گروه : مجله فارس پلاس
حوزه : سواد رسانه
شماره : ۱۴۰۰۰۳۲۵۰۰۰۳۵۸
تاریخ : ۱۴۰۰/۳/۲۵ - ۱۲:۴۵ ب.ظ
ویدئو| عملیات روانی با تکنیک «منفورسازی» در تکنیک منفورسازی رسانه موردنظر تلاش می‌کند تا تنفر و دشمنی جمعیت مخاطب را نسبت به عقیده، گروه یا کشورهای خاص برانگیزد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، رسانه‌ها برای جذب مخاطب از شیوه‌های مختلفی بهره می‌گیرند. هر رسانه بنا بر رسالت و هدفی که دنبال می‌کند به روشی مخاطبان خود را جذب می‌کند. یکی از تکنیک‌های رسانه‌ای منفورسازی است. در این تکنیک رسانه موردنظر تلاش می‌کند تا تنفر و دشمنی جمعیت مخاطب را نسبت به عقیده، گروه یا کشورهای خاص برانگیزد.

به‌طور مثال نزدیک به پایان جنگ جهانی دوم هواپیماهای آمریکایی بر روی هیروشیما و ناکازاکی با انداختن بمب‌های اتمی بیش از ۱۰۰هزار نفر غیرنظامی از جمله زنان و کودکان را به قتل رساندند. اما یک هفته بعد از این اتفاق وحشتناک، یک نظرخواهی عمومی نشان داد که کمتر از ۵درصد از جمعیت آمریکا مخالف استفاده از آن سلاح‌ها بودند. عجیب‌تر آنکه ۲۳درصد از مردم آمریکا اعتقاد داشتند پیش از آنکه اجازه تسلیم شدن به ژاپنی‌ها داده شود باید بمب‌های بیشتری ریخته می‌شد و این به دلیل همان عملکرد رسانه‌های آمریکایی در اهریمن‌سازی از ژاپنی‌ها بود. 
در این تکنیک رسانه‌های آمریکایی چهره‌ای از ژاپن در نظر مردم آمریکا ساختند که آن‌ها بدون در نظر گرفتن جنبه انسانی قربانیان این حادثه، نابودی آن‌ها را بدون عذاب وجدان بپذیرند. 
به همین دلیل در این تکنیک اگر گروهی منفور، از موضوعی پشتیبانی کنند، صرف‌نظر از درست یا نادرست بودن آن موضوع، رسانه وجهه منفی گروه حامی را بزرگ‌نمایی می‌کند و از این طریق، بر مواضع جمعیت مخاطب اثر می‌گذارد.

در ادامه این ویدئو را ببینید:

 

انتهای پیام/