اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

بازارسازی تضمینی برای نفت ایران دستاورد پروژه پالایشگاه‌های فراسرزمینی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در 2 سال اخیر از بازارسازی سنتی که به دلیل تحریم‌ها محدودیت‌هایی داشت، فاصله گرفتیم و به سمت بازارسازی تضمینی از طریق همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی رفتیم. بازسازی این پالایشگاه‌ها به معنای بازارسازی برای نفت خام ایران بدون محدودیت تحریم است.

بازارسازی تضمینی برای نفت ایران دستاورد پروژه پالایشگاه‌های فراسرزمینی

‌گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: اگرچه تحریم ذاتاً یک عمل ناعادلانه است و با روح انسانیت در تعارض قرار دارد، اما هیچ چیز مطلقاً بد یا خوبی در دنیا وجود ندارد، همین تحریم هم مزایایی برای کشورهای تحت تحریم دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به خوداتکایی این کشورها اشاره کرد.

کشور ایران در سال‌های طولانی که هدف تحریم‌ها بوده است، یاد گرفته که چه طور روی پای خودمان بایستد و با اتکا به توانمندی‌های داخلی به رفع نیازها بپردازد.

تحریم‌های نفتی موجب شد در زمینه‌ پالایشگاهی به توانمندی‌های خوبی دست پیدا کنیم، به نظر می‌رسد، حالا وقت بهره‌برداری از این توانایی‌هاست تا با ارائه‌ آن‌ها به کشورهای دوست به منافع دوطرفه و متقابل دست پیدا کنیم.

در همین ارتباط، وزارت نفت سیاست همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی را در دستور کار قرار داد، این سیاست در ارتباط با کشورهای مختلف مانند ونزوئلا و ازبکستان به کار گرفته شد و همچنان ادامه دارد.

رئیس جمهور کشورمان سید ابراهیم رئیسی طی سفری به منطقه ‌آمریکای لاتین، گسترش همکاری‌های تهران را با کشورهای این منطقه در حوزه‌ پالایشگاهی و پتروشیمی پیگیری کرد.

این تلاش ها را می‌توان به منزله‌ قدم رو به جلویی از سوی کشور‌ در راستای بازارسازی برای فروش نفت قملداد کرد.

‌سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در دولت سیزدهم سیاست‌ها در راستای بهره‌برداری حداکثری از توان داخلی و اتکا به خود طرح‌ریزی شد، تصریح کرد: تحول و بازآفرینی تجارت انرژی ایران مبتنی بر سیاست بازارسازی تضمینی از طریق همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و همچنین پتروشیمی فراسرزمینی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در طی دو سال اخیر از بازارسازی سنتی که به واسطه تحریم‌ها با محدودیت روبرو بود، فاصله گرفتیم و به سمت بازارسازی تضمینی از طریق همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی رفتیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: موضوع مهم این است که در شرایط فعلی تحریمی، منابع ارزی کافی برای سرمایه‌گذاری به منظور ساخت پالایشگاه نداریم، بنابراین، صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر و همکاری در تجهیز پالایشگاه های موجود در دیگر کشورها مدنظر قرار گرفت.

میرتاج الدینی گفت: پالایشگاه‌هایی در کشورهای مختلف ساخته شده که به دلیل تحریم یا عدم سرمایه‌گذاری با مشکل تولید مواجه هستند و از ظرفیت کاملشان استفاده نمی شود، در برخی موارد پالایشگاه مستهلک شده است. تعداد کثیری از این پالایشگاه ها در آمریکای جنوبی، سوریه، عراق، آفریقا و آسیای مرکزی وجود دارد که هدف کشورمان برای بازسازی هستند.

وی ادامه داد: بازسازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی با تجهیزات ایرانی که با نفت خام کشورمان همخوانی دارد و تأمین خوراک ظرفیت اضافه شده و بازسازی شده پالایشگاه مذکور، به معنای بازارسازی برای نفت خام ایران بدون محدودیت تحریمی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: برای تسویه مالی به جای نفت فروخته‌شده، محصولات خروجی پالایشگاه را به فروش می‌رسانیم، به این ترتیب، بدون قابلیت تحریم‌شدن، محصولات خروجی نظیر بنزین، نفتا، گازوئیل و غیره را می‌فروشیم.

میرتاج الدینی گفت: با توجه به آنچه در بالا گفته شد، اقدامات دولت سیزدهم در جهت تحقق ایران قوی از طریق تحول و بازآفرینی تجارت نفت خام ایران اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: موضوع مهم این است که همه اقداماتی که شرح داده شد، در شرایط کامل تحریمی به دست آمد، این نوع سیاست‌گذاری‌ها در واقع نوعی ریل‌گذاری برای اتکا به خود و استفاده از توان دانش‌بنیانی کشور در راستای بازارسازی برای فروش نفت کشور به دور از تحریم ها بود، به عبارت دیگر، خنثی‌سازی تحریم ها در دستور کار قرار گرفت.

میرتاج الدینی اضافه کرد: کشورها در مقابل تحریم واکنش‌های مختلفی نشان می دهند، دولت سیزدهم سیاست اتکا به خود و تحول و بازآفرینی تجارت نفت خام کشور را مدنظر قرار داد که نتیجه اش رشد اقتصادی مطلوب در سال جاری بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول