اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

دفاع رایگان از حقوق خبرنگاران و کادر درمان توسط کانون وکلای استان قزوین

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین گفت: کانون وکلای استان تعهد می‌کند خبرنگاران و کادر درمان اگر در حوزهٔ حرفه‌ای خود دچار مشکلات حقوقی شوند، این کانون به‌صورت رایگان از حقوق آن‌ها دفاع خواهد کرد.

دفاع رایگان از حقوق خبرنگاران و کادر درمان توسط کانون وکلای استان قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سیدمحمد حسینی، رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین در نشست خبری که صبح امروز در محل این کانون برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفتهٔ خبرنگار اظهار کرد: مسؤولیت اجتماعی خبرنگاران در تنویر افکار عمومی و فرهنگ‌سازی جامعه بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: اعتقاد قلبی ما این است که جامعهٔ آگاه و جامعه‌ای که به اطلاعات و اخبار به‌روز دسترسی دارد و جامعه‌ای که به اطلاعات و اخبار حقوقی دسترسی دارد، قطعاً جامعه‌ای است که به حقوق خود واقف خواهد بود و این باعث به‌وجود آمدن جامعه‌ای مطالبه‌گر، امن و سالم می‌شود.

این مسؤول در ادامه گفت: یکی از شباهت‌های خبرنگاری به کارکرد وکلای دادگستری این است که خبرنگاران به‌عنوان متصدیان امر اطلاع‌رسانی به‌دنبال انعکاس حق و حقیقت هستند و وکلا نیز به‌دنبال احقاق حق و نظارت بر قانون هستند.

حسینی عنوان کرد: هر اندازه مردم به حقوق خود واقف باشند از انحراف مدیران به سمت ناحق پیشگیری می‌شود و خبرنگاران و وکلا در این فرهنگ‌سازی نقش دارند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین بیان کرد: رسالت بزرگ خبرنگاران انعکاس حق و حقیقت است و می‌توانند در ایجاد روحیهٔ عدالت‌خواهی نقش مؤثری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: خبرنگاری یک حرفه نیست، بلکه هنر و عشق است، خبرنگاران مشقات و مشکلات را به جان می‌خرند و حتی از یک پوشش بیمه‌ای مناسب نیز برخوردار نیستند، این نشانگر عشق خبرنگاران به این حرفه است.

حسینی تصریح کرد: اگر معاش و استقلال خبرنگاران با مشکل مواجه شود، به اهداف خود نخواهند رسید، بنابراین نیاز جامعه این است که هم خبرنگار و هم وکیل دادگستری استقلال داشته باشند.

این مسؤول یادآور شد: کانون وکلا در راستای اجرای وظایف اجتماعی بسیاری از خدمات حقوقی که به جامعه می‌دهد، بدون دریافت هزینه است؛ ماهیانه حدود 80 پروندهٔ تسخیری و قریب به 30 پروندهٔ معاضدتی در کانون وکلا داریم که در مجموع سالیانه حدود 1 هزار و 500 پروندهٔ وکالتی رایگان را برای مردم انجام می‌دهیم.

وی تأکید کرد: در کنار این مسئله، بحث مشاورهٔ حقوقی رایگان به مردم نیز وجود دارد که وکلا روزانه 5 ساعت در یک جدول زمان‌بندی مشخص به مردم مشاورهٔ حقوقی رایگان می‌دهند که به حدود 20 هزار نفر ساعت در سال مشاورهٔ رایگان توسط وکلای استان ارائه می‌شود.

حسینی اظهار کرد: در استان قزوین حدود 850 نفر وکیل در کانون‌های وکلای دادگستری عضویت دارند که 40 درصد آن وکلای بانو هستند.

این مسؤول یادآور شد: نخستین مشکل وکلا معضل بیکاری است، از یک‌سو ناچاریم سالیانه 100 الی 110 وکیل را جذب کانون وکلا کنیم که این موجب بیکاری همکاران جوان و به‌ویژه بانوان می‌شود و این عزیزان حتی توانایی تأمین مخارج اولیهٔ دفتر خود را نیز ندارند، در حال حاضر 20 درصد از وکلای استان به‌دلیل بیکاری حتی نتوانسته‌اند پروانهٔ خود را تمدید کنند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین عنوان کرد: از بزرگ‌ترین مشکلات وکلا، جذب بی‌رویهٔ وکیل به کانون وکلا و عدم اجباری شدن حضور وکیل در پرونده‌ها است.

وی بیان کرد: طرحی تحت عنوان طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار مصوب کمیسیون ویژهٔ جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی در کمیسیون جهش و رونق تولید مصوب شده و این طرح 10 روز است که در مجلس اعلام وصول شده است، بر اساس این طرح موضوع حذف ظرفیت در جذب وکلا مطرح است و ملاک برای جذب نمرهٔ افراد می‌باشد.

حسینی اظهار کرد: در قضاوت و دکترای تخصصی حدنصاب نمرهٔ قبولی 14 است، اما در این طرح چنین نیست و طرح به گون‌ ای است که در صورت تصویب، موجب فساد در نهاد وکالت خواهد شد.

وی عنوان کرد: اگر این طرح در مجلس تصویب شود فاجعه‌ای در قانون‌گذاری کشور محسوب خواهد شد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: اگر استقلال از حرفهٔ وکلا و قضات حذف شود، دیگر این حرفه‌ها اثر و ارزشی نخواهند داشت، استقلال وکلا یعنی در مقام دفاع هیچ مرجعی جز دادگاه انتظامی وکلا و قضات نمی‌تواند پروانهٔ وکیل را تعلیق یا باطل کند، یعنی ما تابع نظارت هستیم.

حسینی تأکید کرد: تیرماه سال جاری آئین‌نامه‌ای توسط ریاست قوهٔ قضائیهٔ وقت تصویب شد که در آن، استقلال وکلا نشانه‌گیری شده و در آن آمده است که به حکم دادگاه می‌توان پروانهٔ وکیل را تعلیق یا باطل کرد، که این عملاً با قانون مغایرت دارد، البته ریاست فعلی قوهٔ قضائیه وعده داده است که این‌گونه موارد را اصلاح کند.

وی بیان کرد: وکلا به‌شدت در معرض ابتلا به کرونا هستند و مساعدت ستاد کرونای استان موجب شد از روز شنبهٔ هفتهٔ آینده واکسیناسیون وکلا آغاز گردد.

این مسؤول در پایان عنوان کرد: کانون وکلای استان تعهد می‌کند خبرنگاران و کادر درمان اگر در حوزهٔ حرفه‌ای خود دچار مشکلات حقوقی شوند، این کانون به‌صورت رایگان از حقوق آن‌ها دفاع خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول