اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

مشروح//سخنرانان نشست «سوم تير؛ علل و چرايي»:

رأي مردم در سوم تير نشانه خواست آنها براي بازگشت به اهداف اصيل انقلاب بود

خبرگزاري فارس: سخنرانان نشست علمي «سوم تير؛ علل و چرايي» تاكيد كردند: دليل حضور مردم در انتخابات سوم تير و راي آنها نشانه خواست آنها براي بازگشت مسير حركت حكومت به مسير اهداف واقعي انقلاب اسلامي بود.

رأي مردم در سوم تير نشانه خواست آنها براي بازگشت به اهداف اصيل انقلاب بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس، علي مطهري استاد دانشگاه تهران و فرزند شهيد مطهري در نشست علمي «سوم تير؛ علل و چرايي» كه عصر ديروز يكشنبه به مناسبت اولين سالگرد انتخابات رياست جمهوري نهم در سالن مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست جمهوري برگزار شد، با بيان اين كه مهمترين وجه اينگونه جلسات، بررسي و بازبيني راه گذشته است، افزود: اين بررسي براي هموار كردن راه آينده مفيد خواهد بود. وي با بيان اين كه اگر بخواهيم به علت وقوع حادثه سوم تير پي ببريم، بايد به اهداف انقلاب اسلامي بازگرديم، تصريح كرد: فكر مي‌كنم دليل راي دادن مردم به آقاي احمدي‌نژاد اين بود كه فكر مي‌كردند ما از اهداف انقلاب اسلامي دور شده‌ايم و دوباره كسي آمده است و آن شعارها را مي‌دهد كه اين نشانه رشد مردم كشور ماست. مطهري اهداف انقلاب اسلامي را چيزي جز اسلام و اجراي احكام و آموزه‌هاي آن نظير عدالت، آزادي، استقلال سياسي، اقتصادي و فرهنگي ندانست و اظهار داشت: در سال‌هاي موسوم به اصلاح‌طلبي از بسياري از اين اهداف دور شديم. استاد دانشگاه تهران با بيان اين كه برخي معتقدند در دوران اصلاحات بعضي چيزها مصادره به مطلوب و از آن سوء استفاده شده است، اضافه كرد: معتقدم كه اصل تفكر آنها در مقابل اهداف انقلاب اسلامي بود كه هم جهت و منطبق با تفكرات عاريه‌اي از مغرب زمين است. مطهري با اشاره به سخنان خاتمي رئيس جمهور سابق در سفر به اسپانيا مبني بر اين كه ما تا بخواهيم به شما برسيم دويست سال كار داريم، خاطرنشان كرد: اصلاح طلبان دموكراسي به مفهوم مطلق و غربي آن را واقعاً پذيرفته بودند كه طبعاً با مسئله ولايت فقيه هم اصطكاك خواهند يافت و تلاش آنها در راستاي كم رنگ جلوه دادن نقش ولايت فقيه نيز در همين راستا است. وي قرائت‌هاي مختلف از دين را يكي ديگر از اصول فكري اصلاح‌طلبان دانست و اظهار داشت: اصلاح طلبان مي‌گفتند ما يك مرجع مشخصي براي تبيين دين نداريم و برداشت شخصي هر فردي صحيح است و در نتيجه ما هيچ مكتب و ايدئولوژي مشخصي نخواهيم داشت. استاد دانشگاه تهران ضايع كردن تعصب ديني را ديگر اصل فكري اصلاح طلبان عنوان كرد و گفت: ما قائل به تعصب معتدل و نه كوركورانه افراطي يا تفريطي هستيم اما در دوره به اصطلاح اصلاحات تلاش شد تعصب كلاً از جامعه زدوده شود و از آثار اين مسئله نفي امر به معروف و نهي از منكر در جامعه بود. مطهري با بيان اين كه ما در دوره اصلاحات از عدالت اجتماعي دور شديم و اساساً توجهي به اين مسئله نشد،تصريح كرد: در مسئله استقلال سياسي در دوره اصلاحات ما تا حدود زيادي عزت خودمان را از دست داديم و احساس حماسه و غرور ما در مقابل كشورهاي غير مسلمان تا حدود زيادي كمرنگ شد. وي ادامه داد: در حوزه استقلال اقتصادي نيز كارشناسان بايد نظر بدهند كه دوره اصلاحات چه عملكردي داشته است. اين استاد دانشگاه تهران تنها نقطه مثبت اصلاح‌طلبان را آزادي انديشه دانست و خاطرنشان كرد: قبل از دوم خرداد به مسئله آزادي تفكر و انديشه توجه زيادي نمي‌شد و انتقاد از يك مسئول خيلي سخت بود،كه اين تابو در دوره اصلاحات شكست و اين از نكات مثبت اين جريان اجتماعي است. مطهري با بيان اينكه مردم خيلي خوب دريافتند كه ما در حال دور شدن از اهداف انقلاب هستيم، تصريح كرد: عليرغم آنكه ظاهر امر نشان مي‌داد، ما در حال دور شدن از اسلام هستيم؛ مردم نشان دادند كه خوب مسير انقلاب را مي‌شناسند، البته راي مردم در دوم خرداد نيز نشانه تشخيص غلط مصداق بود و مردم به شعارها و معتقدات اصلاح‌طلبان راي ندادند، بلكه به دنبال اسلام بودند و مصداق را غلط تشخيص دادند. وي در ادامه افزود: در سوم تير مردم مصداق را درست تشخيص دادند و بهترين كانديدا يعني احمدي‌نژاد را انتخاب كردند كه البته اين به معناي بي‌نقص بودن وي نيست. مطهري در نتيجه‌گيري از سخنان خود به ارزيابي عملكرد دولت فعلي پرداخت و گفت: در مسئله عدالت اجتماعي احساس مي‌شود دولت تا حدودي موفق بوده و نفس پرداختن به استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرهاي كوچك و دور، كه مظلوم، مغفول و محروم بوده‌اند، خيلي مفيد و مثبت است و عمران اين شهرها خوب و از مهاجرت به شهرهاي بزرگ جلوگيري مي‌كند. اين استاد دانشگاه با بيان اين كه دولت نهم در عرصه سياست‌ خارجي و استقلال سياسي خيلي بهتر عمل كرده است،اظهار داشت: روحيه حماسي و عزت كشور ما تا حدود زيادي بازيابي شده و تاثير خيلي مفيدي حتي در ديگر كشورهاي اسلامي و ملت‌هاي مسلمان و وحدت كشورهاي اسلامي داشته است. مطهري با بيان اينكه بايد كينه‌هاي گذشته با عرب‌ها كه ميراث رژيم گذشته است را كنار بزنيم، اضافه كرد: اين كار در حال انجام شدن است و ما به كشورهاي عربي خيلي نزديك شده‌ايم، آنها نبايد از ما بترسند و مسئله عرب و عجم و شيعه و سني را بايد كنار بگذاريم. استاد دانشگاه تهران با بيان اين كه در عراق اتفاقي نظير اتفاقي كه دوره صفويه رخ داد در حال تكرار است كه با بيگانه و اجنبي براي مقابله با عثماني همكاري كردند، اظهار داشت: مطمئن باشيد كه اگر امام در قيد حيات بودند، حاضر به سرنگوني صدام با كمك‌ آمريكا نبودند و اين كار با كمك آمريكا ذره‌اي خوشحالي ندارد. مطهري ادامه داد: در مسئله استقلال فرهنگي فكر مي‌كنم دولت جديد بسيار ضعيف است و سياست‌هاي فرهنگي دولت سابق در حال پيگيري است كه اگر تداوم يابد حمايت مردم متدين از دولت را كاهش مي‌دهد. علي مطهري با بيان اين كه در دوره اصلاح طلبان در استقلال فرهنگي از اصول اسلامي خيلي دور شديم،تصريح كرد:اين حوزه كه زيربناي استقلال سياسي و اقتصادي است،نقطه ضعف بزرگ اصلاح طلبان بود و ما از اين حوزه در آن دوران قطعاً ضربه خورديم. وي با اشاره به انتقاداتي كه از دولت گذشته در حوزه هنر، اخلاق و... وجود داشت، گفت: تعظيم شعائر اسلامي خيلي مهم است كه بعضي نكات ريز و حتي مسايل اساسي آن مغفول مانده است و اگر بنا باشد در اين دولت هم نسبت به اين مسائل حساسيت وجود نداشته باشد، ديگر چه زماني بايد با آنها مبارزه شود. اين استاد دانشگاه با بيان اين كه ما اصلاً در بعضي مسائل دنبال راه‌حل اسلامي نيستيم، تصريح كرد: اسلام نمي‌‌گويد مسائل غيراخلاقي و جنسي را رها كنيد و تقواي خود را قوي كنيد، بلكه مي‌گويد آن مسائل را كنترل كنيد و با تقويت تقواي خود بقيه مسائل را حل كنيد، كه وظيفه دولت است تا آنجا كه مي‌تواند مقدمات رواج فساد را كنترل كرده و به عنوان مثال دولت بايد سايت‌هاي هنجارشكن را فيلتر كند. مطهري دخالت دولت در زماني كه امر به معروف و نهي از منكر مستلزم كاربرد زور است را ضروري دانست و افزود: اگر دولت از اين امر شانه خالي كند،اشتباه بزرگي است. وي تاكيد بيش از حد بر روي ايراني بودن و برجسته كردن مليت را خيلي غلط دانست و گفت:در صدا و سيماي ما هم ديگر خبري از اسلام نيست و خجالت مي‌كشند از اسلام حرف بزنند و چند سالي است كه اين انحراف شروع شده و در دولت جديد هم متاسفانه ادامه دارد،كه اگر اين روند تداوم داشته باشد دولت حمايت مردمي خود را از دست مي‌دهد. *كچوئيان:اين افراد تصور خيالي از تحولات و حركت‌هاي اجتماعي دارند همچنين حسين كچوئيان استاد دانشگاه تهران در اين نشست با بيان اينكه اگر از چرايي سوم تير غافل شويم اين رخداد صرفاً به يك جابجايي در قدرت تبديل خواهد شد، افزود: علوم اجتماعي اين كارآيي را ندارند كه به همه مسائل حوزه خود از جمله رفتارهاي انتخاباتي پاسخ‌هاي دقيق دهند و ما درباره چرايي رخدادهاي اجتماعي فقط حدس‌هايي مي‌زنيم كه ناشي از ميزان دانش ما از علوم اجتماعي است. وي با بيان اين كه كارشناسان معمولاً احساسات و هيجان فضاهاي انتخاباتي را در رفتارشناسي انتخاباتي موثر مي‌دانند،تصريح كرد: خوشبختانه بررسي رفتارهاي انتخاباتي بر محوريت منطق در حال گسترش است. كچوئيان دو سوال اساسي در قضيه انتخابات سوم تير را مبني بر اين كه «چرا احمدي نژاد انتخاب شد» و «چرا مردم در انتخابات شركت كردند»مطرح كرد و گفت: دوم خردادي‌ها يك چارچوب تحليلي ارائه داد مبني بر اينكه انقلاب به پايان رسيده است و مردم از نظام دلسرد شده، ديگر به ميدان نمي‌آيند و بحث تحريم هم خيلي داغ، حتي در داخل مطرح شد كه به همين دليل پاسخ به سئوال دوم مهم‌تر است و اگر خود واقعه دوم خرداد اتفاق نمي‌افتاد، اين سوال اينقدر مهم نبود. وي سه حادثه انقلاب اسلامي، دوم خرداد و سوم تير را ناهمخوان با هم دانست و گفت:‌ دوم خرداد مي‌گفت كه ما از مشروطه دنبال دموكراسي بوديم و انقلاب اسلامي به اين هدف نمي‌رسد، پس بايد ساز و كار حركت را تغيير دهيم اما سوم تير نشان داد كه در جامعه يك هسته سخت تشكيل شده است كه وفادار به انقلاب بوده و همواره از آن پشتيباني مي‌كند و تحريم انتخابات در كشور ديگر جواب نمي‌دهد. اين استاد دانشگاه متوسط بالاترين درصد مشاركت مردمي در انتخابات‌ دنيا را 80 درصد دانست كه به سختي قابل دستيابي است و اظهار داشت: دوم خردادي‌ها اين تصور را القا مي‌كردند كه سطح مشاركت بايد در سال 76 به حدود 40 درصد مي‌رسيد و كانديدا و شعارها و اخداف دوم خردادي‌ها نظام را نجات داده و مانع از سقوط آن شده است و با همين تحليل‌ها و اين موضوع كه مردم از نظام بريده‌اند در انتخابات نهم رياست جمهوري نيز شركت كردند و البته هسته سخت پشتيبان و وفادار به نظام برايشان قابل تصور نبود. كچوئيان با بيان اين كه بعضي‌ها حضور در انتخابات نهم را از سوي مردم يك عادت سياسي فاقد شعور ارزيابي كردند،اضافه كرد: اين ارزيابي اشتباه است و ما هسته سخت پشتيبان و وفادار به نظام را به دست آورده‌ايم كه در رد عملكرد آن در چند انتخابات اخير به خوبي قابل رديابي است. وي طرح مسئله تحريم در روزنامه‌هاي كشور، توسط افراد معروف را سبب ايجاد فضاي خيلي بدي براي مشاركت مردم در انتخابات نهم دانست و افزود: دلمردگي و ياسي كه دوم خردادي‌ها در كشور به وجود آورده بودند شرايط را براي مشاركت مردم سخت كرده بود ولي البته مشاركت 63 درصدي مردم در اين انتخابات تحليل را به اينجا مي‌رساند كه يك بالندگي در مردم ايجاد شده است. استاد جامعه شناسي دانشگاه تهران با بيان اين كه با شروع تقابل سنت و مدرنيسم از سال‌هاي حاكميت صفويه در كشور، سنت ‌در ميدان جدال با مدرنيته مرتب خود را بازسازي كرد و نه به عنوان يك فكر بلكه به عنوان يك بدنه و زمينه اجتماعي با نهادهاي خاص خودش توانست حيات خود را تداوم بخشد، اظهار داشت: اين بدنه اجتماعي در نهضت ملي شدن صنعت نفت نقش مهمي داشت، در جريان 15 خرداد 42 در مسير بالندگي قرار گرفت كه به انقلاب اسلامي منتهي شد و در انتخابات 3 تير نشان داد كه هسته‌اي سخت و بدنه‌اي معتقد به اهداف انقلاب اسلامي و نظام برآمده از آن تشكيل شده است كه البته اين به معناي حزب‌اللهي بودن همه اين قشر نيست. وي با بيان اين كه معمولا در تمام دنيا سيستم‌هاي سياسي كافي است كه 10 درصد مشاركت فعال سياسي مردم را داشته باشند، تا بتوانند تداوم پيدا كنند، افزود: در ايران بخش فعالي كه سطح بالايي از خود‌آگاهي را داشته و با سيستم ارتباط دارد، بين 30 تا 40 درصد است كه اندازه خوبي براي تداوم سيستم است. كچوئيان به سوال دوم مطروحه توسط خود وي مبني بر اينكه «چرا احمدي نژاد انتخاب شد» اشاره و تصريح كرد: در اين زمينه من از لحاظ تحليلي خيلي دست پري به لحاظ استدلال ندارم هرچند كه جهاتي را مي‌توانم ببينم. اين استاد دانشگاه اضافه كرد:در جريان اين انتخابات و نتيجه آن تحليل‌هايي كه وجود داشت، عمدتاً در نازلترين سطح سياسي اين بود كه اين انتخابات از معناي سياسي و اجتماعي تهي است كه اين تحليل شكست خوردگان داخل و خارج بود و بعضاً مي‌گفتند مداخله‌هاي فني و غير معمول سياست منجر به اين نتيجه‌ها شده است. كچوئيان ادامه داد:در انتخابات 3 تير عمده تحليل‌ها اين بود كه يا تخلف‌ و راي‌‌سازي شده يا مداخلات سازمان يافته‌اي آمده و راي را ساخته است،بنابراين هيچ معناي سياسي از طرف مردم ندارد. وي به اعتقاد كساني كه مي‌گفتند راي‌ها يك شبه عوض شده است،اشاره كرد و افزود: اين افراد تصور خيالي از تحولات اجتماعي و حركت‌هاي اجتماعي دارند و اگر كسي مجموعه بسيج و سپاه را بشناسد، مي‌داند كه دست كاري در آراي اين مجموعه‌ها كه در امور نظامي هم خيلي مطيع نيستند، در امور سياسي خيلي عجيب و غريب است. انتهاي پيام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول