شب گذشته در تالار وحدت
جشنواره موسيقي فجر به كار خود پايان داد
خبرگزاري فارس: بيستمين جشنواره بينالمللي موسيقي فجر شب گذشته با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و هنرمندان و مسوولان موسيقي كشور در تالار وحدت به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ساز و آوازهاي بيستمين جشنواره بينالمللي موسيقي فجر كه از 11 تا 18 بهمن ماه در پنج تالار هنري شهر تهران، تالار وحدت، سالن رودكي، فرهنگسراي نياوران، تالار فرهنگ و مجموعه آزادي كوك شده بود، شب گذشته و در حالي كه برف سراسر تهران را سپيدپوش كرده بود، ساعت 19 از كوك خارج شد.
گزارش خبرنگار ما حاكي است، جمعيت كثيري براي حضور در مراسم اختتاميه در مقابل تالار وحدت تجمع كرده و منتظر دريافت اجازه ورود بودند و اين در حالي بود كه برف سرتاسر محوطه اطراف تالار وحدت را پوشانده بود. چراغهاي تالار نيز در اين شب برفي از دور همچون فانوس دريايي ميدرخشيد. جمعيت مشتاق جلوي گيشه تالار صف كشيده بودند، اما برخي از آنها نميدانستند كه بليتهايي كه تهيه ميكنند، امكان دارد بيش از ظرفيت تالار باشد، به همين دليل خيليها وقتي وارد تالار شدند، با صندليهاي پر مواجه شدند. برخي از اين تماشاگران مشتاق از سوي راهنماها به بالكن سوم هدايت شدند، اما در بالكن سوم هم جايي براي نشستن نبود و به ناچار بسياري در حال ايستاده برنامههاي اختتاميه را تماشا كردند. حتي برخي از خبرنگاران نيز در طبقه هم كف ايستاده بودند.
عقربههاي ساعت عدد 19 را نشانه گرفته بود كه سرود جمهوري اسلامي ايران با صداي گروه آشوريان در تالار وحدت طنينانداز شد.
بعد از تلاوت قرآن كريم، ژاله صادقيان، مجري نام آشناي ايران از گروه كر آشوراييان دعوت كرد تا قطعاتي را اجرا كنند.
زنان اين گروه با لباسهاي صورتي در دو گروه ايستاده و مردان در يك رديف در پشت آنها و يك نوازنده پيانو قطعاتي را همچون خليجفارس و ...در برنامه اختتاميه خواندند.
بعد از اجراي گروه كر آشوريان، محمدحسين همافر، رييس مركز موسيقي با قدرداني از موسيقيدانان، مديران اجرايي، دبير جشنواره و... گفت: جشنواره موسيقي فجر ميراث فرهنگي و ملي ما است، به همين دليل بيستمين جشنواره با در نظر گرفتن اهدافي كار خود را شروع كرد. ما بايد در جشنواره عرصهاي متنوع ايجاد ميكرديم، نگاهي كه همراه با پژوهش به داشتههاي موسيقي باشد تا بين مخاطبان و مجريان ديوارها را بشكند.
وي با اشاره به اين كه مديران اجرايي واسطههايي هستند كه هنرمندان از طريق آنها ارادههاي خود را به اجرا در ميآورند، گفت: ما در كنار اين نگاههاي راهبردي سعي كرديم اركستر سمفونيك را تجهيز كنيم، دو سوم از دايرةالمعارف موسيقي آييني-مذهبي را با همكاري بيش از 100 پژوهشگر به پاپان رسانديم. البته اهداف ديگري هم در نظر گرفتيم كه طي برنامه پنج ساله كه تدوين شده، اجرا خواهيم كرد.
بعد از صبحتهاي همافر تيزري كوتاه از نوزده دوره گذشته جشنواره پخش شد، البته اين تيزر چندان خوش ساخت نبود، چرا كه مشخص نبود هر اجرا متعلق به كدام دوره است، حتي ريتم ناهماهنگي به لحاظ موسيقي داشت و اين از مسوولان جشنواره بعيد بود.
در ادامه حسن رياحي، دبير بيستمين جشنواره موسيقي فجر كه سال گذشته هم در جشنواره اين سمت را بر عهده داشت، با ارائه گزارشي اجمالي بر كار جشنواره، گفت: بيستمين جشنواره بينالمللي موسيقي فجر با بهرهگيري از تجربيات حاصل از برگزاري جشنوارههاي پيشين و با رويكردي نو نسبت به بيان هويت فرهنگي و حفظ وحدت و حاكميت ملي ايران اسلامي و ارجگذاري بر حماسآفريني فرزندان اين سرزمين طي بيش از دو دهه گذشته از 11 تا 18بهمن ماه در مجموعه تالار وحدت، سالن رودكي، تالار فرهنگ، فرهنگسراي نياوران و مجموعه آزادي برگزار شد. تلاش هنرمندان ايراني در برنامههاي جشنواره بيستم، گامي ارزنده در راه حفظ و احياي ميراث فرهنگي در بخش موسيقي به ويژه موسيقي شفاهي و نشست پژوهشي در زمينههاي مختلف موسيقي كشور با رويكرد بررسي و شناخت ابعاد موسيقي ملي در شعبههاي مختلف و بحث و بررسي پديدههاي نو در جهان موسيقي ارائه گرديد كه طبعاً اثرات فرخنده آن در آيندهاي نه چندان دور در رشد و بالندگي موسيقي ايران كه بخش عمده هويت ملي ما را تشكيل ميدهد، متجلي خواهد شد.
وي با اشاره به حضور هنرمندان خارجي افزود: حضور هنرمندان خارجي در قالب گروههاي موسيقي در اجراي برنامههاي كيفي و نو، بدون ترديد علاوه بر آشنا نمودن هنردوستان ايراني با فرهنگ ملل ديگر در انتقال انديشههاي خلاق هنرمندان و هنرجويان ايراني و ارتقاي فرهنگ موسيقي كشور تاثير قطعي بر جاي خواهد گذاشت.
رياحي تصريح كرد: اگر چه در همين جشنواره نيز گروههاي خارجي با نغمههاي خود پذيرش جهاني را براي وحدت سرزميني و ملي آبهاي نيلگون خليجفارس اعلام داشتند. از آن جايي كه جشنواره امسال بر اساس يك سياستگذاري راهبردي براي جشنواره موسيقي تدوين گرديده بود، قطعاً اين روند ميتواند تداوم برنامههاي كيفي و ملي را با ايجاد جذبه لازم به منظور خلق آثاري نو به وسيله هنرمندان پيشكسوت و جوان كشور تضمين نمايد و راه را براي گشايش افقهاي تازه در جهت ارتقاي خاص و ذائقه هنردوستان موسيقي با كيفيت و خلاقيت ارزندهتر هموار سازد.
وي در ادامه خاطر نشان ساخت: بدون ترديد اين موفقيت بدون توجه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، تلاشهاي صادقانه و برنامهريزي مديران مربوطه جناب آقاي دكتر ايماني، معاونت امور هنري و دكتر همافر، رياست مركز موسيقي و همچنين همكاريهاي ارزنده انجمن موسيقي و تلاش شبانهروزي قائممقام جشنواره و مدير اجرايي و دوستان و همكاران ديگر در دبيرخانه جشنواره ميسر نميشد.
دبير جشنواره صحبتهاي خود را با قدرداني از اصحاب مطبوعات به پاپان رساند.
بعد از ارائه گزارشي اجمالي از بيستمين جشنواره موسيقي فجر از سوي دبير جشنواره، فيلمي كوتاه از بيستمين جشنواره موسيقي پخش شد.
جالب اين كه صداي حسامالدين سراج روي تصاوير اجراهاي گروههاي خارجي همچون روماني، هلند و داخليها گذاشته شده بود، و حتي صدا و تصوير اپراي زنان خارجي در حال اجرا در فيلم به نمايش گذاشته شد.
مجري برنامه قبل از آماده شدن وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي براي ايراد سخنراني، شعري از ملك شعراي بهار را با مضمون برف قرائت كرد.
سپس احمد مسجدجامعي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تبريك فرا رسيدن بيستوششمين جشن انقلاب اسلامي، گفت: تا كنون بيست سال از عمر پربار جشنواره موسيقي فجر طي شده است كه اين خود نشانهاي از تعريف و استنباط از اين هنر گرانقدر است. بررسي وضعيت هنر موسيقي در سالهاي اخير با اين پرسش روبرو است كه آيا موسيقي ايران در حال تحول است؟ آيا آينده درخشاني دارد؟
وي افزود: مهمترين معيار براي به دست آوردن تعريف، موسيقي ملي است. اين موسيقي ميتواند در خدمت مقاصد صحيح باشد، البته لزوماً موسيقي سنتي يا كلاسيك نيست، بلكه برگرفته از فرهنگ ايراني است. از اين روي است كه موسيقي ايراني هويت خاص خودش را دارد، خواه اين موسيقي سنتي باشد يا كلاسيك و يا جديد. مهم اين است كه تعلق و احساس آن ايراني و نماينده فرهنگ و تمدن ايراني باشد.
وي با اشاره به اين كه موسيقي ظرفيتهاي ناشناخته بسياري دارد، گفت: اين ظرفيتهاي ناشناخته با پژوهش ميتوان شناخت و بيان كرد. در حقيقت راهبردهاي پژوهشي با هويت ايراني با شرايط امروز و تشكيل گروههاي اجرايي با حفظ مقاصد ايراني ميسر ميشود. رشد موسيقي نيازمند هنرمندان توانمند در اين عرصه است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: مسلماً اين رشد با نقد آثار موسيقي در رسانهها و آشنا كردن مردم با موسيقيهاي برتر و بالا بردن توانايي و توجه به ظرايف و توليد آثار مطلوب ميسر ميشود.
وي با آرزوي توفيق براي جامعه موسيقي كشور از خداوند منان و تبريك مجدد براي پيروزي انقلاب اسلامي صحبتهاي خود را به پايان رساند.
در ادامه مجري از احمد مسجدجامعي، ايمانيخوشخو، حسن رياحي و محمدحسين همافر براي اهداي جوايز به برگزيدگان اين جشنواره دعوت كرد تا به روي سن بيايند.
گروه كر رم، اولين تنديس جشنواره موسيقي فجر و لوح يادبود را دريافت كرد، البته از آنجا كه اين گروه ايران را ترك كرده بود، سفير ايتاليا به نمايندگي از اين گروه لوح و تنديس را دريافت كرد. جمهوري آذربايجان به رهبري آقاوردي پاشايف به دليل اجرا و تنظيم قطعات ايراني تنديس جشنواره و لوح يادبود و گروه روماني به دليل شركت فعال در اين جشنواره تنديس جشنواره را كسب كرد. البته خواننده اين گروه هديهاي به احمد مسجدجامعي اهدا كرد. همچنين آلوارو سندويا، نوازنده چيرهدست پيانو از كشور اسپانيا كه از مادري ايراني متولد شده، تنديس جشنواره و لوح يادبود، اميل ملك از گروه آشوريان به خاطر تنظيم قطعه خليجفارس و نغمه عاقل از گروه موسيقي كليمي مورد تقدير قرار گرفتند.
در بخش موسيقي نواحي، لوح يادبود و 5 سكه بهار آزادي به خواننده و نوازنده دايره گروه موسيقي آييني، غلام مارگيري، لوح يادبود و 5 سكه بهار آزادي به علي ظهيرينيا سرپرست گروه شيما، اهدا شد. محمد جواد بشارتي هم براي دريافت جايزهاش حضور نداشت.
در بخش اركستر تجربي تهران، حميدرضا اردلان و غلامحسن مجلسي، معاون اركستر سمفونيك، عليرضا خورشيدفر و اكبر محمدي، نوازنده فلوت با لوح يادبود و 5 سكه بهار آزادي مورد تقدير قرار گرفتند.
منوچهر انصاري، نوازنده ويلون اركستر ملي، لوح يادبود و 5 سكه بهار آزادي، محسن تويسركاني، نوازنده ويلنسل، لوح يادبود و 5 سكه بهار آزادي، حسين بيات، نوازنده كنترباس، لوح يادبود و 5 سكه بهار آزادي، ويدا نهرودي، از گروه كر مركز موسيقي، لوح ياد بود و 5 سكه بهارآزادي، خسرو قديريمقدم از گروه كر مركز موسيقي لوح يادبود و 5 سكه بهار آزادي، حسن پاكنهاد از گروه كر مركز موسيقي لوح يادبود و 5 سكه بهارآزادي، عبدالحسين مختاباد، لوح يادبود و 7 سكه بهار آزادي و حسامالدين سراج، لوح يادبود و 7 سكه بهارآزادي دريافت كردند.
اركستر سمفونيك تهران، لوح يادبود و تنديس جشنواره، اركستر موسيقي ملي به رهبري فرهاد فخرالديني، تنديس جشنواره و لوح يادبود و رهبر گروه كر مركز موسيقي لوح يادبود و تنديس جشنواره موسيقي را كسب كردند.
شجاعالدين ميرطاووسي، اولين مدير مركز موسيقي، لوح سپاس، تنديس جشنواره و 10 سكه بهار آزادي، علي مرادخاني كه 14 سال مديريت مركز موسيقي را برعهده داشت، 10 سكه بهار آزادي، تنديس جشنواره و لوح يادبود را كسب كردند.
همچنين از مديران دو استان تقدير شد، حبيب صفرزاده از استان گلستان، لوح تقدير و 30 ميليون ريال لوازم موسيقي و تنديس جشنواره و محمدحسن مهاجري از استان كردستان، لوح تقدير، 10 ميليون ريال لوازم موسيقي را كسب كردند.
علاوه بر آن از چهار نهاد تقدير شد. كامبيز روشنروان، مدير عامل خانه موسيقي ، گروه كر آموزش دانشكده موسيقي از دانشگاه تهران، اداره كل پژوهش موسيقي صدا و سيما، صوفي، فرهنگستان هنر و ميرحسين موسوي با اهداي تنديس جشنواره و لوح يادبود مورد تقدير قرار گرفتند.
شاهين فرهت، لوح يادبود و 7 سكه بهار آزادي، مجيد كياني، لوح يادبود و 7 سكه بهار آزادي، داريوش طلايي با دريافت لوح ياد بود و 7 سكه بهار آزادي مورد تقدير قرار گرفتند.
طالبخان شهيدي و محمد سرير و داوود گنجهاي مورد تقدير قرار گرفتند.
بعد از اهداي جوايز با اجراي گروههاي حركات آييني - حماسي نينواز، گروه موسيقي آذربايجان، گروه شيما از كردستان، گروه نهفت، آلوارو سنديا از اسپانيا، گروه روماني، گروه جوان سرلك (سينا و سپيده سرلك)، گروه نغمه و گروه مرواريد ليان بيستمين جشنواره موسيقي فجر به كار خود پايان داد.
در حاشيه:
*با توجه به اين كه گروه بانوان همچون ياران، پريرخ و ... در اين جشنواره شركت كرده بودند، ولي هيچ تقديري از آنها نشد، در حالي كه اجراهاي خوبي را به روي صحنه برده بودند.
*اختتاميه جشنواره بدون استراحت از ساعت 19شب تا 23:40 در تالار وحدت برگزار شد.
انتهاي پيام/
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
تازه های کتاب