گزارش فارس از نشست «هفت دقيقه تا پاييز» در ارسباران؛
حامد بهداد: در «هفت دقيقه تا پاييز»، نقش من را فرياد زد
خبرگزاري فارس: حامد بهداد گفت: در «هفت دقيقه تا پاييز» من و «عليرضا اميني» با گفتو گو كار را جلو برديم و سرصحنه ايدههاي خلاقانه به من كمك كرد. نقش من را فرياد ميزد. او به من ميگفت: من را بازي كن و اين طور خاص بازي كن.
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، شامگاه يكشنبه نشست نقد و بررسي فيلم «هفت دقيقه تا پاييز» با حضور «سيد جمال ساداتيان» (تهيه كننده)، «عليرضا اميني» (كارگردان)، «حامد بهداد» (بازيگران)، «شاهرخ بحرالعلومي» (منتقد) و «محمد هاشمي» (مجري) توسط باشگاه فيلم تهران در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.
بنابراين گزارش، در ابتدا مجري از «سيد جمال ساداتيان» در مورد انگيزه خود از ساخت فيلم «هفت دقيقه تا پاييز» و استفاده از «عليرضا اميني» پرسيد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: من دو تجربه خوب با «اصغر فرهادي» دارم به نامهاي «دايره زنگي» و «چهارشنبه سوري»؛ خوشبختانه اين دو كار مورد توجه صاحبنظران قرار گرفت و استقبال خوبي هم از سوي مردم مواجه شد.
وي در ادامه افزود: اين كار تلخ بود و من دوست داشتم تنوعي در كارهايم ايجاد كنم. از سويي ديگر «عليرضا اميني» را سالها است كه ميشناسم، او مديوم سينما را خوب ميشناسد اما ساير آثار قبلياش رويكرد گيشهاي نداشته است. حالا كه فيلم ساخته شده اكثرا نظرها درباره آن مثبت است و خوشحالم كه توانستهايم با اين فيلم ذائقهها را عوض كنيم.
تهيهكننده «به رنگ ارغوان» در ادامه افزود: در جشنواره اخير وقتي فيلم پخش شد دو ساعت بعد در اكثر سايتها و خبرگزاريها خبري آمد كه اين فيلم اشك منتقدان را درآورد. از سويي هيأت داوران سه سيمرغ به اين فيلم اهدا كرد و در نظرسنجي مردمي هم فيلم جايگاه خوبي كسب كرد. «عليرضا اميني» با ساخت اين فيلم راه برگشت ندارد و بايد در آينده فيلمهايي بسازد كه مورد استقبال گستردهتري از سوي مردم قرار گيرد.
به گزارش فارس، در ادامه مجري از «حامد بهداد» در مورد همكاري با اين فيلم پرسيد كه وي در پاسخ، گفت: در آغاز فيلمنامه «هفت دقيقه تا پاييز» چهار صفحه بود. ما در اين فيلم با هم زندگي كرديم و روي جزئيات بسيار ريز، ساعتها بحث ميكرديم و نتيجه كار را شما ديديد.
وي در ادامه افزود: به نظر من هر چه نقش كلانتر باشد، كار بازيگر سختتر است. اما ما كار را با مشاوره و بحث جلو برديم و مهمتر از همه اينكه ما به هم اطمينان كامل داشتيم.
در ادامه اين نشست مجري از «شاهرخ بحرالعلومي» در مورد كارنامه «عليرضا اميني» سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: اين كارگردان جوان فيلمسازي خود را با انديشه آغاز كرد و با تفكر خاصي وارد حرفه كارگرداني شد. او بلكه با خلاقيت خود دكوپاژ ميكند و بر محور داستان فيلم خود اشراف كامل دارد. او به خصوص در «هفت دقيقه تا پاييز» از بازيگران ممتازي استفاده كرده كه همه در اين فيلم عالي كار كردند.
وي در ادامه افزود: من جرأت «عليرضا اميني» را ندارم چرا كه او با سناريوي كامل وارد كار نميشود.
به گزارش فارس، در ادامه مجري از «عليرضا اميني» در مورد همكاري با «محسن تنابنده» سؤال كرد كه وي در پاسخ، خاطرنشان كرد: من و «محسن تنابنده» با هم سه كار مشترك داشتيم؛ «دانههاي ريز برف»، «استشهادي براي خدا» و «هفت دقيقه تا پاييز». شايد حس دوستي طولاني مدت كه ميان ما است كه باعث شده تا تفكراتمان به هم نزديك باشد و اينكه چه دغدغهاي داريم، بايد بگويم ما بيشتر روي حس هم كار داريم.
وي گفت: طرح اين فيلمنامه مربوط به دو سال گذشته است و «سيد جمال ساداتيان» لطف كرد و از ما حمايت كرد و نهايتا به اين نتيجه رسيدم كه از بازيگران چهره استفاده كنيم.
در ادامه «سادتيان» در پاسخ به همين سؤال گفت: معمولا هر فيلمسازي وقتي شروع به كار ميكند، «هديه تهراني» را مدنظر دارد اما او چهار سال بود كه كاري انجام نداده بود. او وقتي فيلمنامه را خواند از خميرمايه كار خوشش آمد و پذيرفت در اين فيلم بازي كند. از طرفي بازي در اين فيلم براي او و ساير بازيگران ريسك بزرگي بود كه با ايجاد اعتماد بين طرفين و برآيند كار خوب درآمده است.
در ادامه اين نشست «شاهرخ بحرالعلومي» در مورد بازي «حامد بهداد» در فيلم «هفت دقيقه تا پاييز»، گفت: او براي اين نوع نقشها ساخته شده و سرش درد ميكند براي اين نوع بازيها. براي «حامد بهداد» بزرگي و كوچكي نقش خيلي اهميت ندارد بلكه انرژي كه براي كار صرف ميكند خيلي مهم است. او به نقش جان ميدهد و با خود سر صحنه انرژي ميآورد.
به گزارش فارس در ادامه مجري از «حامد بهداد» در مورد اينكه چه روشي را براي اين فيلم اتخاذ كرده پرسيد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: من و «عليرضا اميني» هم سن هستيم. هر دو تئاتر خواندهايم. او عكاس فوقالعادهاي است و همان طور كه ميدانيم سينما و عكاسي خيلي با هم مرتبطاند.
وي در ادامه افزود: ما با گفتو گو كار را جلو برديم و سرصحنه ايدههاي خلاقانه كمك كرد كه امروزه با ديدن فيلم حس خوبي داشته باشيم. نقش من را فرياد ميزد. او به من ميگفت: من را بازي كن و اين طور خاص بازي كن.
بهداد تصريح كرد: رنگ، فرم و ميزانسن و ... در جزئيات به دست آمد. بازي كردن جلوي «هديه تهراني» براي من خيلي جذاب بود و من دائم در طول كار خود را بالانس ميكردم.
در ادامه مجري از «عليرضا اميني» در مورد دو پارگي قصه سوال كرد كه وي در پاسخ، گفت: نقطه عطف داستان همين دوپارگي در قصه است. داستان با تصادف رنگ و بوي ديگري ميگيرد.
وي در ادامه افزود: در طرح اوليه اين اتفاقات تلخ در اپيزود جداگانه طراحي شده بود كه «عليرضا نادري» وقتي به ما اضافه شد، اكثر اتفاقات تلخ در اپيزود اول شكل گرفت.
در ادامه يكي از حضار از «عليرضا اميني» در مورد آشفتگي حاكم بر طول كار سؤال كرد كه وي در پاسخ، خاطرنشان كرد: اين طور نيست. ما فيلمنامه كاملي نداشتيم اما كار را سكانس به سكانس جلو ميبرديم. براي ما مهم اين بود كه حس دربيايد تا اينكه پلان شيك داشته باشيم يا اكسانگذاري درستي انجام دهيم. دليل بعدي اين كه فيلم در حالت رئال پيش ميرود و روي چيدمان ميزانسن هم اين اتفاق افتاد و در دل مباحثات بود كه اين فيلم بيرون آمد.
به گزارش فارس، در ادامه يكي از حضار از «عليرضا اميني» در مورد تحت تاثير بودن اين فيلم با «اصغر فرهادي» و «درباره الي...» سوال كرد كه وي در پاسخ، گفت: اولا «اصغر فرهادي» يكي از رفيقهاي صميمي من است . او در دانشگاه استاد من بوده و اگر تحت تاثير او باشم، افتخار ميكنم اما اين فيلم اصلا شبيه به «درباره الي...» نيست. چرا كه اين فيلم 6 ماه قبل از «درباره الي...» مجوز ساخت گرفته است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: ما هر دو تئاتر خواندهايم. در فيلم «درباره الي...» صدر صد پلانها از دوربين روي دست استفاده شده اما در اين فيلم از 100 سكانس ما 6 سكانس دوربين روي دست داريم. قبول دارم شايد در ساختار، اين دو فيلم شبيه يك ديگر باشند و ما با استفاده از تصادف در تماشاگر ايجاد هيجان ميكنيم اما «درباره الي...» همه در مورد يك نفر حرف ميزند كه مرده است اما در اين فيلم درباره دختر مرده اصلا حرفي به ميان نميآيد. پس اين دو فيلم شبيه يكديگر نيستند.
در ادامه اين نشست، يكي از حضار از «حامد بهداد» در مود بازي در مقابل «خاطره اسدي» سوال كرد كه وي در پاسخ، گفت: خوشبختانه من در طول فعاليت، بهترين پارتنرها را داشتم. بازيگراني مثل باران كوثري، ترانه عليدوستي، خاطره اسدي و ... من توپ را در زمين حريف مياندازم تا خشك نشوم و پاسكاري حسي صورت گيرد و در اين فيلم هم «خاطره اسدي» فوقالعاده كار كرد.
در ادامه اين نشست «ساداتيان» گفت: واقعيت اين است كه سينما دوران بدي را سپري ميكند. من در شرايطي سخت فيلم «به رنگ ارغوان» را كار كردم و 5 سال اين فيلم توقيف ماند و حالا كه اكرانش به پايان رسيده ميبينيم كه در شهري بزرگ مانند تهران تنها 150 هزار نفر به ديدن اين فيلم رفتهاند و انتظارات ما خيلي بيشتر بود. در تهران فيلم 500 ميليون تومان فروخت و در شهرستانها هم 200 ميليون تومان. در صورتي كه طنزهاي سخيف نسبت به اين فيلم فروش بالاتري داشتند.
وي اظهار داشت: «هفت دقيقه تا پاييز» در گروه آفريقا اكران ميشود و سرگروه است اما ممكن است سينما آفريقا براي بازسازي جشنواره تعطيل شود و ما سينما آفريقا را از دست بدهيم. به هر حال من دوست دارم اين فيلم در اكران ديده شود تا براي ادامه فعاليت در سينما انرژي صد چندان بگيرم.
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «عليرضا اميني» در پاسخ به سوال «شاهرخ بحرالعلومي» در مورد تغيير پايانبندي نسخه اكران فيلم، اظهار داشت: من مايل به تغيير پايان نسخه جشنواره نبودم اما قرار شده تا در اکران عمومي فيلم با صحنه خاموش شدن شمعها به پايان برسد و ما بقي سكانسهاي پس از آن حذف خواهد شد.
اين نشست با استقبال خوبي از سوي مخاطبان رو به رو شد و از حضار در سالن ميتوان به: آهو خردمند، اردشير رستمي، سيدرضا صائمي، پژمان جمشيدي، محمد سلوكي، مهدي ماهاني، اميرحسين رستمي، روزبه نعمت اللهي و ... اشاره كرد.
اين مراسم راس ساعت 22 با اهداي لوح تقدير به مدعوين به اتمام رسيد.
انتهاي پيام/ا
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
تازه های کتاب