چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
بسيج چيست، بسيجي كيست؟/10/

علي‌اكبري:امام (ره) حضور بسيج را فراتر از صحنه جنگ مي‌دانستند

خبرگزاري فارس: مسؤول دانشكده علوم انساني دانشگاه امام حسين (ع) گفت:امام (ره) مي‌خواستند مردم به صحنه بيايند، به همين دليل قبل از شروع جنگ تحميلي، بسيج را پايه‌گذاري كردند و اين نشان داد كه امام حضور بسيج را فراتر از صحنه جنگ مي‌دانستند.

علي‌اكبري:امام (ره) حضور بسيج را فراتر از صحنه جنگ مي‌دانستند
حسن علي‌اكبري، مسؤول دانشكده علوم انساني دانشگاه امام حسين (ع) در تعريف واژه «بسيج» به خبرگزاري فارس گفت: بسيج يك مفهوم لغوي و يك مفهوم اصطلاحي دارد كه در جامعه ايران جا افتاده است. در مجموع تلقي ما از مفهوم بسيج همان مفهومي است كه امام خميني (ره) با توجه به ريشه‌هاي ديني و قرآني كه در تفكر وي وجود داشت آن را ايجاد كرده و به منصه ظهور رساند. وي با عنوان اين مطلب كه در آيات قرآن كريم صحبت از اين است كه مومنان وظيفه دارند هميشه در صحنه باشند و در مياديني كه نياز دفاعي دارند، حضور يابند، بيان داشت: در آيات متعددي از قرآن كريم اين معناي بسيج وجود دارد و پيامبران نيز از گذشته از اين شيوه (بسيج و حركت مردمي) استفاده كرده‌اند. پيامبران با استناد به موازين ديني مردم را به صحنه مي‌آوردند. علي‌اكبري با اين عنوان كه امام خميني (ره) با نگاه دفاعي بسيج را در زمان جنگ نيز آماده كرد، يادآور شد: ايشان بحث ارتش 20 ميليوني را به عنوان فرمول دفاع همه جانبه از انقلاب در صحنه سياست كشور تثبيت كرد.بعدها به دليل ماهيت بسيج و استقبالي كه مردم از آن داشتند سازمان بسيج شكل گرفت كه نقش بزرگي را در مراحل انقلاب ايفا كرد. وي ادامه داد: بعد از جنگ تحميلي اين توان و قابليت در كشور به وجود آمد و بسيج خود را در عرصه سازندگي و خدمت‌رساني نيز نشان داد. بسيج توانست قابليت‌هاي زيادي را از خود نشان دهد و امروزه به ارزش و اهميت بسيج پي مي‌بريم. علي‌اكبري با اشاره به سخنان رهبري مبني بر اين كه اگر بخواهيم انقلاب بيمه شود بايد اين حركت عمومي را تقويت كنيم و بسيج را روزبه روز با دادن آموزش رشد داده و نگاه داريم، تصريح كرد: يك تجربه بشري وجود دارد كه هر ملتي بايد يك بسيج توده‌اي و مردمي داشته باشد به خصوص در كشورهاي جهان سوم. تجربه نشان داده، كشورهايي كه از كمك مردم و بسيج محروم بودند، آسيب ديده‌اند. وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا تعريفي ديگر از بسيج در اذهان مردم به وجود آمده و يك نوع تقسيم‌بندي در جامعه ايجاد شده است، گفت:يك بخشي از اين نگرش به اطلاع‌رساني و عمليات رواني كه افراد خارج از كشور انجام مي‌دهند، باز مي‌گردد. به نظر من بسيج به طول و عرض جمعيتي تمام كشور باز مي‌گردد. كساني كه به ميهن و كشورشان وفادارند بسيجي هستند. به طور مثال مردم بسيج شده و به گونه‌اي انقلاب كرده و همين مردم در جنگ نيز از كشور دفاع كردند. علي‌اكبري تصريح كرد: داشتن كارت بسيج يا چيز ديگر به تقسيم‌بندي بسيج و غير بسيج باز نمي‌گردد.اين اشتباه است كه بسيج به گروه خاص اطلاق شود. بسيج تفكري است كه جامعه ايراني را در بر دارد. علي‌اكبري يادآور شد: بسيج با وجود آنكه به تمام مردم ايران تعلق دارد نيازمند سازماندهي است. هر فردي كه ارزشي باشد و براي آرمان‌هاي نظام فداكاري كند و در پاسداري نظام اقدام كند، بسيجي است. انتهاي پيام/2
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        همراه اول