اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هشدار مصر درخصوص «عواقب وخیم» حمله به رفح

وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای در خصوص عواقب وخیم حمله ارتش اشغالگر به شهر رفح در جنوب غزه هشدار داد و خواستار فشار بین‌المللی بر اسرائیل شد.

هشدار مصر درخصوص «عواقب وخیم» حمله به رفح

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه مصر امروز (۲۲ بهمن) با صدور بیانیه‌ای گفت که حمله نظامی رژیم اسرائیل به شهر رفح در جنوبی‌ترین بخش غزه، عواقب وخیمی در پی خواهد داشت.

به نوشته وبگاه المصری الیوم، در این بیانیه آمده است: «سخنان مقامات عالی‌رتبه دولت اسرائیل در خصوص عزم نظامیان اسرائیلی برای عملیات نظامی در شهر رفح را نمی‌پذیریم و در خصوص عواقب وخیم چنین اقدامی هشدار می‌دهیم، به خصوص اینکه با وقوع فاجعه انسانی در غزه نیز همراه شده است».

قاهره گفت که عملیات نظامی در شهر رفح، شرایط را بیش از پیش پیچیده خواهد کرد و به منافع همه بدون استثناء ضربه می‌زند.

وزارت خارجه مصر در ادامه خواستار تجمیع تمامی تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای یافتن راه‌حلی بدون حمله به رفح شد و گفت که حمله به این شهر و ادامه ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه، اقدامی در راستای کوچ اجباری مردم فلسطین و کنار زدن نهایی مسأله آزادی فلسطین است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که قاهره در راستای توقف جنگ و برقراری آرامش و تبادل اسرا به رایزنی با طرف‌های مختلف خواهد پرداخت.

تهدید به خروج از توافق کمپ دیوید

در این میان خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز به نقل از مقامات مصری و دیپلمات‌های غربی نوشت که قاهره تهدید کرده است که در صورت حمله اسرائیل به شهر رفح، از توافق «کمپ دیوید» (مارس ۱۹۷۹) خارج خواهد شد.

این تهدید پس از آن صورت گرفته که نتانیاهو گفته است حمله به رفح برای «تحقق پیروزی» در جنگی که بیش از چهار ماه از آن می‌گذرد، ضروری است.

تهدید برای حمله به رفح در حالی است که بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه برای فرار از جنگ به رفح گریخته‌اند و در چادرهای گسترده و پناهگاه‌های سازمان ملل در نزدیکی مرز مصر جمع شده‌اند. در این میان قاهره از هجوم گسترده صدها هزار پناهنده فلسطینی به خاک خود که ممکن است هرگز اجازه بازگشت نداشته باشند، بیم دارد.

از سوی دیگر «احمد الصوفی» شهردار رفح به شبکه الجزیره گفته است: «از جامعه جهانی و هر وجدان بیداری در جهان می‌خواهیم که برای توقف این نسل‌کشی در حق مردم فلسطین وارد عمل شوند، هر گونه اقدام نظامی در شهر که بیش از ۱.۴ میلیون فلسطینی را در خود جای داده است موجب فاجعه و حمام خون خواهد شد».

پیشتر، کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز فاش کرده بود که «عبدالفتاح السیسی» به علت اختلاف قاهره و تل‌آویو بر سر توسعه دامنه جنگ در نوار غزه جواب تماس «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل را نداده است.

اسرائیل هیوم در عین حال فاش کرد که مصر اخیرا در چند تماس تلفنی پیام‌های شدیداللحنی برای مقامات اسرائیلی ارسال کرده که فحوای آن‌ها به سران سیاسی و امنیتی اسرائیل نیز منتقل شده است.

در این میان بسیاری از کشورهای منطقه و جهان در خصوص گسیل نظامیان اسرائیلی به شهر رفح به تل آویو هشدار داده‌اند، از عربستان سعودی، قطر، امارات، اردن تا آلمان و فرانسه و سازمان ملل خواستار عدم اجرای چنین تصمیمی شده‌اند، با این حال بنیامین نتانیاهو امروز یکشنبه ۱۱ فوریه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی ای‌بی‌سی گفت که عدم ورود به رفح به معنای شکست در جنگ و ابقای حماس در آنجاست.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول