اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

تکمیل پازل هواپیمادزدی دولت آمریکا از ونزوئلا

دولت آمریکا دوشنبه شب با بیان ادعاهای تکذیب‌شده اعلام کرد که هواپیمای «بوئینگ- ۷۴۷» که «ایران به یک شرکت ونزوئلایی فروخته بود» را تصاحب کرده است.

تکمیل پازل هواپیمادزدی دولت آمریکا از ونزوئلا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌ها دوشنبه شب به وقت تهران گزارش کردند که دولت آمریکا یک فروند هواپیمای «بوئینگ-۴۷۷» که ایران به ونزوئلا فروخته بود را تصاحب کرده است. این در حالی است که شرکت ماهان هر گونه ارتباط با این هواپیما را تکذیب کرده است. 

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» مقام‌های آمریکا مدعی هستند که این هواپیما که قبلا توسط یک شرکت هواپیمایی تحریم شده ایران به شرکت دولتی ونزوئلا فروخته شده بوده و این نقض قوانین کنترل صادرات آمریکاست.

وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که این هواپیما به «فلوریدا» رسیده و آن را اسقاط خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، هواپیمای باری متعلق به خطوط هوایی ونزوئلا یک سال قبل از توقیف از سوی شرکت هواپیمایی ماهان به ونزوئلا فروخته شده بود و پیشتر با ۱۹ خدمه ایرانی و ونزوئلایی در آرژانتین فرود آمده بود.

دادگاهی در آمریکا پس از فرود این هواپیما از آرژانتین خواسته بود تا  آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توقیف کند. مقام‌های آمریکایی در توجیه اقدام خود مدعی شده‌اند که فروش این هواپیما بدون مجوز دولت این کشور انجام شده است.

این هواپیما در ژوئن ۲۰۲۲ توسط آرژانتین توقیف شد و مقام‌های آمریکایی چندین هفته بعد برای در اختیار گرفتن آن اقدام کردند. آرژانتین روز یکشنبه این هواپیما را به آمریکا منتقل کرد.

شرکت ماهان‌ایر اعلام کرده که هیچ ارتباطی با این هواپیما ندارد و ونزوئلا خواستار آن شده که آرژانتین آن را آزاد کند. 

دولت ونزوئلا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه آرژانتین را به دلیل نقش آن در هواپیمای توقیف شده محکوم و این اقدام را «سرقت» توصیف کردند.

در بیانیه دولت ونزوئلا آمده است:«این تجاوز پیامد دیگری از اقدامات قهری یکجانبه دولت ایالات متحده است که حاکمیت کشور را تهدید و اصول اساسی منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی را نقض می‌کند.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول