سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۶

هنر و رسانه

هواپيماها اسقاط شدند ...

فرودگاه امام در 36 سالگي هم به بهره برداري نرسيد

خبرگزاري فارس: سالهاست كه در گذر از اتوبان تهران قم و يا گذر از جنوب اسلامشهر و واوان منظره برجي نه چندان بلند توجه مسافران و رهگذران را به خود جلب مي‌كند.

 فرودگاه امام در  36 سالگي هم به بهره برداري نرسيد
برج مراقبت فرودگاه بين‌المللي امام خميني در كنار ترمينال عظيم تمام شيشه‌اي، ساختمان مخابرات، برج مراقبت، تصفيه‌ خانه آب شرب و تصفيه خانه فاضلاب و كيلومترها فضاي سبز تعبيه شده، قرار است در آينده‌اي نه چندان دور پذيراي مسافران هوايي كشور باشد. 46 سال پبش از انقلاب اسلامي بود كه طرح ساخت فرودگاهي بين‌المللي در خارج از شهر تهران و در 20 كيلومتري اسلامشهر در دستور كار قرار گرفت .طرحها و ماكتهاي فراواني ساخته شد. تا اين كه در سال 53 طرح فرودگاه ديترويت آمريكا به عنوان مبناي كار قرار گرفت و شركت آمريكايي تامز جهت اجرا انتخاب گرديد.اما تا پيروزي انقلاب اسلامي جز پولهايي كه به غارت رفت، هيچ قدمي در اين راه برداشته نشد. با وقوع انقلاب اسلامي و بروز جنگ اين پروژه كه تا اين سالها ميلياردها تومان هزينه را مستهلك نموده بود، به دست فراموشي سپرده شد. تا اين كه در سال 66 عمليات اجرايي ساخت فرودگاه امام خميني جديت بيشتري به خود گرفت ، ولي عملا" در سال 74 بود كه تصميم جدي براي ساخت اين فرودگاه با بازنگري در طرح آن گرفته شد. اجراي طرح جديد كه برگرفته از فرودگاه شارل دوگل پاريس بود با همكاري شركت ADP فرانسه آغاز گرديد. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، اين فرودگاه كه تاكنون نزديك به چهار دهه صرف ساخت آن شده يكي از صدها پروژه بزرگ كشور است كه از لحظه اجرا تاكنون، همواره با كمبود نقدينگي مواجه بوده است، ضمن اين كه تداخل ارگانها و سازمانهاي تصميم گيرنده در ساخت آن نيز همواره از دلايل عمده كندي كار به حساب آمده است. سال 68 تامين اعتبار پروژه از طريق اخذ عوارض مسافري مطرح و با تصويب تبصره 38 در قانون بودجه آن سال مبلغ 7 هزار و 700 ميليون ريال در اختيار طرح قرار گرفت و تا ابتداي سال جاري 2 هزار و 160 ميليارد ريال اعتبار به خود اختصاص داده است. اين در حالي است كه معاون ساخت و توسعه بنادر و فرودگاههاي وزارت راه و ترابري هزينه‌هاي انجام شده براي اين پروژه را 580 ميليارد ريال ذكر نموده و پيش بيني كرده كه تا تكميل مرحله اول فرودگاه هزينه آن با تمام تاسيسات جانبي آن به 680 ميليارد ريال بالغ شود. اما كارشناسان معتقدند : عدد 4 هزار و 500 ميليارد ريال تا 5 هزار ميليارد ريال رقمي معقولتر مي‌باشد. ضمن اين كه سالانه 100 ميليارد ريال هزينه استهلاك نيز مي‌بايست براي اين فرودگاه در نظر گرفت. ديماه سال گذشته بود كه در بازديد رئيس و اعضاي كميسيون عمران مجلس از چگونگي روند آماده سازي فرودگاه امام عنوان شد، چهار درصد باقيمانده از فاز اول فرودگاه كه براي جابجايي چهار ميليون مسافر و 120 هزار تن بار پيش بيني شده است، سال 82 به بهره برداري خواهد رسيد. چندي بعد مسئولين فرودگاه امام با اعلام اين كه شش درصد از عمليات اجرايي فرودگاه باقي مانده است ، عنوان نمودند: در صورت تامين اعتبار اين پروژه در نيمه اول سال 82 به بهره برداري مي‌رسد. اما شايد درست ترين سخن را وزير راه و ترابري گفته باشد، خرم عنوان نمود: براي هيچ پروژه‌اي در كشور نمي‌توان تاريخ بهره برداري اعلام كرد و ممكن است اين پروژه تا 20 سال ديگر هم طول بكشد. با اين حال در اول شهريور ماه غلامعلي كياني عضو هيات مديره سازمان عمران مسكن بنياد مستضعفان و جانبازان كه پيمانكار كنوني اين پروژه است از پيشرفت 97 درصدي عمليات اجرايي فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) خبر داد و افزود: برآورد نادرست وزارت راه و ترابري در تعيين هزينه‌هاي مورد نياز اين پروژه و در دست داشتن طرحهاي مختلف عمراني سبب شد كه كارفرما نتواند به موقع به تعهداتش در مقابل پيمانكار عمل نمايد. به طوري كه كمبود نقدينگي موجب گشته در تمام طول اجراي اين پروژه پيمانكار 100 تا 250 ميليارد ريال از كارفرما طلبكار باشد، همه هزينه‌هاي نقدي انجام شده و هزينه‌هاي فرصت از دست رفته در اين فروگاه زماني انجام مي‌شود كه همزمان 64 ميليارد ريال براي توسعه فرودگاه مهرآباد از سال 79 تا 83 در نظر گرفته شده است و زماني بيشتر به غفلت انجام شده پي خواهيم برد كه انجام اين طرح را در قياس با پروژه‌هاي مشابه در منطقه در نظر بگيريم و ببينيم كه چگونه كشور امارات عربي متحده تنها در طول 10 سال گذشته دو فرودگاه دبي و شارجه خود را گسترش داده به گونه‌اي كه در سال 2002 فرودگاه دبي به تنهايي 16 ميليون مسافر داشته است و پيش بيني شده كه تنها در طول يكسال ، گنجايش مسافر اين فرودگاه به 22 ميليون نفر برسد. انتهاي پيام/
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول