اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

انتقاد جوزپ بورل از آمریکا بابت ارسال سلاح به اسرائیل

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آمریکا بابت ارسال سلاح به اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه انتقاد کرد.

انتقاد جوزپ بورل از آمریکا بابت ارسال سلاح به اسرائیل

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه از جامعه بین‌المللی به ویژه آمریکا خواست با توجه به تلفات غیرنظامیان در غزه از ارسال تسلیحات به اسرائیل خودداری کند. 

طبق گزارش پولیتیکو، بورل در جریان نشستی با حضور وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «هر کسی به تل‌آویو می‌رود و التماس می‌کند که لطفاً از غیرنظامیان محافظت کنید. این همه نکشید. چند نفر اگر کشته شوند، تعداد زیادی است؟»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اضافه کرد: «اگر جمعه بین‌المللی درباره تلفات نگران است شاید لازم است که درباره تأمین سلاح فکری بکند.»

اظهارات بورل در حالی مطرح شده که  جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که اصلی‌ترین حامی اسرائیل در جنگ غزه است اعتراف کرد عملیات نظامی اسرائیل در غزه در واکنش به ۷ اکتبر «زیاده از حد» بوده است.

بایدن این سخنان را در حالی مطرح کرد که فشارهای عمومی روی او برای تلاش جهت ایجاد آتش‌بس در غزه شدت گرفته و او به ویژه، از تبعات این فشارها به ویژه بر سبد رأی خود در میان حامیان حزب دموکرات آگاه است.

نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا که چند وقت پیش انجام شد نشان داد جنگ در غزه ممکن است در انتخابات آمریکا بر سبد رأی جو بایدن اثر منفی بیشتری به جای بگذارد تا اصلی‌ترین رقیب احتمالی او، «دونالد ترامپ.»

این نظرسنجی که به صورت مشترک وسط پایگاه «یوگاو» و روزنامه اکونومیست انجام شده نشان داد ۵۱ درصد از رأی‌دهندگان به بایدن در سال ۲۰۲۰ اقدامات اسرائیل را نسل‌کشی دانسته‌اند در حالی که این رقم برای رأی‌دهندگان به ترامپ تنها ۱۲ درصد بوده.

همچنین ۲۰ درصد از کسانی که به بایدن رأی داده‌اند می‌گویند اقدامات اسرائیل مصداق نسل‌کشی نیست در حالی که این رقم برای رأی‌دهندگان به ترامپ ۶۷ درصد است.  

بیش از 28 هزار نفر بر اثر حملات اسرائیل در غزه به شهادت رسیده و ده‌ها هزار نفر زخمی شده‌اند. جنگ در غزه همچنین 80 درصد از جمعیت این منطقه را آواره کرده است. رژیم اسرائیل علاوه بر این به تازگی عملیات خود در غزه را به شهر «رفح» گسترش داده است. 

بورل خاطرنشان کرد که آمریکا در سال 2006 در بحبوحه درگیری اسرائیل با لبنان هم تصمیم مشابهی در خصوص ارسال تسلیحات به ارسال اتخاذ کرد «چون اسرائیل نمی‌خواست جنگ را متوقف کند؛ دقیقاً همان اتفاقی که امروز دارد می‌افتد.»

ده‌‌ها نفر بامداد دوشنبه بر اثر حملات هوایی اسرائیل در رفح به شهادت رسیدند. اسرائیل هم‌اکنون در تدارک انجام یک حمله زمینی به این شهر است که با مصر هم‌مرز است و 1.5 نفر از ساکنان غزه در آنجا متمرکز شده‌اند. 

آنروا

وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست امروز حمایت خود را از آژانس پناهندگان سازمان ملل (آنروا) اعلام کردند. این سازمان در روزهای گذشته به دلیل آنچه حمایت از حماس در عملیات 7 اکتبر خوانده شده هدف انتقاد قرار گرفته و کمک‌ها به آن قطع شده است. 

وزیر همکاری‌های توسعه‌ای بلژیک گفت: «بسیاری از کشورهای عضو اذعان کردند که هیچ جایگزینی برای غزه وجود ندارد و ما باید از شکاف‌ها در کمک‌ها جلوگیری کنیم.»

این وزیر بلژیکی خاطرنشان کرد که شفافیت از همه طرف‌ها لازم است. او گفت که جزئیات گزارش‌هایی که در آن آنروا به کمک به حماس متهم شده در اختیار کشورهای کمک‌کننده به این سازمان قرار نگرفته است. 

بورل گفت: «بر کسی پوشیده نیست که دولت اسرائیل می‌خواهد از شر آنروا خلاص شود. تنها یک راه وجود دارد که این سازمان می‌تواند منحل شود و آن تشکیل دو دولت است.»

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول