اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی در «آلماتی» قزاقستان

به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی در انقلاب اسلامی، جشن باشکوهی از سوی سرکنسولگری قزاقستان در شهر «آلماتی» برگزار شد.

بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی در «آلماتی» قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی در انقلاب اسلامی و گرامیداشت روز ملی جمهوری اسلامی ایران، جشن با شکوهی از سوی سرکنسولگری قزاقستان در آلماتی با همکاری وابسته فرهنگی سرکنسولگری در سالن اجتماعات هتل «اینترکانتیننتال» برگزار شد.

این مراسم با حضور دیپلمات‌ها و سرکنسول‌های کشورهای مختلف، روسای نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی مقیم، شخصیت‌های سیاسی، علمی، فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و اقتصادی قزاقی و ایرانیان مقیم با نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان آغاز شد.

در افتتاحیه این مراسم، «محسن فغانی» سرکنسول قزاقستان در آلماتی ضمن خوش‌آمدگویی به شرکت‌کنندگان در سخنانی گفت : ۴۵ سال پیش، انقلاب اسلامی ایران به پشتوانه مردم به رهبری امام خمینی (ره) در چنین روزهایی به پیروزی رسید.

فغانی ادامه داد: ایران با بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت تمدنی و تاریخی مکتوب، علیرغم تحریم‌های همه جانبه در عرصه‌های مختلف، به نتایج قابل توجهی دست یافته و با دارا بودن بیش از ۸۵ میلیون نفر جمعیت و موقعیت استثنایی جغرافیایی، ظرفیت قابل توجهی برای همکاری کشورهای جهان برخوردار است.

وی تصریح کرد: ایران همچنین در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، دارو، مهندسی زیستی، فولاد، صنایع دریایی در رده بندی بالا قرار گرفته است.

وی راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را برقراری صلح، ثبات، احترام به حاکمیت اراضی کشورها اعلام و تصریح کرد که ایران توسعه روابط با کشورها و به ویژه کشورهای همسایه را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.

فغانی در سخنرانی خود به طور مبسوط به حل مسئله فلسطین پرداخت و تاکید کرد: حل این مشکل زمانی محقق خواهد شد که برگزاری همه پرسی با شرکت تمام مردم سرزمین فلسطین عملی شود.

وی تاکید کرد که ایران آماده همکاری و تعامل با کشورهای مختلف جهان است و توسعه روابط با کشور قزاقستان به عنوان کشور دوست و همسایه با سابقه تاریخی و تمدنی مشترک، از اولویت‌های ایران به شمار می‌رود. 

وی افزود: روند رو به رشد روابط همه جانبه ایران و قزاقستان در سال‌های اخیر مشهود بوده است و اطمینان دارم با همکاری فعالان، تجار و سرمایه گذاران دو کشور شاهد نزدیکی بیشتر مردم دو کشور خواهیم بود.

«بختجان بولگینف» رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان در آلماتی در سخنرانی خود ضمن تبریک صمیمانه فرارسیدن روز ملی جمهوری اسلامی ایران و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در واقع برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۹۲ برقرار شده که تجدید روابط چند قرنی ایرانیان و قزاقستانی‌هاست، به عبارتی برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، تداوم پیوندهای باستانی است.

وی افزود: روابط دو کشور مبتنی بر اصول احترام متقابل، استقلال، تمامیت ارضی یکدیگر، اصول امنیت بین‌الملل و توسعه روابط دوستانه است و گفت‌وگوهای سیاسی و دیدارهای متقابل و منظم در سطح بالا، تبادل اسناد بین‌المللی برای تقویت همکاری‌ها در جریان است.

 رئیس دفتر وزارت امور خارجه قزاقستان به عنوان مهمان ویژه مراسم ادامه داد: در نتیجه سفر رسمی رئیس جمهور قزاقستان در سال ۲۰۲۲ و سفر نخست وزیر قزاقستان در سال ۲۰۲۳ به ایران، روابط به سطح جدیدی ارتقا یافته است و کاملا معتقدم روابط قابل اعتماد در آینده نیز در همه زمینه‌ها بیش از پیش تقویت شده و به نفع مردم دو کشور بطور ثمربخش توسعه خواهد یافت.

«دکتر علی داوودی» (خواننده) «گلنار اسدی» (پیانسیت) زوج هنرمند ایرانی برای شرکت کنندگان قطعات «ای ایران»، «جان مریم» را به زبان فارسی در سبک کلاسیک و وکال اجرا کردند و  همچنین دو قطعه دیگر، یکی تحت عنوان« لا اله الا الله» به زبان آذری و دیگری قطعه کلاسیک به زبان روسی ارائه کردند.

اجرای این دو هنرمند برجسته ایرانی از سوی شرکت کنندگان مورد استقبال چشمگیر قرار گرفت و مورد تشویق واقع شدند.

در ادامه جشن، به ابتکار وابسته فرهنگی سرکنسولگری ایران در آلماتی، از تابلو فرش «دوستی ایران و قزاقستان» توسط سرکنسول ایران و همچنین رئیس نمایندگی وزارت خارجه قزاقستان در آلماتی رونمایی شد. این تابلو فرش که منقش به پرچم‌های ایران و قزاقستان، حکیم فردوسی شاعر مشهور ایرانی، آبای شاعر برجسته قزاقی و مزین به نقوش هنر ایرانی بوده از سوی مسئولین و شخصیت‌های محلی مورد توجه قرار گرفت.

همچنین کیک منقش به پرچم‌های دو کشور ایران و قزاقستان توسط رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در آلماتی و سرکنسول ایران به نشانه دوستی دو کشور برش زده و در میان مهمانان توزیع شد.

افزون بر برنامه‌های یاد شده، نمایشگاهی از صنایع دستی ایرانی شامل انواع هنرهای خاتم، میناکاری، مس کاری، فیروزه‌کاری برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت.

همچنین، در حاشیه این مراسم، در راستای آشنایی بیشتر مردم قزاقستان با تولیدات ایرانی، نمایشگاهی از محصولات ایرانی صادراتی به قزاقستان و همچنین تولیدات شرکت‌های ایرانی فعال در قزاقستان برپا شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول