يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۴

سیاسی

پاسخ وزير صنايع به سئوال نماينده هشترود درباره قيمت خودرو

خبرگزاري فارس: نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز از وزير صنايع و معادن پيرامون كيفيت پايين و افزايش بهاي خودرو سوال كرد.

پاسخ وزير صنايع به سئوال نماينده هشترود درباره قيمت خودرو
به گزارش خبرنگار پارلماني فارس محمد شاهي عربلو از وزير سوال كرد. 1_ با توجه به اينكه قيمت تمام شده خودروهاي توليدي در شركت ايران خودرو مثل پيكان _ پژو _ پرشيا _ سمند و غيره و همچنين خودروهاي توليدي شركت سايپا مثل پرايد _ زانتيا _ ماكسيما _ رنو و غيره به قيمت مناسبي مي‌‌باشد چرا براي خريداران داخل كشور با قيمت بسيار گرانتر فروخته مي‌شود و قيمت تمام شده تك تك خودروها چه مبلغ مي‌باشد؟ 2_ ميزان خودروهاي صادراتي از اين دو شركت در چند سال اخير ( در مدت وزارت جنابعالي) چند دستگاه بوده و به چه قيمت صادر شده است؟ 3_ با توجه به اينكه به بهانه حمايت از توليدات داخل قانون واردات خودرو انجام نگرفته آثار اين حمايت در كيفيت خودروهاي توليد شده و اثرات اقتصادي آن در كشور چه بوده است؟ 4_ با توجه به اينكه قيمت آهن آلات گران شده، بر اساس چه مجوز قانوني بوده است و علت گراني چيست؟ وي افزود: ميزان صادرات خودرو به كشورها از جمله سوريه مشخص نيست، علاوه بر آن بهاي خودروي صادراتي بسيار كمتر از بهاي آن در داخل كشور است. شاهي عربلو با اشاره به تورم در كشور، عملكرد صنعت خودروسازي را مورد انتقاد قرار داد و گفت: يكي از دلايل كاهش ارزش پول ملي و بالا رفتن بهاي ارز خارجي، افزايش قيمت خودرو است. وزير صنايع در پاسخ به سوالات شاهي عربلو گفت: صنعت خودرو كشور به عنوان يكي از رشته‌هاي مهم صنعتي كشور سهم مهمي در ارزش افزوده صنعتي و اشتغال و توسعه كشور دارد و شواهد نيز از روند رو به رشد اين صنعت در كشور خبر مي‌دهد. وي افزود: كيفيت خودروهاي داخلي در مقايسه با خودروهاي خارجي پايين‌تر به نظر مي‌رسد اما ما راهكارهايي براي برون رفت از اين مشكل بدست آورده‌ايم كه در سال جاري اجرا خواهيم كرد. جهانگيري در خصوص تفاوت قيمت خودروها در داخل كشور با نرخ صادراتي آن گفت: ما براي به دست آوردن بازارهاي خارجي، ناچار به كاهش قيمت هستيم لذا فروش خودرو صادراتي نه تنها زياني را متوجه كشور نمي‌كند بلكه صددرصد به مصلحت كشور است. نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در انتقاد به اظهارات وزير گفت: دو نرخي بودن يك كالا، نشانه بازار بيمار است و آنچه كه باعث بروز اين مشكل شده وجود انحصار كالا است. وي افزود: ما براي بالا بردن كيفيت خودرو بايد امكان رقابت را ايجاد كنيم و براي اينكار بايد واردات خودرو آزاد شود تا خودروي داخلي در رقابت با خارجي مجبور به بالا بردن كيفيت خود شود. وزير صنايع و معادن در پاسخ به شاهي عربلو گفت: ما خواستار آزادي واردات خودرو مي‌باشيم اما بحث بر سر ميزان تعرفه است ما در حال مذاكره براي كاهش تعرفه هستيم تا خودروي خارجي با قيمت مناسب به دست مصرف كننده برسد. وي در همين رابطه از توافق با تعدادي از شركتهاي معتبر بين‌المللي خبر داد. پس از اين اظهارات، شاهي عربلو، پاسخ وزير را قانع‌كننده دانست. انتهاي پيام/
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول