اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

عبدالرضا فيروزان در گفت‌وگو با فارس:

سري جديد «ماجراهاي خانواده فرهمند» با نام «تقدير» ساخته مي‌شود

خبرگزاري فارس: يك كارگردان با اشاره به لزوم توليد آثار نمايشي و مستند در زمينه فرهنگ استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، گفت: سري جديد «ماجراهاي خانواده فرهمند» با نام «تقدير» ساخته مي‌شود و در اين مجموعه سعي خواهد شد تا با رويكرد به سال جهاد اقتصادي، گسترده‌تر به اين موضوع پرداخته شود.

سري جديد «ماجراهاي خانواده فرهمند» با نام «تقدير» ساخته مي‌شود
به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، مجموعه 25 قسمتي «ماجراهاي خانواده فرهمند» به كارگرداني عبدالرضا فيروزان اولين مجموعه نمايشي است كه در مدت زمان دقيقه با موضوع اصلاح الگوي مصرف سوخت و حمل و نقل عمومي در كلانشهرها از بهمن ماه هر شب از شبكه سه سيما پخش شد و مورد توجه مخاطبين نيز قرار گرفت. عبدالرضا فيروزان فارغ التحصيل رشته كارگرداني است و با تجربه ده ساله در سمت دستيار كارگردان و برنامه ريزي از سال 84 با ساخت فيلم «رقص دنيا» وارد عرصه فيلمسازي شد و توانست با اين فيلم در جشنواره‌هاي مختلف داخلي و خارجي شركت كرده و جوايزي را ازآن خود كند. پس از آن فيلم‌هاي «خداحافظ بي‌بي »، «گل محمدي»، «سلام بي‌بي زبيده»، فيلم داستاني «نشاني» ، «راهت ادامه دارد» نماهنگ «فرداي روشن»، مجموعه 60 قسمتي «مدرسه‌اي براي همه»، مجموعه «چتر خوشبختي»، فيلم تلويزيوني «دو قدم تا بهشت» و... از جمله كارهاي اوست. به انگيزه پخش سريال «ماجراهاي خانواده فرهمند» از شبكه سه گفت و گويي با او داشتيم كه از نظر مي‌گذرانيد: * چرا حمل و نقل عمومي را هسته اصلي آيتم‌هاي نمايشي قرار داديد؟ - حمل و نقل نه تنها در كشور ما بلكه در تمام دنيا امري مهم و در خور توجه است زيرا رفت و آمدهاي شبانه روز انسان با وسايل نقليه انجام مي‌شود و تمام وسايط نقليه سوخت مصرف مي‌كنند كه از سرمايه‌هاي ملي هر كشوري است. گسترش و نهادينه شدن فرهنگ استفاده از وسايل نقليه عمومي مسئله و دغدغه‌اي بود كه هميشه به آن فكر مي‌كردم و دوست داشتم به آن در كارهايي كه مي‌سازم بپردازم. حمل و نقل عمومي برايم از اهميت خاصي برخوردار است زيرا بتوانيم آسماني پاك وآبي داشته باشيم براي خود و آيندگان. * به نظر شما چقدر توليد اين نوع آثار مي‌تواند در ارتقاء و نهادينه شدن فرهنگ استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي در جامعه كمك كند و مؤثر واقع شود؟ - خيلي مؤثر خواهد بود. زماني كه بحث سرمايه و ذخاير نفتي و مشتقات آن مطرح مي‌شود چون يك ثروت و سرمايه ملي است بايد با توليد و ارايه آثار نمايشي فرهنگ استفاده صحيح و درست از اين ذخاير را ترويج كرد تا بيننده با ديدن مجموعه‌هايي از اين دست رفته رفته با شخصيت‌هاي داستان همراه شده و تغييراتي در زندگي و عادات روزمره‌اش به وجود ‌آورد و آرام آرام ما شاهد خواهيم بود كه به طور مثال افراد همراه با دوستانش مسير هر روزه را با يك وسيله شخصي طي مي‌كنند و تردد ماشين‌هاي تك سرنشين به مرور كاهش خواهد يافت. امروزه متاسفانه مردم كمتر از وسايل حمل و نقل عمومي در كشور استفاده مي‌كنند و فرهنگ استفاده از اين وسايل هنوز درست در ميان مردم رواج نيافته است اين در حالي است كه در كشورهاي ديگر اين فرهنگ به خوبي ديده مي‌شود و اكثر مردم از وسايل نقليه عمومي بهره مي‌برند و تنها براي مسافرت‌هاي برون شهري از وسايل نقليه شخصي استفاده مي‌كنند ما بايد اين فرهنگ را مانند كشورهاي ديگر دنيا رواج بدهيم. به طور مثال انيميشن‌هاي «سياساكتي» كه اداره راهنمايي و رانندگي تهيه و توليد كرده بود در ارتقاء فرهنگ رانندگي درست در اتوبان‌ها يا بستن كمربند ايمني بسيار تاثيرگذار بود. توليد آثاري با رويكرد ارتقاي فرهنگ شهرنشيني و استفاده از وسايل نقليه عمومي مثمرثمر خواهد بود و نتايج آن را مي‌توان در رفتارهاي روزمره مردم شاهد بود. توليد آثاري از اين دست بايد بيشتر مورد توجه برنامه سازان قرار گيرد تا بتوانيم شاهد اثر مطلوب آن باشيم. * زمان كوتاهي براي هر اپيزود مجموعه «ماجراهاي خانواده فرهمند» در نظر گرفته شده بود اما در هر اپيزود لوكيشن‌هاي متعددي ديده مي‌شد كه باعث تنوع بصري در مجموعه بود... - ما بعد از تحقيقات و جلسات متعددي كه با گروه نويسندگان در شوراي فيلمنامه داشتيم به يك مجموعه سرفصل‌ رسيديم كه در كنار آن بايد يك سري مسايل اجتماعي، آموزشي و اخلاقي قرار مي‌گرفت زيرا بايد به مسايل حمل و نقل مي‌پرداختيم بالطبع به غير از لوكيشن اصلي كه خانه بود بنا بر اساس فيلمنامه‌ها تعداد زيادي لوكيشن برايمان به وجود آمد. از سوي ديگر ما بايد اثرات حمل و نقل را در كلانشهرها به خصوص تهران بررسي مي‌كرديم. براساس نياز فيلمنامه‌هاي نوشته شده به مكان‌هاي مختلف مي‌رفتيم و همين امر باعث تعدد لوكيشن بود. علاوه بر مكان‌هاي فيلمبرداري، ما در هر داستان با تعدد شخصيت‌هاي فرعي هم روبرو بوديم. در هر اپيزود به جز بازيگران اصلي، بازيگران مهمان زيادي داشتيم زيرا بنا به هر قصه و موقعيت مكاني آن شخصيت‌هاي فرعي به داستان اضافه مي‌شد. ما تلاش كرديم كه با توجه به حمل و نقل و مصرف بهينه سوخت به صرفه‌جويي در منابع ديگر انرژي مثل برق، آب يا ترويج فرهنگ ساده زيستي نيز بپردازيم. * مونولوگ‌هاي طولاني نسبت به زمان هر اپيزود و ريتم كند برخي از قسمت‌ها به مجموعه آسيب رسانده است... - فكر مي‌كنم يكي ازخوش‌ريتم‌ترين كارهايي كه ساختم اين مجموعه بود و بيننده گذشت زمان را احساس نمي‌كرد. در ارتباط با مونولوگ‌هاي طولاني بايد توضيح بدهم كه ما در برخي از قسمت‌ها مجبور به استفاده از مونولوگ‌ها بوديم زيرا بايد در ارتباط با موضوع حمل و نقل عمومي صحبت مي‌كرديم و يا مسايل اقتصادي آن را مطرح مي‌كرديم و بايد در قالب نمايشي اين مسايل را بازگو مي‌كرديم به ناچار بايد از مونولوگ‌ها استفاده مي‌كرديم. * نمي‌توانستيد با كات‌هاي متعدد فضاي بهتري را براي روايت داستان در نظر بگيريد... - كات بحث فني است اما بايد ما سرفصلي را كه شروع كرده بوديم و نياز بود كه پيام به مخاطب القاء شود، تمام مي‌كرديم. در كارهاي اپيزوديك با تايم كوتاه اين مشكل وجود دارد. وقتي تنها ده دقيقه براي بيان يك مطلب مهم مثل مصرف درست بنزين فرصت داريد و بايد اين بحث را به اتمام برسانيد مجبور به استفاده از مونولوگ هستيد. اما در مجموعه‌ها با تايم‌هاي طولاني و قسمت‌هاي متعدد نوع روايت و القاي پيام به بيننده كاملاً متفاوت است. ما مجبور بوديم در هر قسمت مبحثي را مطرح كنيم و نتيجه‌گيري كنيم و در خلال آن آمار و ارقامي را نيز ارايه دهيم كه به نوبه خودش تاثيرگذار است. آنطور كه از نظرسنجي‌ها و بازخوردهاي بينندگان از طريق شبكه، دوستان و رسانه‌ها برمي‌آيد، اين است كه بيننده توانسته با مجموعه ارتباط برقرار كند. * در برخي از قسمت‌ها ديده مي‌شد كه شخصيت اصلي مونولوگي را بيان مي‌كند، بدون اينكه زاويه دوربين تغيير كند... - من در تمام كارهايم از جمله اين كار با توجه به تايم كوتاه آن، سعي كردم در ساختار دقت لازم را انجام دهم و و ازتمام ادوات حركتي مثل كرين، فيلمرو، تراولينگ و... استفاده كردم. به لحاظ فني از متخصص‌ترين افراد در زمينه مونتاژ و صداگذاري بهره بردم براي اين كار موسيقي ساخته شد. در حالي كه مي‌بينيم برخي از تله فيلم‌ها از موسيقي‌هاي انتخابي استفاده مي‌كنند. * با توجه به موضوع آموزشي كه در سريال وجود داشت، اما متاسفانه زمان پخش مشخصي نداشت به همين دليل مخاطب نمي‌توانست قسمت‌هاي مجموعه را دنبال كند... - تبليغات و اطلاع رساني مهم و مؤثر است اما قبل از هرچيز بايد اين نكته را يادآور شوم ؛بيننده اگر كاري را نپسندد آن را دنبال نخواهد كرد حتي اگر در بهترين زمان ازشبكه‌هاي تلويزيوني پخش شود و بالعكس اين امر نيز صادق است. در مجموعه ماجراهاي خانواده فرهمند اين اتفاق افتاد و بيننده توانست با آن ارتباط برقرار كند اما تصميمي بود كه دوستان در پخش مجموعه گرفته بودند و از عهده من خارج بود. به غير از آمارها و ارقام‌هاي ارايه شده در نظرسنجي‌ها، يكي از دلايلي كه مي‌توان به آن اشاره كرد، بازخورد كار در ميان مردم است. هنرپيشه‌هاي هر اثر نمايشي اذعان دارند كه هر مجموعه‌اي كه بتواند نظر بيننده را جلب كند مردم هنرپيشه‌ها را به نام شخصيت داستان مي‌شناسند و صدا مي‌كنند اين درباره مجموعه ماجراهاي خانواده فرهمند اتفاق افتاد و من بسيار خوشحالم. * با توجه به اين كه شما تجربه ساخت مجموعه مستند آموزشي «مدرسه‌اي براي همه» را نيز داشتيد، در القاء مفاهيم آموزشي آثار مستند مي‌تواند موفق عمل كند يا آثار نمايشي؟ - هر دو مي‌تواند موفق باشد اما به نظرم آثار نمايشي مي‌تواند تاثير بيشتري داشته باشد و موفق‌تر عمل مي‌كند. البته آثار مستند هم موثرند. در آثار نمايشي به دليل حضور هنرپيشه‌ها و روايت قصه و فضاي درام مي‌تواند تاثير مؤثرتري بر مخاطب داشته باشد. آثار نمايشي بحث اصلي آموزش در بستري از داستان و زندگي و آداب و روسوم روزمره روايت مي‌شود كه براي بيننده جذاب است و فضاي قصه باعث ارايه بهتر مفاهيم آموزشي است اما منكر تاثير آثار مستند آموزشي بر مخاطب هم نيستم و آثار مستند مخاطب خاص خود را دارد. برخي از مفاهيم نياز دارند تا با روايت مستند به مخاطب انتقال يابند. * آثار ديگري در اين زمينه با رويكرد مصرف درست انرژي را خواهيد ساخت؟ بله با ياري خداوند قرار است سري جديد از اين نوع آثار با نام «تقدير» بسازم. در اين مجموعه سعي خواهد شد تا گسترده‌تر به اين موضوع پرداخته شود اين بار با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري و نامگذاري سال با نام «جهاد اقتصادي» تلاش مي‌كنيم تا علاوه بر اطلاع رساني در قالب نمايش مسايل اقتصادي ، اجتماعي و آموزشي را در كنار هم پيش ببريم. در مجموعه «ماجراهاي خانواده فرهمند» به دليل وجود سينا فرهمند و بررسي موضوعي اقتصاد در حمل نقل شايد موضوع حمل و نقل نماد عيني بيشتري پيدا كرده است اما در سري جديد قرار است مفاهيم آموزشي در لايه‌هاي پنهان قصه بيان شود. در اين داستان هم محور اصلي حمل و نقل است. در اين فرصت از حمايت‌ها و مشاوره‌هاي مديريت محترم شبكه سه، مديريت گروه اجتماعي و رياست محترم ستاد حمل و نقل و سوخت كشور نيز بايد قدرداني كنم. * در سري جديد ما با شخصيت‌هاي ديگري مواجه خواهيم شد؟ بله، شخصيت‌ها كاملاَ تغيير مي‌كنند، فضاي قصه هيجان انگيزتر خواهد بودو مخاطب را با خود همراه خواهد كرد و بيننده با شخصيت‌هاي داستان احساس همذات پنداري بيشتري خواهد كرد. در اين كار هم طرح اوليه داستان را خودم ارايه دادم و از شوراي نويسندگان براي نوشتن متن‌ها استفاده خواهم كرد. در اين مجموعه داستان به صورت سريال طرح مي‌شود و اپيزوديك نخواهد بود اما در هر قسمت پيام‌هاي آموزشي ارايه شده و به اتمام مي رسد اما به دليل ماجراها و اتفاقات جذابي كه در هر قسمت بيننده با آن مواجه مي‌شود، بيننده خواستار پيگيري سريال خواهد بود. * درباره ديگر كارهاي آينده‌ بفرماييد. مقدمات ساخت تله فيلم «بيا تا عشق بكاريم» را با مضمون پليسي و حادثه‌اي فراهم مي‌كنم كه احتمالاً ارديبهشت ماه جلوي دوربين خواهد رفت و در تهران و يكي از شهرهاي مرزي تصويربرداري خواهد شد. قصد دارم اولين ساخته بلند سينمايي‌ام را با نام «براي زندگي» با مضمون اجتماعي به تهيه‌كنندگي خودم و يكي از نهادهاي دولتي جلوي دوربين ببرم. انتهاي پيام/ا
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول