ با استناد به یکی از بندهای قانون اساسی آمریکا نمی‌تواند در آن ایالت برای مرحله درون‌حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نامزد انتخابات شود.

بعد از آن  ایالت «مین» در حکمی مشابه اعلام کرد که صلاحیت او برای قرار گرفتن نامش در برگه‌های رأی تأیید نمی‌شود. بعد از این اتفاقات، بحث صلاحیت ترامپ برای نامزد شدن در بسیاری از ایالت‌ها مورد سوال قرار گرفته است.

ایالت‌هایی که خواستار قرار نگرفتن نام ترامپ در برگه‌های رأی هستند می‌گویند اقدامات او در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ مصداق تحریک به شورش و اغتشاش بوده است.

در آن روز، هنگامی که قانونگذاران آمریکایی برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در کنگره حضور داشتند گروهی از هواداران دونالد ترامپ به تحریک او به «کاپیتول هیل» حمله کردند.

طرفداران رد صلاحیت ترامپ با استناد به بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا می‌گویند او مجاز به قبول مناصب فدرال نخواهد بود. در این بند قانونی که در زمان جنگ داخلی آمریکا به تصویب رسیده آمده است که کسانی که سوگند یاد می‌کنند از قانون اساسی ایالات متحده حمایت کنند در صورت «تحریک به اغتشاش یا شورش» حق حضور در مناصب فدرال را نخواهند داشت.

با وجود این، طرفداران دونالد ترامپ می‌گویند که این بند مشمول روسای جمهور نمی‌شود زیرا در آن به صراحت از چندین سِمَت‌ که سوگند یاد کرده‌اند اسم برده شده (از جمله سناتورها، معاونان رئیس‌جمهور و غیره )، اما اشاره‌ای به سمت رئیس‌جمهور نشده است. 

 در جلسه امروز، قضات دیوان عالی بخش زیادی از وقت جلسه را به بحث درباره روش‌هایی اختصاص دادند که ایالت‌ها می‌توانند بند سوم قانون اساسی را علیه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به کار ببندند.

قاضی‌های محافظه‌کار و لیبرال در خصوص اینکه ایالت‌ها بایستی قدرت لازم برای انجام اقداماتی جهت اثرگذاشتن بر نتیجه انتخابات داشته باشند تردید ابراز کردند. 

جان رابرتز»، یکی از قاضی‌های محافظه‌کار دیوان عالی خطاب به وکیل ۶ فرد رأی‌دهنده که با شکایت از دونالد ترامپ خواستار رد صلاحیت او در کلرادو شده‌اند گفت که چنانچه تصمیم دادگاه این ایالت حفظ شود، ایالت‌های دیگر نیز نامزدها را بنا به ترجیحات حزبی خود رد صلاحیت خواهند کرد. 

رابرتز گفت: «در نهایت کار به جایی خواهد رسید که تنها چند ایالت نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را مشخص خواهد کرد. این اتفاق ناخوشایندی است.»

«ساموئل آلیتو»، یکی دیگر از قضات محافظه‌کار نیز گفت: «برخی ادعا می‌کنند کاری که دادگاه عالی کلرادو انجام داده تبعات جدی در وی خواهد داشت. تصمیم دادگاه کلرادو می‌تواند سرنوشت این سوال در بسیاری از دیگر ایالت‌ها و شاید تمامی دیگر ایالت‌ها را مشخص کند.»

 تا کنون ده‌ها شکایت در سراسر آمریکا با موضوع جلوگیری از نامزد شدن ترامپ در انتخابات به موجب قانون اساسی آمریکا تنظیم شده‌اند. رد صلاحیت ترامپ با رأی دادگاه عالی ایالت کلرادو یکی از معدود مواردی است که یک ایالت در چنین شکایتی موفق شده است. در اکثر ایالت‌های دیگر، مقام‌های دادگاه‌ها و مقام‌های انتخاباتی اعلام کرده‌اند که رسیدگی به این شکایت‌ها در حیطه اختیارات آنها نیست.

 از بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا  برای رد صلاحیت هزاران نفر از نامزدهای ایالات موتلفه آمریکا (اتحاد مجموعه‌ای از یازده ایالات جنوبی آمریکا بین سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵) استفاده شده است.  با وجود این، از سال ۱۹۱۹ به این طرف از بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا تنها دو بار استفاده شده است.

انتخابات مقدماتی در ایالت کلرادو قرار است روز ۵ مارس برگزار شود. 

«الینا کاگان»، قاضی لیبرال دیوان عالی از وکیل شاکیان ترامپ پرسید: «به نظرم سوالی که شما باید با آن مواجه شوید این است که چرا یک ایالت خاص بایستی بتواند درباره اینکه چه کسی رئیس‌جمهور ایالات متحده باشد تصمیم بگیرد؟»

«برت کاوانا»، یکی دیگر از قضات محافظه‌کار نیز محور استدلال‌هایش را اثرات تصمیم دادگاه کلرادو بر روی دموکراسی قرار داد. او گفت: «درباره حق مردم برای انتخابات نامزدهای خودشان فکر کنید و اینکه باید به مردم اجازه داده شود تصمیم بگیرند چون موضع شما به گونه‌ای است که موجب می‌شود رأی‌دهندگان تا حد قابل توجهی از این حق خود محروم شوند.»

وکیل شاکی‌های ترامپ در پاسخ به او گفت: «علت اینکه ما اینجا هستیم این است که رئیس‌جمهور ترامپ تلاش کرد ۸۰ میلیون نفری را که علیه او رأی دادند از حق رأی محروم کند و قانون اساسی الزامی بر این ندارد که ما به او فرصتی دوباره بدهیم.»

۳ نفر از ۹ قاضی که در حال حاضر در دیوان عالی آمریکا حضور دارند توسط خود ترامپ منصوب شده‌ناد. 

قضات دیوان عالی، از وکیل ترامپ درباره اینکه آیا بند ۳ بدون تصویب قانون در کنگره می‌تواند توسط ایالت‌ها به اجرا گذاشته شود و همچنین اینکه این بند مشمول روسای جمهور می‌شود یا نمی‌شود نیز سوالاتی پرسیده و استدلال او را شنیدند. 

رابرتز از وکیل ترامپ پرسید که آیا مقام‌های ایالتی می‌توانند نامزدی را که می‌گوید سوگند یاد کرده و دیگران را به شورش هم تحریک کرده از حضور در انتخابات  منع کنند؟

وکیل ترامپ گفت: «خیر، وزیر امور داخلی ایالت‌ها نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند. چنانچه ایالتی فردی که به ارتکاب شورش اعتراف کرده را از برگه‌های رأی حذف کند در واقع صلاحیت‌های مندرج در قانون اساسی برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری را تغییر داده و به آنها اضافه کرده است.»

وی ادامه اد: «چنانچه فردی به اذعان خودش شروشی باشد بند ۳ به او اجازه می‌دهد برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری نامزد شود و حتی در انتخابات برنده شود. بعد از آن باید ببینیم آیا کنگره موانع لازم را برای او برمی‌دارد یا خیر؟»

وکیل ترامپ علاوه بر این مدعی شد که شرایط بند ۳ مشمول ترامپ نمی‌شود زیرا او رئیس‌جمهور است نه چنانکه در این بند آمده «یک فرد صاحب منصب ایالات متحده آمریکا.»

دیوان عالی آمریکا تا کنون سابقه اظهارنظر در یک پرونده بر اساس بند 3 متمم 14 قانون اساسی آمریکا نداشته است. عده‌ای از کارشناسان معتقدند که بند 3 شامل روسای جمهور نمی‌شود و بنابراین ممکن است دیوان عالی آمریکا حکم دادگاه کلرادو را لغو کند.

نکته مهم دیگر این است که ترامپ برای پیروزی در انتخابات نیازی به پیروزی در ایالت کلرادو ندارد. این ایالت به طور سنتی پایگاه رأی دموکرات‌ها محسوب می‌شود و او در انتخابات سال ۲۰۲۰ هم در این ایالت نتیجه را با اختلاف ۱۳ درصدی به بایدن واگذار کرد.

اما در ایالت مین ماجرا برای ترامپ رقابتی‌تر است و از دست دادن رأی این ایالت می‌تواند در شانس او برای انتخاب شدن اثر داشته باشد، هر چند که او در این ایالت هم در انتخابات چهار سال پیش نتیجه را به بایدن واگذار کرده است. 

انتظار می‌رود تا زمانی که دیوان عالی ایالات متحده به صراحت درباره اینکه آیا ترامپ می‌تواند در انتخابات نامزد شود یا خیر رأی بدهد هر ایالتی بر حسب معیارها و ملاک‌های خودش درباره قرار گرفتن نام ترامپ در برگه‌های رأی اظهارنظر کند.

در صورتی که نام ترامپ با تأیید دیوان عالی آمریکا از برگه‌های رأی در ایالت‌های کلرادو و مین حذف شود او هنوز هم با توجه به فاصله‌ای که با سایر رقبایش در حزب جمهوری‌خواه دارد می‌تواند نامزدی حزب را به دست بیاورد.

با وجود این، چنانچه دیوان عالی حذف نام ترامپ در این دو ایالت را تأیید کند آن موقع مسئله  تنها به ایالت‌های مین و کلرادو محدود نخواهد ماند و بسیاری از دیگر ایالت‌ها هم برای کنار زدن او دست به کار خواهند شد.

برداشت اکثر رسانه‌های آمریکا بعد از اتمام نخستین جلسه استماع دیوان عالی در حال حاضر این است که وزنه در این دادگاه به سمت صدور حکم به نفع ترامپ سنگینی می‌کند. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول