اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

چین: آمریکا بدون پیش‌شرط به برجام برگردد و همه تحریم‌ها را رفع کند

سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری سه‌شنبه خواستار بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا به برجام شد.

چین: آمریکا بدون پیش‌شرط به برجام برگردد و همه تحریم‌ها را رفع کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وانگ ون‌بین»، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری امروز (سه‌شنبه ۲۱ بهمن) خواستار بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا به برجام و رفع همه تحریم‌ها علیه ایران شد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره مسائل مربوط به برجام گفت: «مسئله هسته‌ای ایران در برهه‌ای حساس قرار گرفته است.»

ون‌بین در ادامه خواستار اجرای نتایج حاصل‌شده در نشستی شد که چند ماه پیش میان وزیران خارجه کشورهای باقی‌مانده در برجام برگزار شد.

او تأکید کرد: «مسئله ضروری در حال حاضر سرعت بخشیدن به اجرای توافق‌های حاصل‌شده در نشست اخیر وزیران خارجه است. طرف آمریکایی باید در اسرع وقت بدون پیش‌شرط به برجام برگردد و همه تحریم‌های مرتبط را رفع کند. ایران هم باید بر همین مبنا رعایت کامل [برجام] را از سر بگیرد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه تصریح کرد کشورش تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را پیگیری می‌کند و با طرف‌های مربوط در تماس است.

ون‌بین تصریح کرد: «چین، به دقت تحولات مربوط به این وضعیت را پیگیری کرده و با طرف‌های مربوطه در تماس است. طرف چینی پیشنهاد برگزاری یک نشست بین‌المللی بین طرف‌های برجام را داده و آمریکا باید در اسرع وقت اقدام به مذاکره بر سر نقشه‌راهی برای پایبندی کامل ایران و آمریکا کند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین اضافه کرد: «ما به همکاری با همه طرف‌ها و جامعه بین‌المللی جهت بازگرداندن برجام به مسیر اصلی و پیشبرد روند سازش بر سر مسئله هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد.»

مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گویند بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.

 ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند تهران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

ایران از آن زمان اعلام کرده الزامی برای رعایت محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته ندارد. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول