اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اطلاعات خارجی استونی: روسیه برای درگیری نظامی با غرب آماده می‌شود

سرویس اطلاعات خارجی استونی مدعی شده روسیه درگیری نظامی با ناتو در دهه آینده را محتمل می‌داند و به همین خاطر قصد دارد تعداد نیروهایش در امتداد مرز با کشورهای بالتیک و فنلاند را دو برابر کند.

اطلاعات خارجی استونی: روسیه برای درگیری نظامی با غرب آماده می‌شود

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ سرویس اطلاعات خارجی استونی مدعی شده روسیه قصد دارد تعداد نیروهایش در امتداد مرز این کشور با کشورهای بالتیک و فنلاند را به عنوان بخشی از آمادگی‌ها برای درگیری نظامی احتمالی با ناتو در یک دهه آینده دو برابر کند. 

رئیس سرویس اطلاعات استونی کائوپو روزین که ارزیابی‌هایش از روسیه در پایتخت‌های غربی از نزدیک دنبال می‌شود، جدیدترین مقام اروپایی است که نسبت به ادامه تمایل روسیه برای درگیری فراتر از اوکراین به‌رغم انکار مسکو هشدار داده است. 

او ضمن تاکید بر این که روسیه در حال حاضر تمایلی به انجام اقدامات نظامی علیه ناتو ندارد، گفت «می‌بینیم که روس‌ها از نظر خود تخمین می‌زنند که درگیری نظامی با ناتو در دهه آینده امکان‌پذیر است». 

روزین پیش از آن که آژانس تحت ریاستش گزارش سالانه خود را امروز منتشر کند، به گروه کوچکی از خبرنگاران گفته بود «اصلاحات نظامی روسیه از اواخر ۲۰۲۲ به تدریج رونمایی شد و سازماندهی مجدد بخش‌های فرماندهی در شمال غرب روسیه به معنای افزایش قابل توجه نیروها در جناح شرقی ناتو است». 

وی در گزارش خود علاوه بر ادعای افزایش دو برابری نیروهای روسیه، گفت «شاهد افزایش نفربرهای مسلح، تانک و سیستم‌های توپخانه روسیه در سال‌های آینده خواهیم بود».

بر اساس این گزارش اطلاعاتی، نیروهای روسیه ممکن است در آن سوی مرز استونی نسبت به ۱۹ هزار نفری که قبل از حمله به اوکراین در سال ۲۰۲۲ بودند، تقریباً دو برابر شوند. 

به ادعای این گزارش، در امتداد مرز هزار و ۳۴۰ کیلومتری روسیه با فنلاند که عضو جدید گروه ناتو است و تاکنون استقرار نظامی روسیه در آنجا کم بوده، «یک سپاه جدید ارتش احتمالاً متشکل از دو یا سه واحد مانور با حدود ۱۲ واحد پشتیبانی آتش و یگان‌های پشتیبانی رزمی» مستقر خواهد شد. 

 

پیش‌تر وزیر دفاع دانمارک در مورد احتمال حمله روسیه طی سه تا پنج سال هشدار داد و گفت که اطلاعات جدیدی به دست آمده که قبلا برای کشورهای ناتو ناشناخته بود.

مدیرکل سرویس اطلاعات خارجی استونی در خصوص راهکار برای مقابله با استقرار و آمادگی نظامی روسیه هم گفت که «به متحدان ناتو بستگی دارد که روسیه را با افزایش هزینه‌های نظامی خود بازدارند. می‌توانیم این (موضوع) را از طرف خود مدیریت کنیم. این فقط مربوط به نحوه تفکر روس‌ها نمی‌شود، بلکه برای ما این امکان وجود دارد که بر محاسبات آن‌ها ثاتیر بگذاریم». 

به گزارش فایننشال تایمز، استونی قصد دارد بیش از سه درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع هزینه کند که بیتشر از هدف دو درصدی ناتو است که کشورهای بزرگتر اروپایی مثل فرانسه و آلمان هنوز نتوانسته‌اند به آن برسند. 

به نوشته این گزارش، در حالی برای کشورهای اروپایی صرف هزینه بیشتر نظامی و افزایش تولید تسلیحات برای اوکراین دشوار است که بودجه نظامی روسیه برای سال ۲۰۲۴، ۱۴.۳ تریلیون روبل معادل شش درصد تولید ناخالص داخلی آن است. 

به گفته سرویس استونیایی، روسیه در سال گذشته ۳.۵ میلیون واحد مهمات تولید کرد که بسیار بیشتر از تولیدات خود اوکراین و منابع غربی بوده است.

در این گزارش آمده که این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۴.۵ میلیون افزایش خواهد یافت، در حالی که تولید غرب همچنان کُند است؛ به این معنی که شکاف بین نیروهای روسیه و اوکراین همچنان بیشتر خواهد شد.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول