اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

توضیحات سایت جماران درباره یک خبر و توضیحات فارس

به دنبال درج خبری پیرامون انتشار یک خبر حمایتی از مهدی هاشمی در اینستاگرام منتسب به سایت جماران، مدیر این سایت طی جوابیه ای انتساب این صفحه را به سایت جماران و موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) تکذیب کرد.

توضیحات سایت جماران درباره یک خبر و توضیحات فارس

به گزارش خبرگزاری فارس، در پی انتشار مطلبی در خبرگزاری مبنی بر حمایت تلویحی صفحه اینستاگرام منتسب به سایت موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره)، مدیر سایت جماران با ارسال تکذیبه ای هرگونه وابستگی اینستاگرام جماران به این سایت را تکذیب کرد. متن کامل این تکذیبیه و توضیحات فارس به شرح ذیل است:

مدیرعامل محترم خبرگزاری فارس

با سلام به دنبال درج اخبار کذب با عنوان« ورود جهت دار مؤسسه تنظیم آثار امام به پرونده آقازاده جنجالی/ مؤسسه ای برای حفظ آثار امام یا تأیید هاشمی ها» و « تحریف امام (ره) یا مهدی هاشمی؟! مسئله « جماران» این است» و نسبت دادن صفحه اینستاگرامی تحت عنوان jamaran_ir به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و سایت جماران که متأسفانه بر خلاف اصول اولیه شرع، اخلاق اسلامی و رسانه ای صورت گرفته است، به اطلاع می رساند:

1-این صفحه اینستاگرام هیچ ارتباطی با مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، پرتال امام خمینی(ره) و نیز سایت جماران ندارد و معلوم نیست آن خبرگزاری از کجا و بر اساس کدام مستندات، این خبر کذب را که سبب تشویش اذهان عمومی می شود را درج و مورد تحلیل قرارداده است.

2-خبرگزاری فارس اگر اسناد و مدارکی دال بر ارتباط این صفحه اینستاگرام به مؤسسه تنظیم و نشر حضرت امام خمینی(ره) ، پرتال امام خمینی و یا سایت جماران دارد؛ در اختیار قرار دهد تا پیگیری های قانونی انجام شود.

3-حال و بر اساس این نامه که فارس به اشتباه فاحش رسانه ای و اخلاقی خود پی برده است و از آنجاییکه در این خبر پیداست آن رسانه فقط به دنبال بهانه ای برای هجمه به مؤسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی و جماران بوده است. این خبرگزاری صرفا بر اساس یک تشابه اسمی و حتی بدون هیچ گونه پرس و جو و پیگیری از جماران در خصوص این برداشت غلط و اشتباه خود مبادرت به درج خبری کذب و تشویش اذهان عمومی کرده است. بنابراین خبرگزاری فارس باید نسبت به اصلاح خبر خود و نیز عذرخواهی از مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و سایت جماران نماید.

4-بدیهی است حق پیگیری های حقوقی و قضایی را برای خود محفوظ می داریم.

باتشکر

محمدعلی نادعلیزاده

  مدیرپرتال امام خمینی(ره)

 

توضیحات فارس:

1- صفحه اینستاگرام جماران jamaran_ir مدتهای متمادی است که در حال فعالیت است و هم در عنوان، هم رویکرد سیاسی و خبری، تطابق فراوانی با پرتال  امام خمینی(سایت جماران) دارد. به همین دلیل نیز بسیاری از افراد با تلقی وابستگی آن به موسسه تنظیم و نشر و سایت جماران، این صفحه را دنبال می کنند. به گونه ای که تاکنون حدود 31 هزار دنبال کننده دارد.

این صفحه ایسناگرام تاکنون بیش از 1000 پست منتشر کرده است که به خوبی نشان دهنده سالیان متمادی فعالیت آن است. با این وجود طی این مدت - به دلیل همسویی گرایش سیاسی این دو - هیچ تکذیب یا توضیحی از سوی موسسه تنظیم یا سایت جماران در خصوص عدم وابستگی این صفحه به موسسه و سایت صادر نشده است. این در حالی است که بسیاری از دستگاه ها،رسانه ها، شخصیت ها و حتی چهره های هنری و ورزشی در صورتی که سایت و صفحه ای در فضای مجازی با اسم و عنوان آنها فعال باشد، آن را تکذیب می کنند تا امکان سوء استفاده منتفی شود.

انتظار از موسسه نشر و بویژه سایت جماران - که به شهادت صفحات آن - در بسیاری موارد غیرمرتبط سیاسی ورود پیدا می کند؛ این بود، با توجه به گستره فعالیت صفحه اینستاگرام جماران و پست های متعددی که  از این صفحه در فضای مجازی منتشر شده است، قبل از این که مطالب آن مورد اعتراض رسانه ای قرار گیرد، انتساب آن را به خود تکذیب می کرد. مخصوصا این که با یک سرچ ساده در موتورهای جستجو می توان دید که این صفحه را به چه عناوینی منتسب می کنند.

 

2- موارد متعددی در گذشته وجود داشته که اگر اعتراض رسانه ای صورت نمی گرفت، مواضع منتسبین به امام(ره) و بیت امام در فضای مجازی موجب وهن بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران می شد اما متاسفانه تا این اعتراض ها صورت نمی گرفت، موسسه نشر و رسانه های آن هیچ ورودی برای اصلاح، صورت نمی دادند. نمونه آشکار این مسئله، مطلب توهین آمیز نوه امام(ره) خانم نعیمه اشراقی در صفحه فیسبوک خود بود که به صراحت مطلب سخیفی را به امام و خانواده شهدا نسبت داده بود که واکنش گسترده مردم و ایثارگران را به دنبال داشت.

این موضوع که دستمایه توهین های بیشتر ضدانقلاب علیه امام(ره) شده بود، ابتدا با انکار خانم اشراقی مواجه شد اما در نهایت اعلام کرد که پسورد صفحه فیسبوک من در اختیار فرد دیگری بوده است! بالاخره هم مجبور شد با انتشار نامه ای ضمن عذرخواهی از خانواده معظم شهدا، صفحه فیس بوک خود را نیز ببندد. جالب این که در همان مقطع نیز سایت جماران با درج مطلبی انتساب صفحه فیس بوک مذکور به نعیمه اشراقی را تکذیب کرد که این تکذیبیه، حتی واکنش مسیح علی نژاد از روزنامه نگاران فراری اصلاح طلب و دنبال کنندگان صفحه فیسبوک خانم اشراقی را برانگیخت و نامبرده در مطلبی تکذیبیه سایت جماران را شرم آور خواند. اکنون نیز اگر خبرگزاری فارس نسبت به اتخاذ مواضع سیاسی مسئله دار، توسط یک سایت منتسب به امام و جماران اعتراض نمی کرد احتمالا تا سال های دیگر، سایت جماران اقدام به تکذیب انتساب این صفحه به خود نمی کرد.

3- جهت اطلاع سایت موسسه، هم اکنون یک صفحه اینستاگرام با نام سید احمد خمینی (پسر حجت الاسلام سید حسن خمینی رئیس محترم موسسه نشر و تنظیم آثار امام) در حال فعالیت است که تصاویر خصوصی خود و خانواده و نوه های امام(ره) را انتشار داده و در عین حال پست هایی در حمایت از فتنه و سران فتنه منتشر می کند.(سایت جماران اخبار فعالیت های وی را نیز پوشش می دهد) از جمله همین دو روز پیش در سالگرد 22 خرداد 88 مطلبی در حمایت از به اصطلاح جنبش سبز منتشر کرد که با انتقاد رسانه ها و کاربران مواجه گردید. همچنین در دفاع از موسوی نیز مطالبی در این صفحه انتشار یافته است.

 

 

از آنجا که چنین مطالبی عموما با انتساب به نام و عنوان امام خمینی(ره) انتشار می یابند و مردم نیز با توجه به چنین انتسابی این صفحات را دنبال می کنند، کمترین انتظار از موسسه نشر و تنظیم آثار امام(ره) و سایت جماران این است که در این باره تعیین تکلیف کنند. ساقط کردن تکلیف از خود در چنین مواردی تنها در صورتی قابل توجیه است که این سایت در سایر موارد، خود را موظف به دفاع کامل و همه جانبه از خطاهای منتسبین به بیت امام(ره) - به عنوان مثال در ماجرای توهین خانم نعیمه اشراقی به امام و خانواده شهدا- نبیند که متاسفانه این گونه نیست!

4- در نهایت، سایت جماران و موسسه تنظیم نشر اگر واقعا صفحات مذکور را منتسب به خود نمی دانند، شکایت از جاعلان عناوین خیلی کار دشواری نیست. هم اکنون دستگاه های رسمی متعددی وجود دارند که در صورت شکایت سایت جماران و موسسه تنظیم و نشر از جاعلان عنوان امام و جماران، به راحتی می توانند جلوی عوامل جاعل را گرفته و با آنها برخورد کنند. دوستان عزیز بهتر است به جای پیگیری حقوقی اقدام خبرگزاری فارس که به رسالت رسانه ای خود عمل کرده، از کسانی شکایت کنند که آنها را به جعل عنوان متهم می کنند. فارس نیز در این خصوص می توانند در این باره همکاری لازم را بعمل آورد.

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول