شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۹

اجتماعی

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران خبر داد

تردد خودروهاي پر سرنشين از مسير ويژه اتوبوس

خبرگزاري فارس: معاون حمل ونقل وترافيك شهرداري تهران افزايش قيمت سوخت مطابق قيمت‌هاي بين المللي به شرط توسعه ناوگان حمل و نقل همگاني، مديريت تقاضا و حذف سفرهاي زائد درون شهري، افزايش ميانگين ضريب سرنشين خودرو، اجراي طرحهاي عابر مدار را از مهمترين محورهاي فعاليت خود عنوان كرد و گفت:در صدد اجراي طرح آزمايشي تردد خودروهاي پرسرنشين در مسير ويژه اتوبوس طي سال جاري هستيم.

تردد خودروهاي پر سرنشين از مسير ويژه اتوبوس
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، مهرداد تقي زاده صبح امروز در اولين نشست مطبوعاتي خود با خبرنگاران ضمن تاييد اظهارات مسئولين در سال 83 مبني بر تبديل شهر تهران به پاركينگ طي 5 سال آينده تصريح كرد: مشكل اصلي در بحث ترافيك تعداد بالاي استفاده كنندگان از خودروهاي سواري در كشور است نه توليد خودرو و يا فرهنگسازي در امر حمل و نقل و ترافيك . وي افزود: مردم فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومي را دارند اما ضعف موجود در سيستم حمل و نقل همگاني، پايين بودن قيمت سوخت، عوارض و ساير هزينه‌هاي خودرو، نرخ پايين جريمه‌ها از عمده‌ترين دلايل استفاده مردم از خودروهاي سواري است. معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران تعداد سرنشين خودروهاي سواري را 6/1 نفر به ازاء هر خودرو عنوان كرد و گفت: در تهران روزانه حدود 10 ميليون ليتر بنزين مصرف مي‌شود كه معادل ريالي آن بر اساس قيمت بنزين وارداتي روزانه 5 ميليارد تومان مي‌شود. وي با تاكيد بر لزوم بررسي اثرگذاري زمان پيك سفر مانند تغيير ساعات كار ادارات را ضروري دانست و تصريح كرد:توسعه مراكز پر تردد در سطح شهر همچون نمايشگاه بين‌المللي و گورستان‌ها مي‌تواند در كاهش تمركز بار ترافيك در برخي نقاط شهر موثر باشد. وي افزود:به شدت با طرح‌هايي همچون طرح زوج و فرد كردن تردد خودروها به دليل ايجاد اختلال در زندگي مردم مخالف هستم ضمن آن كه اين طرح به عنوان يك راهكار اساسي قابل توجه نيست . *طرح‌هاي اجرايي براي روان سازي ترافيك تقي زاده بعد از ارائه مباحث كلان بر تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي از طريق توسعه اتوبوس، مترو، ميني بوس، تراموا، قطار هوايي و تاكسي از طريق افزايش ظرفيت‌ها، بهبود قابليت‌هاي دسترسي به شبكه‌ها ، نوسازي ناوگان و ارتقاي سطح خدمات به عنوان اولويت اول برنامه‌هاي اجرايي خود تاكيد كرد و گفت: احداث پاركينگ‌هايي با حداقل ترين هزينه در جوار پايانه‌هاي اتوبوسراني‌ و حاشيه‌شهر و پاركينگ‌هايي در مركز شهر با هزينه پارك بالا از جمله الزامات قابل توجه است. وي از بررسي طرحي تحت عنوان«HOV» در راستاي افزايش تعداد سرنشينان خودروهاي سواري خبر داد و تصريح كرد: بر اساس اين طرح كه اجراي آن در بسياري از كشورها موفقيت آميز بوده به خودروهايي كه ظرفيت تعداد سرنشينان آن تكميل باشد اجازه استفاده از خطوط ويژه اتوبوس و تراموا داده مي‌شود. معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداي تهران افزود: اين طرح در صورت مثبت بودن نتايج بررسي‌هاي كارشناسي براي اجرا در دستور كار قرار خواهد گرفت. وي با اشاره به تهيه دستور العملي براي افزايش ظرفيت تاكسي‌هاي خطي و راه‌اندازي خودروهاي «ون» براي مسيرهاي پر مسافر، حذف سفرهاي زائد درون شهري را به عنوان يكي ديگر از بخش‌هاي مورد توجه در مديريت تقاضا عنوان كرد و افزود: تقويت سيستم الكترونيك در سازمانها، ادارات و شهرداري در راستاي تحقق دولت الكترونيك در كاهش بار ترافيك بسيار كليدي است در همين راستا شهرداري درصدد استفاده از اين سيستم براي كاهش مراجعات شهروندان به شهرداري است. وي ايجاد مجتمع‌هاي تجاري- فرهنگي در كنار ايستگاه‌هاي مترو و ايجاد مناطق ويژه عابر پياده را از ديگر موارد قابل توجه در مديريت تقاضا دانست و گفت: طرح احداث 8 مجتمع تجاري - فرهنگي هفته گذشته در جلسه شوراي شهرداران به تصويب رسيد كه مسئولان مربوطه در حال پيگيري مراحل اجراي طرح هستند. معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران تاكيد كرد: اين طرح با مشاركت بخش خصوصي به اجرا در خواهد آمد و چارچوب انجام اين طرح بصورت رسمي در روزنامه‌ها بصورت كاملا شفاف اعلام خواهد شد تا جلوي هر گونه رانت و استفاده غير منطقي گرفته شود. *قول‌هاي كوتاه مدت تقي زاده در بخش پاياني اظهارات خود با معرفي برنامه‌هاي كوتاه مدت خود نسبت به تحقق آنها قول داد و در پاسخ به اظهارات تعدادي از خبرنگاران مبني بر اينكه‌ آيا اين قول‌ها اجرايي خواهد شد يا مانند برخي از مسئولان در حد حرف باقي خواهد ماند و با تغيير پست، ديگر كسي پاسخگوي قولهاي شما نخواهد بود، گفت:« قول‌هايي كه مي‌دهم مربوط به طرح هاي كوتاه مدت هستند و اگر اجرايي نشدند بياييد بگوييد چرا اجرايي نشد.» وي در ادامه با اشاره به بودجه تزريق شده براي اجراي طرح‌هاي كوتاه مدت تا پايان سال جاري گفت:با افزايش واگن هاي مترو شاهد افزايش يكصد هزار نفري ظرفيت استفاده از قطارهاي مترو از دي ماه امسال خواهيم بود و از اوايل سال آينده نيز حدود 300 هزار نفر به اين ظرفيت اضافه خواهد شد. وي با اشاره به بهره‌برداري از ايستگاه دردشت طي اواخر سال جاري يا اوايل سال 85 ، افزود: از بهمن ماه سال جاري شهروندان مي‌توانند با استفاده كارت‌هاي هوشمند بر اساس مسافتي كه طي مي‌كنند هزينه بليط پرداخت كنند و از خدمات شركت مترو برخوردار شوند. معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداي تهران ايجاد 50 كيلومتر خط ويژه براي تردد اتوبوس‌هاي شركت واحد در نقاط مختلف و اجراي طرح آزمايشي تردد خودروهاي پرسرنشين از خطوط ويژه اتوبوسراني تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: نوسازي ناوگان اتوبوسراني با مشاركت بخش خصوصي به شراط تامين بودجه ارزي آن توسط دولت از ديگر برنامه‌هاي معاونت است. وي افزود: ضمن آنكه قول مي‌دهيم طي نيمه اول سال 85 تعدادي از ميني‌بوسها و تاكسي‌هاي فرسوده را نيز نوسازي كنيم. معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران بعد از اتمام اظهارات خود و واگذار كردن اعلام بخشي از طرح‌هاي خود به حين پاسخگويي به سوالات خبرنگاران در خصوص اقدامات در دست انجام براي رفع نواقص موجود در طرح جامع حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: كميته راهبري در حال بررسي مجدد اين طرح است. وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر تغيير ساختار تاكسيراني، اصلاح مديريت آن و ارزيابي وي از عملكرد مديريت سازمان تاكسيراني و دلايل ممانعت سازمان با ورود بخش خصوصي به اين عرصه، گفت:تنها راه نجات تاكسيراني ورود بخش خصوصي است. تقي زاده افزود: شهرداري همواره با 50 هزار تاكسيران مواجه بوده است و اين پراكندگي موجب تعدد مشكلات مي شود و با توجه به وضعيت موجود شايد اگر من هم بودم بهتر از اين نمي توانستم اين بخش را مديريت كنم. وي تاكيد كرد:در صورتي كه حضور بخش خصوصي موجب مي‌شود كه شهرداري با تعداد محدودتري به عنوان مديريت آن بخش مواجه باشد و بهتر بتواند مشكلات را شناسايي و حل كند ضمن آنكه با توجه به تسهيلات و شرايطي كه اين شركت‌ها مي‌توانند ايجاد كنند ورود اين بخش به نفع تاكسيرانان است. تقي زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص اتخاذ طرح‌هاي ضرب الاجل مديريت جديد شهرداري براي استفاده بهينه از تسهيلات موجود و چگونگي تحقق قول شهردار تهران مبني بر ساماندهي حمل و نقل همگاني تا پايان سال جاري گفت: تنها راه حل اين مشكل توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي است. وي افزود: بايد راهكارهايي اتخاذ شود كه كساني كه مجبور به استفاده از وسايل نقليه عمومي نيستند هم مانند افرادي كه راه چاره‌اي جز استفاده از اين وسايل را ندارند، ملزم به استفاده از حمل و نقل همگاني شوند و اين مسئله جز از طريق توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي امكانپذير نيست. وي افزود: ايجاد معابر جديد، ساماندهي ايستگاه‌هاي تاكسي در نقاط خاص ترافيكي، ساماندهي چراغ هاي راهنمايي و رانندگي، حذف چراغهاي چشمك زن ، ساماندهي علائم افقي و عمودي، توسعه طرح پاركبان از 2200 پاركبان فعال به 12 هزار ، اصلاح طرح هندسي برخي معابر، توسعه دوربين‌هاي نظارت تصويري ، ساماندهي و نظارت بر سرعت و كيفيت احداث پاركينگ طبقاتي ، ساماندهي و رسيدگي خدمات بعد از تصادفات با هماهنگي بيمه و راهنمايي و رانندگي و ايجاد سيستم اطلاع رساني ترافيك با نصب دستگاه‌هاي GPS و با استفاده ازGIS ( نقشه جغرافيايي شهر تهران) در داخل خودروهاي شخصي از جمله اقداماتي است كه در صدد اجراي آنها هستيم. معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران بعد از پايان جلسه در خصوص ميزان اعتبار باقي مانده براي اجراي طرح‌هاي معاونت جديد طي 4 ماه آينده در جمع خبرنگاران، گفت: در حال حاضر 140ميليارد تومان اعتبار كه معادل 10/1 اعتبار سال 84 است براي اجراي طرح‌هاي ترافيكي در اختيار داريم در صورتي كه اجراي طرح‌هاي بيشتر و حتي طرح‌هاي پيش بيني شده قبلي به اعتباري بالغ بر 700 ميليارد تومان نياز دارد. وي با تاكيد بر اين كه بايد سرعت اجراي طرح‌هاي ترافيكي افزايش يابد، تصريح كرد: خواهان كمك‌هاي اعتباري بسيار زياد از سوي دولت هستيم و به تبع اين انتظار در حال افزايش توانمندي‌هاي اجرايي خود براي جلب مشاركت بيش از پيش دولت و شوراي شهر جهت اجراي طرح‌هاي بلند مدت در كوتاه مدت هستيم. تقي زاده با اشاره به هماهنگي هاي انجام گرفته با شهرداري‌هاي مناطق براي ارائه تسهيلات جهت احداث پاركينگ گفت:مسير تصميم‌گيري و صدور مجوز براي احداث پاركينگ را با اعطاي اختياراتي به شهرداران را كوتاه كرده‌ايم و در حال حاضر احداث حدود 60 پاركينگ طبقاتي با سرمايه بخش خصوصي در دستور كار قرار دارد. انتهاي پيام/ز
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        همراه اول