اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

شعارهايي برگرفته از شعور مردمي

خبرگزاري فارس: شعارهايي انقلاب اسلامي برگرفته از شعور مردمي و عمدتاً مبتني بر مفاهيم ديني و مذهبي بود.

شعارهايي برگرفته از شعور مردمي
*فتاح غلامي بيان احساسات و ادراكات و مطالبات جمعي، يكي از جلوه هاي زندگي انسان ها است. هر جامعه اي براي انعكاس بيروني خواسته هاي خود، از قالب هاي گوناگوني استفاده مي كند. گاه با نقوش برجسته بر روي ديواره هاي سنگي، منظور و مراد اصلي خود را مي رساند و گاه براي انتقال پيام از آتش و دود استفاده مي كند. زماني هم براي نشان دادن احساسات و عواطف خود اعم از خرسندي و خوشحالي يا ناخشنودي و كدورت خاطر حتي از حركات سر و صورت نيز بهره مي گيرد. يقينا نماد و نشانه ها كه هر يك دربرگيرنده پيام خاصي هستند، جزو شناسه هاي فرهنگي يك جامعه به شمار مي آيند. در هر يك از حوزه هاي تمدني، علايم مشخصي براي انتقال پيام وجود دارد كه براي اعضاي آن جامعه شناخته شده هستند. در ميان ابزارها و قالب هاي ارتباطي شايد بتوان از "شعار" به عنوان يكي از نمادهاي برتر براي انتقال پيام نام برد. چون اساسا اين مفهوم يكي از ابزارهاي مناسب و مؤثر در حركت هاي اجتماعي مردم است كه البته در تاريخ معاصر اهميت و اعتبار بيشتري يافته است. گاه شعار همه چيز يك حركت اجتماعي به حساب مي آيد و با بررسي آن مي توان به اهداف بسياري از نهضت ها، قيام ها، حركت هاي فكري و عقيدتي يا اقتصادي و فرهنگي پي برد. عموما طراحان شعار، احساس و عواطف مخاطب را مورد توجه قرار مي دهند. هرچقدر كه شعارها با فرهنگ عمومي جامعه تناسب بيشتري داشته باشد، در جلب قلوب موفق تر خواهد بود. در انقلاب اسلامي ايران، شعار، جايگاه ويژه اي دارد و بررسي دقيق آنها، ماهيت سرايندگان آن را مشخص مي كند. در طول دوران حاكميت پهلوي دوم گروه هاي سياسي، در مواجهه با رژيم، مطالبات خاصي را عنوان مي كردند كه در شعارهاي آنها نمود پيدا مي كند. بررسي اين شعارها نشان دهنده اين است كه خواسته ها از تنوع و گوناگوني فراواني برخوردار است كه بررسي دقيق آنها يقينا يكي از زمينه هاي مناسب پژوهش است. هرچقدر كه طراحان و ارائه كنندگان شعار با معيارهاي فكري و اخلاقي و اعتقادي جامعه هماهنگي بهتري داشتند، با اقبال عمومي بيشتري نيز مواجه مي شدند. در غير اين صورت، قضيه كاملا برعكس بود. در همين زمينه ناكامي و كاميابي جريان هاي سياسي در انقلاب اسلامي قابل تحليل است. مي توان در بررسي شعارهاي انقلاب اسلامي، دسته بندي هاي شكلي و محتوايي ذيل را برشمرد: * تقسيم بندي شكلي رايج ترين شكل شعار، بيشتر بر مبناي ارائه آن به صورت شفاهي بوده است. مردم به مناسبت هاي مختلف اقدام به تجمع، راهپيمايي يا تحصن مي كردند. در چنين مواقعي مناسب با نحوه مواجهاتشان با نيروهاي امنيتي و انتظامي رژيم شاه، اقدام به دادن شعار مي كردند. مثلا اگر احتمال حمله نظامي سربازان وجود داشت، طبيعي بود كه اجتماع كنندگان به شعارهاي كوتاه و منقطع بسنده مي كردند؛ نظير الله اكبر، خميني رهبر، مرگ بر شاه و…. الزاماتي هم بود كه به واسطه يك مقطع حساس تاريخي، تجمع اعتراض آميز چندين هزار نفري شكل مي يافت. در اين صورت شعارها معمولا طولاني و در اوزان عروضي و ادبي مشخص و همراه با بيان كامل مصرع و بيت بود. چون در چنين مواقعي امكان برخورد مأموران با راهپيمايان به علت تعداد زياد آنها بعيد به نظر مي رسيد و معترضان، فرصت بيشتري براي سر دادن شعار داشتند. در اين زمينه مي توان به تجمع ميليوني تاسوعا و عاشوراي سال 57 در راهپيمايي هاي عظيم مردم در زمان نخست وزير بختيار و ورود امام به ميهن اشاره كرد. مثلا: تاسوعا قرار ما عاشورا قيام ما عاشوراي حسيني پيروزي خميني عاشورا، عاشورا قيام ملي ما يا بعد از انتخاب شاپور بختيار به مقام نخست وزيري مردم اين شعار را مي دادند: كابينه بختيار يك حيله جديد است برنامه خميني،‌ برچيدن يزيد است و يا اينكه: بختيار، بختيار، ز خوبيت دم مزن مي شناسد تو را ز كودك و مرد و زن نه مرغ طوفاني، نه موج دريايي تو گرگ خونخواري، تو نوكر شاهي *** ز خلق ايران هشدار به شاهپور بختيار تاجر سرمايه دار ناجي شاه خونخوار نمي دهيم اختيار مرگ به هر سازشكار در بعضي مواقع از پلاكاردها و ديوارنوشته ها براي بيان مفاهيم و شعارهاي سياسي، اقتصادي استفاده مي شد. عمده مطالبي كه در اين صورت به عنوان شعار و پيام اصلي راه پيمايان در پلاكاردها و اعلاميه ها درج مي شد، در قالب جملات طولاني و مفصل بود. برخي از اوقات از شبه جمله و عبارات كوتاه نيز استفاده مي شد.چنين پيام هايي را به صورت ديوار نوشته ها نيز در جريان انقلاب اسلامي شاهد بوديم. مهمترين شعاري كه در اين خصوص مي توان به آن اشاره كرد "مرگ بر شاه" و "درود بر خميني" بود. برخي از گروه هاي سياسي غير مذهبي هم در بسياري از مواقع از ديوارنوشته ها و پلاكاردها استفاده مي كردند و بدين وسيله اهداف خود را القا مي كردند كه شعاري نظير "نان، مسكن و آزادي" از آن جمله بود. برخي از شعارها نيز متناسب با موقعيت و به عنوان پيام رسمي ملت در قبال يك تهديد يا اعلام موضع در برابر حركت تبليغي رژيم بر روي ديوارها نوشته مي شد. مثلا براي پاسخگويي به ادعاهاي رسانه هاي گروهي رژيم گذشته كه همواره بحث مشروعيت و مقبوليت سلطنت و ادامه حكومت پهلوي را مطرح مي كردند و مدعي بودند كه: "سلطنت، موهبتي است الهي كه توسط مردم به شاه وديعه داده مي شود" اين ديوار نوشته جلب توجه مي كرد: "مرگ، موهبتي است الهي كه ملت به شاه اعطا خواهند كرد". يا به خاطر شهرت محمدرضا پهلوي به خونخواري و ستمگري بر روي ديوار، اين جمله حك مي شد. "زالو، مكيدن خون را از شاه آموخت." يا در مقابل اظهارات بختيار، آخرين نخست وزير رژيم پهلوي و ادعاهاي پرطمطراقي كه براي خواباندن شور انقلابي مردم مطرح مي كرد، اين شعار ديواري پاسخ او بود. "بختيار مي گويد، تظاهرات و انقلابات مردم، تفريحي است و حتما كشته شدن مردم را هم تفريحي مي داند." گاه ملت براي القاي بهتر منظور و مراد خود و همچنين برقراري يك فضاي عاطفي از نمادها و نشانه ها استفاده مي كند. در اوج مبارزات نهضت مردمي، زماني كه ارتشيان مسلح در مقابل مردم صف كشيده بودند و گلوله ها را به سمت راهپيمايان نشانه گرفتند، به جاي گلوله، شاخه هاي گل بر روي ماشه هاي نيروهاي مسلح جاي گرفت واين شعار سر داده شد. "ارتش بگو جواب گل گلوله است؟" شايد هديه گل و طرح چنين شعاري را مي توان جزو مؤثرترين شعارهاي مردم در اين دوره عنوان كرد تا حدود زيادي رژيم را در مقابل اين شيوه هاي رفتاري نمادين، خلع سلاح كرد. * تقسيم بندي محتوايي شعارهاي انقلاب اسلامي را به لحاظ محتوايي مي توان به چند دسته تقسيم كرد. برخي از شعارها حمايتي است. يعني گروه هاي سياسي در مورد همراهي يا عدم همراهي با انقلاب و نهضت مردم، موضع خود را در قالب سر دادن شعار عنوان مي كردند. گاه شعار ما در خصوص حمايت از افراد و شخصيت ها بود مثل: "خميني، خميني قلب من باند فرودگاه توست" "ما همه سرباز توايم خميني گوش به فرمان توايم خميني" "درود بر شريعتي معلم شهيد ما" يا اينكه شعار در حمايت از طبقه، قشر يا گروهي بوده است: "كارگر، كشاورز اسلام حامي توست" "صف نفت، صف نان حقه شاه بي دين" "درود بر برزگر متحد كارگر" برخي از شعارها هم در حمايت از ملل مستضعف و ستمديده جهان بود مثل: "ملت چرا نشستين ايران شده فلسطين" بعضي از شعارها هم در مخالفت با اشخاص، طبقه، قشر و نهاد سازمان و دولت هاي بيگانه مثل: "سرنگون باد رژيم استبدادي خاندان پهلوي" "گر دولت ما منتخب ملت مي بود اين ازهاري بدكاره چنين هار نمي بود" "پيروزي نهايي اخراج آمريكايي" "آمريكا توخالي است ويتنام گواهي است" غير از شعارهاي حمايتي يا مخالفت، شعارهاي سياسي، مذهبي، اقتصادي و ميهني را نيز مي توان جزو دسته بندي محتوايي ذكر كرد. با بررسي شعارهاي اين دوره، مي توان دريافت كه شعارهاي مذهبي و پس از آن، شعارهاي ميهني بيش از همه مورد توجه مردم قرار داشتند. در بعد مذهبي، مردم معمولا حوادث انقلاب را با وقايع تاريخ صدراسلام و به خصوص قيام كربلا منطبق مي كردند. "سكوت هر مسلمان خيانت است به قرآن" "عاشورا عاشورا قيام ملي ما" "برقرار مي كنيم حكومت عدل علي را سرنگون مي كنيم رژيم پهلوي را" شعارهاي ملي و ميهني كه مورد توجه قرار مي گيرد، بيشتر بر حفظ ارزش هايي مثل استقلال كشور و تماميت ارضي تأكيد داشت نظير: "به سلطه جويان شرق و غرب فروش خاك ايران هرگز" "قسم به مردم، قسم به ميهن ننشينم از پا تا مرگ دشمن" در جريان انقلاب، برخي از شعارهاي اقتصادي هم با زمينه هاي منبعث از فلسفه هاي كمونيست و سوسياليسم سرداده مي شد مثل: "دولت سرمايه دار دشمن نوع بشر" "نان، مسكن، آزادي حكومت مردمي" "كارگر نفت ما حامي سرسخت ما" كه البته در جريان انقلاب، بسياري از اين شعار ها و با توجه به اين كه با فرهنگ تناسبي نداشت، كم كم به فراموشي سپرده شد. مردم به جاي توجه به اين شعارها، به پيام ها و آرمان هايي كه پيوندي بين مضامين انحصاري با مفاهيم ديني داشت، روي خوش نشان مي دادند. "كارگر، كشاورز اسلام حامي توست" در مجموع همان طور كه در سطور پيشين آمد، شعار انقلاب اسلامي و توجه مردم نسبت به آن، با فرهنگ جامعه و ارزش ها و هنجارهاي مورد تأييد توده، پيوندي مستقيم دارد. در جريان انقلاب ديديم كه عمدتا شعارهايي با محتواي ديني، بيشتر مورد توجه مردم قرار مي گرفت تا پيام ها و اهدافي با مضامين اقتصادي و يا سياسي صرف و مغاير با بينش مذهبي كه مد نظر گروه هاي سياسي بود. * نمونه‌اي از شعارهاي منتخب دوره انقلاب اسلامي شهيدان زنده‌اند الله اكبر، به خون آغشته‌اند الله‌ اكبر، به حق پيوسته‌اند الله اكبر اين شعار در تجليل از مقام شامخ شهدا در اكثر مواقع از سوي مردم سر داده مي‌شد. خصوصا در مواقع تشييع جنازه شهدا و يا مراسم بزرگداشت شهدا نيز از اين شعارها استفاده مي‌شد. واي اگر خميني حكم جهادم دهد،‌ارتش دنيا نتواند كه جوابم دهد. اين شعار بعنوان تهديدي از سوي انقلابيون عليه رژيم پهلوي و نظاميان بكار گرفته مي‌شد و از آنجائي كه حكم جهاد و اجراي آن مي‌توانست اقشار گسترده‌تري را وارد صحنه انقلاب كند و سرعت سقوط رژيم را زيادتر كند همواره اين شعار هشدار و تهديد عليه رژيم محسوب مي‌شد. زمين، از خون مردم لاله‌گون شد، وطن، يكپارچه حمام خون شد. اين شعار پس از كشتار دسته‌جمعي در 17 شهريور و همچنين پس از كشتارهاي رژيم در مقاطع مختلف از سوي مردم انقلابي سر داده مي‌شد و بيانگر شدت عمل رژيم و عمق جنايات رژيم پهلوي است. نه شرقي،‌نه غربي، جمهوري اسلامي اين شعار يكي از اصلي‌ترين و اساسي‌ترين شعارهاي مردم مسلمان در طول نهضت بود و مشخص كننده هدف و نوع عقيده مردم در طول انقلاب و جداكننده خطوط فكري مردم مسلمان از گروهك‌هاي وابسته به شرق و غرب بود. ما منتظر خميني هستيم، هيچ جا نمي‌ريم همينجا هستيم. اين شعار را عده‌اي از انقلابيون و طرفداران حضرت امام كه بمنظور استقبال از ايشان به محوطه ميدان آزادي و فرودگان مهرآباد رفته بودند، مي‌گفتند و علت اين بود كه شاپور بختيار نخست وزير رژيم منفور پهلوي از ورود حضرت امام جلوگيري كرده بود. قسم برهبر زنان فاطمه،‌ندارم از كشته شدن واهمه حضرت فاطمه زهرا «س» در مذهب شيعه بعنوان الگوي كامل و محبوب‌ترين زنان مي‌باشد و قسم انقلابيون و عمدتا زنان به آن بزرگوار از روي عظمت و يادآوري عظمت آن بزرگوار و الهام گيري از او و تقويت روحيه انقلابي با ذكر شعار فوق الذكر بوده است. زنها به ما پيوستند، بي‌غيرت‌ها نشستند. در رژيم گذشته زنان ايران از فعاليت و تحرك اجتماعي برخوردار نبودند. ولي با شروع نهضت زنان ايران بطور فعال شركت داشتند و اين در حالي بود كه عده اي از مردان ترسو و سازشكار و وابسته به رژيم از شركت در تظاهرات خودداري مي‌نمودند كه اين شعار را عده‌اي از انقلابيون سر مي‌داند تا مردان را به سر غيرت آورند. هموطن بپاخيز، همافرت كشته شد. همافر، همافر، ملت هوادار توست، خون شهيدان ما روشني راه توست. مردم چرا نشستيد همافران را كشتند. اين شعارها پس از درگيري همافران با نيروهاي رژيم در 21 بهمن 57 از سوي ملت سر داده مي‌شد. مهدي بيا دل‌ها پريشان شده ، قبر امام هشتم گلوله باران شده اين شعار پس از اوج‌گيري نهضت و قيام مردم مشهد و گلوله بستن مردم در مشهد از سوي ملت سر داده مي‌شد. در بهار آزادي، جاي شهدا خالي اين نداي آزادي است، جاي شهدا خالي است اين شعارها پس از پيروزي انقلاب در روز 22 بهمن جهت قدرداني از شهداي انقلاب سر داده مي‌شد. تنها ره سعادت ايمان،‌جهاد،‌شهادت اين شعار در مقابل شعارهاي گروه‌هاي چپ و ماركسيست كه عمدتا را سعادت را در ماديات و صرف اقتصاد مي‌دانستند، از سوي مردم سر داده مي‌شد و هدف انقلاب را بخوبي معلوم مي‌كرد و حد فاصل بين نيروهاي مذهبي و ساير نيروها محسوب مي‌شد. شب تاريك ملت روز گردد، خميني عاقبت پيروز گردد. اين شعار عمدتا در اوايل اوج‌گيري نهضت از طرف مردم سر داده مي‌شد و بيانگر اين بود كه هرچند حضرت امام در هجرت و دور از وطن است و ملت نيز ظلم‌هاي فراواني را از طرف رژيم متحمل شده اند ولي اين امر پايدار نيست و زودگذر خواهد بود. سرباز وطن برادر من،‌شليك نكن برابر من اين شعار عمدتا در هنگام راهپيمائي‌ها از سوي مردم در مقابل سربازان و نظاميان جهت تحريك احساسات آنها از سوي مردم سر داده مي‌شد. اگر آقا فردا نيايد،‌ مسلسل‌ها بيرون مياد،‌نارنجك‌ها از قم مياد. اين شعار تهديدي بود از سوي ملت خطاب به بختيار بدليل بستن فرودگاه. نصرمن‌الله و فتح‌ قريب، بازرگان قانوني بختيار پر فريب اين شعار از سوي مردم در مقابل حرف‌هاي بختيار و رجز‌هاي او بعنوان دولت قانوني سر داده شد و مردم نيز دولت خود را قانوني مي‌دانستند و با اين شعار به بختيار هشدار مي‌دادند كه فتح و نصرت نزديك است و او رفتني است. نه شريفي، نه امامي، بلكه ضد امامي شريف امامي كه از اعضاي لژفراماسونري بود در اواخر عمر رژيم به نخست وزيري منصوب شد و نام او ظاهري زيبا داشت ولي خود او در باطن بسيار قبيح بود. فلذا ملت جهت روشن ساخت ماهيت او اين شعارها را سر مي‌دادند. غلامعلي اويسي، يك سگ انگليسي اويسي فرماندار نظامي تهران در سال 57 بود كه ظلم‌هاي زيادي انجام داد و مردم در افشاي ماهيت او شعار فوق را ساختند. توپ، تانك، مسلسل ديگر اثر ندارد، حكومت نظامي ديگر ثمر ندارد. اين شعار در اوج مبارزات مردم انقلابي و با استقرار نيروهاي نظامي در خيابان‌ها و استقرار تانك‌ها در خيابان‌ها از سوي مردم براي ادامه نهضت سر داده مي‌شد. حزب فقط حزب‌الله، رهبر فقط روح‌الله حزب ما حزب خدا، رهبر ما روح خدا اين شعار در اوج مبارزه و نهضت با توجه به حضور گروه‌ها و داعيه انقلابي‌گري از سوي مردم سر داده شد و نشانه عزم عمومي براي پشتيباني از امام خميني و عدم وابستگي به گروه‌هاي چپ و راست مي‌باشد. همچنين در اوايل شروع انقلاب نيز اين شعار از طرف همه گروه‌ها در مقابل شاه و حزب رستاخيز نيز عنوان شد. خميني،‌خميني ،‌ تو وارث حسيني اين شعار از معارف اسلامي و اصول مسلم مذهب شيعه نشأت گرفته و از آنجائيكه شيعيان هر روز را عاشورا و هر زمين را كربلا مي‌دانند و ثمرات قيام امام حسين (ع) را در همه زمان‌ها جاري مي‌دانند لذا شعار فوق را اختراع كرده و حضرت امام را وارث امام حسين (ع) مي‌دانستند. لحظه به لحظه گويم،‌زير شكنجه گويم يا مرگ يا خميني اين شعار از شعارهايي است كه در اكثر صحنه‌هاي انقلاب عليرغم سخت‌گيري‌هاي رژيم از طرف مردم سر داده مي‌شد و نشانه عزم راسخ مردم در كنار زدن رژيم پهلوي و توسل به امام خميني بوده است. خميني خميني ، خدا نگهدار تو بميرد بميرد، دشمن خونخوار تو اين شعار كه حالت دعا و درخواست از خداوند دارد عمدتا‌پس از هجرت امام به پاريس و مشكلات عديده‌اي كه در اين راه براي حضرت امام پيش آمد از سوي مردم سر داده مي‌شد. برابري، برادري، حكومت عدل علي اين شعار معمولا در مقابل شعارهاي انحرافي گروه‌هاي چپ و راست مانند حكومت كارگري، حكومت كمونيستي و ... از سوي مردم مسلمان ايراد شد و نشانگر ماهيت انقلاب و نهضت مردم ايران است. ما بت شكنيم شيشه شكن نيستيم. اين شعار از سوي مردم در قبال تهمت‌هاي رژيم و همچنين در قبال اعمال موذيانه عمال رژيم در شكستن شيشه مغازه‌ها و داوير دولتي و نسبت دادن به انقلابيون مطرح شده است. خميني خميني، ما بت‌ها را شكستيم، متنظر تو هستيم اين شعار در ايام بهمن 57 قبل از ورود حضرت امام به كشور از سوي مردم سر داده مي‌شد و خواستار حضور و ورود حضرت امام (ره) به ايران بودند و مفهوم اين شعار اين مطلب را مي‌رساند كه ملت انقلابي تمامي موانع را پشت سر گذاشته و راه را براي حضور و ورود حضرت امام (ره) هموار كرده است. خميني خميني،‌قلب ما باند فرودگاه تو، بميرد، بميرد،‌دشمن خونخوار تو اين شعار پس از تصميم حضرت امام براي ورود به ايران و بستن فرودگاه از سوي بختيار از طرف مردم سر داده مي‌شد. برادر مجاهد، حسين را زنده كردي اي خواهر مجاهد، زينب را زنده كردي اين شعار در محرم سال 57 از سوي مردم با اوج‌گيري نهضت متناسب با فرهنگ عاشورا و قيام امام حسين (ع) سر داده مي‌شد. خدا، شاه، ميهن گر بگيرد اولي جان پليد دومي،‌ملتي يابد نجات آسوده گردد سومي اين كلمات (خدا،‌شاه، ميهن)‌ همواره جزو ركن اصلي شعارهاي رژيم پهلوي بود و روي آن بسيار تبليغ مي‌كرد. در ايام انقلاب شعر فوق را با توجه به شعار مذكور روي برخي ديوارها و اماكن و نيز روي پلاكاردها مي‌نوشتند و مفهوم كلي آن تقاضاي مرگ رژيم پهلوي است. مرگ بر شاه شيشه شكن چون چماقداران و مزدوران شاه، شيشه مغازه‌ها و منازل انقلابيون را مي‌شكستند اين شعار به همين مناسب روي ديوارها نوشته مي‌شد. شماره تلفن بختيار 247206 با روي كار آمدن بختيار و اوج‌گيري افشاگري‌ها در مورد رژيم انقلابيون شماره تلفن بختيار را به در و ديوارها مي‌نوشتند كه حكايت از دقت و ظرافت انقلابيون و متنوع بودن نوع افشاگري دارد. ادامه نهضت وظيفه شرعي است تا رفع هر ستمگر نهضت ادامه دارد نهضت حسيني خاموش شدني نيست. از آسمان ايران، گر تير فتنه بارد،‌ نهضت ادامه دارد اين شعارها عمدتا پس از واقعه 17 شهريور و كشتار دسته جمعي مردم و ايجاد رعب و وحشت از سوي انقلابيون براي تحريك و تشويق مردم به ادامه نهضت روي ديوارها حك مي‌شد هرچند كه در ادامه نهضت و در مقاطع مختلف نيز اين شعارها واكنشي از سوي انقلابيون به عمال رژيم بوده است. انقلاب، نه اصلاح انقلاب آري، اصلاحات نه با شروع نهضت رژيم سعي داشت با بكارگيري مهره‌هاي جديد و با مطرح كردن شعارهاي ترقي خواهانه و با ايجاد يكسري اصلاحات جلوي انقلاب را بگيرد و شعار فوق جهت خنثي سازي اين عمل رژيم روي ديوارها نوشته مي‌شد و يا به صورت پلاكارد در راهپيمايي‌ها حمل مي‌شد. خون مزدوران مباح است. بگفته خميني،‌كشتن مخالف اسلام واجب است. اين شعار عمدتا بعنوان تهديدي از سوي انقلابيون عليه طرفداران رژيم مطرح بود كه روي ديوارها نوشته مي‌شد. مرگ بر سازشگر با اوج‌گيري انقلاب رژيم پهلوي سعي در مطرح كردن شعارهايي انحراف داشت تا بتواند در لواي آنها انقلاب را منحرف نموده و مردم را به سازش وادار كند و اين شعارها موجب شد كه برخي از گروه‌هاي سر سپرده خود را به رژيم ملحق كنند و در مقابل شعار مرگ بر سازشگر از طرف انقلابيون هم به صورت ديوار نويسي، هم به صورت پلاكارد و هم شعار نسبت به اين خائنين ادا مي‌شد. مرگ بر اين سلطنت پهلوي، يا حجة بن الحسن العسكري ننگ بر اين سلطنت پهلوي ، مرگ بر اين سلطنت پهلوي مرگ بر اين حكومت پهلوي، نصر من‌الله و فتح قريب مرگ بر اين سلطنت پر فريب سلطنت پهلوي، دشمن آب و خاك است، نابود و برچيده باد،‌سلطنت پهلوي توضيح: رژيم سلطنتي حكومتي است كه توسط يكنفر كه در مقابل قوانين و محاكم مسئول شناخته نمي‌شود اعمال مي‌گردد. در عصر پهلوي، منابع ايران، توسط امپرياليزم بغارت رفت و كشاورزي نابود شد و درياهاي ايران جولانگاه كشتي‌هاي نظامي و نفتكش و ماهيگيري ممالك بزرگ گرديد و رژيم پهلوي در اواخر سلطنت بعنوان ژاندارم منطقه سلطه امپرياليزم را در ايران و منطقه گسترش مي‌داد فلذا اين شعار به همين مناسبت سر داده شده است. ننگ با رنگ پاك نمي‌شود. زير اين رنگ كبود،‌نام ننگ آور مردي خفته است. در اوايل اوج‌گيري نهضت مردم شعارهايي را عليه رژيم بر روي ديوارها مي‌نوشتند و مهمترين اين شعارها شعار «مرگ بر شاه» بود كه عوامل مزدور رژيم اين شعارا را با رنگ محو مي‌كردند و مردم نيز در كنار اين شعارهاي محو شده مي‌نوشتند ننگ با رنگ پاك نمي‌شود. پنجاه سال جنايت، پنجاه سال خيانت اين شعار از طرف مردم در اوايل اوجگيري نهضت در سالهاي 57 -56 سر داده مي‌شد و اشاره به 50 سال حكومت همراه با خيانات خاندان پهلوي دارد. هم شاه هم بختيار، نوكران استعمار اين شعار پس از نصب بختيار به سمت نخست وزيري از سوي مردم جهت نفي حكومت بختيار سر داده شد. كابينه بختيار، يك حيله جديد است فرياد ما عليه اين رژيم پليد است رژيم پهلوي پس از شكست دولت ازهاري با حيله‌اي جديد و با به قدرت رساندن بختيار كه سابقه‌اي در جبهه‌ ملي داشت بخيال خود مي‌خواست انقلابيون را گول زده و اذهان را منحرف نمايد و مردم را از تك و تاب انقلاب بيندازد. فلذا مردم با سر دادن فوق و دفع حليه نظام خواستار انحلال رژيم شدند. نفت راكي برد؟ آمريكا گار را كي برد؟ شوروي پولش را كي خورد؟ پهلوي مرگ بر اين سلطنت پهلوي با شروع انقلاب با توجه به اينكه منافع گاز و نفت ايران از سوي امپرياليستهايي شرق و غرب با قيمتي ارزان به غارت مي‌رفت اين شعار از سوي مردم در جهت افشاگري و روشن ساختن چهره رژيم پهلوي از سوي مردم سر داده مي‌شد. كابينه بختيار نابود بايد گردد پرسنل هوايي، ايجاد بايد گردد. پرواز از انقلابي ايجاد بايد گرد. خلبانان ملي هما اعلام آمادگي كرده بودند كه اعتصاب خود را بخاطر آوردن حضرت امام به ايران خواهند شكست و طي پروازي كه به پرواز انقلاب مشهور شد امام را به ايران بياورند. ولي بختيار مخالف و ممانعت مي‌كرد. فلذا مردم نيز شعار فوق الذكر از ارتشيان و خلبانان اعلام پشتيباني مي‌كردند. اتل متل توتوله يه شاه داريم كوتوله نه شير داره نه پستون امشب ميره قبرستون اين شعار بر وزن يكي از سرودهاي كودكان ساخته شده و عمدتا از سوي نوجوانان با حالت مزاح و شوخي در كوچه‌ها سر داده مي‌شد. ما شاه نمي‌خواهيم ما تابع قرآنيم ما پيرو قرآنيم ما شاه نمي‌خواهيم در معارف قرآني و در آيه قرا آمده است كه خداوند پادشاه انسانها و مالك انسانهاست «ملك الناس» و بر اين اساس مردم شعار مي‌داند كه در اسلام شاه نداريم و بر اساس همين مفهوم شعارهاي فوق را سر مي‌داند. نه شاه مي‌خواهيم نه شاپور لعنت به هر دو مزدور نه شاه مي‌خواهيم نه بختيار دولت مي‌خواهيم با اختيار اين شعار توسط مردم پس از روي كار آمدن شاپور بختيار توسط مردم بصورت فراگير در خيابانها سر داده مي‌شد. بختيار نوكر بي‌اختيار سياست آمريكا و رژيم سلطنتي اين بود كه در مقابل انزجار شديد مردم از شاه مدتي شاه از كشور خارج شود، تا احساسات مردم فروكش كند و پس از مدتي به كشور باز گردد و لازمه اين عمل تشكل شوراي سلطنت و آزادي عمل ظاهري بختيار بود و حال آنكه ملت مي‌دانستند كه بختيار اختياري از خود ندارد و در مقابل تظاهر بختيار كه مي‌گفت من در 25 سال يا چند سال اخير با اختيار ترين نخست وزير مي‌باشم مردم مي‌گفتند بختيار نوكر بي‌اختيار الا يا ايها الناس رژيم هنوز پا بر جاست زير بار ستم نمي‌كنيم زندگي زير ورو مي‌كنيم سلطنت پهلوي پس از خروج شاه از ايران براي اينكه هوشياري مردم حفظ شود و خيال نكنند كه كار تمام شده است اين شعار را از سوي مردم سر داده مي‌شد تا با ادامه نهضت بتوانند رژيم را بكلي ساقط نمايند. اين سند جنايت پهلوي است. اين شعار را معمولا در هنگام حمل جنازه يكي از شهدا سر مي‌دادند. زندگي مصرفي معادل بردگي نظام شاهنشاهي اعاده بندگي رژيم پهلوي با بر باد دادن منابع و سرمايه‌هاي مملكت يك زندگي مصرفي تمام عيار را در جامعه به نمايش گذاشته بود و مردم به خاطر ابراز تنفر از اين وضع و اعلام بيزاري از نوع حكومت پهلوي اين شعار دار سر مي‌‌داند. شهيد قلب تاريخ است درود بر شهيدان راه خدا زنده و جاويد باد راه شهيدان ما اين شعار در تمام طول نهضت هم روي ديواره‌ها و هم به صورت پلاكارد نوشته مي‌شد و در بعضي محله‌ها اين شعار پس از شهادت افراد با خون آنها بر ديوارها نقش مي‌بست. ننگ پهلوي با رنگ مزدور پاك نمي‌شود اين جمله معمولا روي ديوارها و در كنار شعارهاي پاك شده عليه رژيم حك مي‌شد تا شايد از اين راه محدوديت رفع شده و مردم با خيال راحت‌تري به فعاليت‌هاي خود عليه رژيم بپردازند. زالو؛ مكيدن خون را از شاه جلاد آموخت اين شعار كه بر روي ديوارها حك مي‌شد و يا بصورت پلاكارد حمل مي‌شد داراي اين معني است كه: شاه را بعنوان يك جلاد خون آشام معرفي كرده و صفت خون آشام در بين موجودات از آنجائي كه اختصاص به زالو دارد به شاه اختصاص داده شده آنهم بگونه مبالغه آميز كه خود اين امر رذل بودن رژيم را مي‌رساند. ميكشم ميكشم آنكه برادرم كشت كاخ نياوران را بخاك و خون مي‌كشم اين شعار در پي حملات ژريم به انقلابيون و پس از شهادت انقلابيون و معمولان در هنگام تشيع جنازه شهدا از طرف مردم بعنوان انتقام گيري از رژيم مطرح مي‌شد. يانكيها گورتان را گم كنيد. اين شعار در اوائل شروع نهضت توسط مردم روي ديوارها و پلاكاردها حك مي‌شد و منظور اخراج مستشاران نظامي و آمريكائيها از ايران بود. مرگ موهبتي است الهي كه ملت به شاه اعطا خواهند كرد. اين شعار و نوشته‌ از موضوعاتي است كه در مقابل اصل 35 متمم قانون اساسي شاهنشاهي كه مي‌گويد «سلطنت موهبتي است الهي كه توسط مردم به شاه وديعه داده مي‌شود ساخته شده است. به كوري چشم شاه زمستانم بهاره در زمستان سال 1357 كه اوج انقلاب و نهضت بود و تمامي پالايشگاهها در اعتصاب بسر مي‌بردند مردم از نظر تامين سوخت مصرفي در مضيقه بودند و از لطف الهي در اين سال زمستان بسيار معتدل و متناسب بود و مردم نيز متناسب با آن شعار فوق را سر مي‌دادند. اي خواهر، حجاب تو كوبنده تر و سازنده تر از خون ماست اي خواهر، سياهي چادر تو، بيش از سرخي خون م، دشمن را مي‌لرزاند. اين شعار عمدتا بصورت پلاكارد و گاهي نوشته‌هاي روي ديوار ديده شده است و نشانگر تحول در قشر زنان و شركت عظيم و گسترده‌ آنان در مبارزات مسلمان ايران بود است. به گفته روح الله، به نهضت حزب الله ، شاه فراري شده اين شعار پس از خروج از ايران سر داده شد و مفهوم آن در بردارنده علت فرار شاه كه مهمترين آن رهبري نهضت و قيام مردم بوده مي‌باشد. اين كاخ را با خون كارگر ساخته‌اند اين شعار روي ديوار كاخ مرمر نوشته شده بود. خلق مسلمان را مسجد كرمان را شاه به آتش كشيد بار ديگر دشمن دين و ايمان آتش زده به مسجد مسلمان اين شعار از سوي مردم پس از به آتش كشيده شدن مسجد كرمان سر داده شده است. خدا، قرآن، خميني اين است شعار ملي اين شعار در مقابل شعار خدا شاه ميهن از طرف مردم ساخته شد كه شعاري انحرافي بر اساس اين ايده كه سلطان سايه خداست ساخته شده بود. ماموريت براي وطنم = امريكا دروازه تمدن بزرگ = مستعمره آمريكا شعارهاي فوق عمدتا در نفي شعارهاي ظاهر فريب شاه مبني بر رسيدن به دروازه ‌هاي تمدن بزرگ و همچنين تاليف كتاب ماموريت براي وطنم روي ديواره‌ها نقش مي‌بست. دروازه تمدن، با قتل عامل مردم از آنجائيه شاه همواره با مطرح كردن شعارهايي تو خالي سعي در سرگرم كردن مردم داشت در اواخر حكومت خود شعار رسيدن به دروازه هاي تمدن بزرگ را مطرح كرده و با اين شعار قصد عوامفريبي و گول زدن مردم را داشت. فلذا در اوائل شروع نهضت ملت با سر دادن شعار فوق سعي در خنثي كردن اين شعار شاه داشتند. بار ديگر پهلوي جلاد شد باعث قتل يكي استاد شد اين شعار را مردم پس از شهادت استاد دكتر نجات الهي در واقعه دانشگاه تهران سر مي‌دادند. بختيار پليد است بدتر از يزد است يزد دستور قتل امام حسين (ع) و ياران آن حضرت را صادر كرد و در مذهب ما به پليدي مشهور است و بختيار نيز با قبول كردن پست نخست وزيري و ضديت با امام خميني مرتكب همان پستي و شرارت يزد شد فلذا مردم نيز شعار فوق را سر مي‌داند. نه قانون اساسي نه سازش سياسي اين شعار در مقابل اين ترفند رژيم در مقابل انقلابيون بكار گرفته شد كه رژيم با مطرح كردن قانون اساسي و وعده به عمل كردن به آن سعي در خاموش كردن نهضت داشت كه مردم با سردادن شعار فوق هر گونه سازشي را رد كردند. ماميگيم شاه نمي‌خوايم نخست وزير عوض ميشه ما ميگم خر نمي‌خوايم پالون خر عوض ميشه در ايام انقلاب و با اوج گيري نهضت رژيم پهلوي از روي ناجار و به اميد تغيير شرايط و اوضاع در مدتي كواه چندين نخست وزير عوض كرد و به ترتيب جمشيد آموزگار، شريف امامي، ازهاري، و شاپور بختيار را به نخست وزيري منصوب كرد و مردم اين شعار را در مقابل اين سياست پهلاوي سر مي‌داند. شاه فراري شده خميني راهي شده اين شعار پس از فرار شاه از ايران 26 دي ماه 57 و تصميم حضرت امام مبني بر عزيمت به ايران از سوي مردم سرداده شد. نه سازش و نه ذلت نه شاه و نه سلطنت يا فتح يا شهادت اين شعار و پس از روي كار آمدن شريف و سردادن شعار دولت آشتي ملي از سوي شريف امامي توسط مردم اختراع و در پاسخ به دولت آشتي ملي سر داده شد. حكومت نظامي نشانه شكست است توپ تانك مسلسل ديگر اثر ندارد اين شعار چند روز قبل از پيروزي انقلاب در ايام برپايي حكومت نظامي از طرف رژيم از سوي مردم خطاب به حكوم سر داده مي‌شد و نشانگر عزم و اراده پولادين مردم در ادامه انقلاب بود. به همت خميني، پهلوي در بدر شد فرعوت قرن بيستم در مصر مستقر شد شاه پس از خروج از ايران در مصر (آسوان) مستقر شد و سرزمين مصر بدليل قدمت تاريخي محل ظهور فراعنه بزرگ و طاغوتهاي بزرگي بوده و فرعون معهود در قرآن نيز در همين سرزمين بوده است و فرار شاه به مصر تداعي كننده فراعنه مصر باستان بود فلذا مردم نيز با اين تطبيق تاريخي ماهيت رژيم پهلوي را به فراعنه مصر مي‌رساندند فلذا اين شعار را سر مي‌داند. نظام شاهنشاهي، سرچشمه فساد است جمهوري اسلامي مظهر عدل و داد است. اين شعار با اوج گيري نهضت اسلامي از سوي مردم جهت مقايسه نظام شاهنشاهي با نظام اسلامي و مطابق با اهداف قيام از سوي مردم سر داده مي‌شد. اين ماه ماه خون است اين شاه سرنگون است با فرا رسيدن ماه محرم ملت مسلمان با الهام از قيام خونبار سالار شهيدان امام حسين (ع) شور و حال تازه‌اي گرفته و با سر دادن شعار فوق سرنگوني رژيم را آرزومند بودند. انتهاي پيام/ي
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول