اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

زندگینامه آیت‌الله موسوی شالی منتشر شد

کتاب «مجاهد پارسا» که به تاریخ‌شفاهی زندگی و مبارزات آیت‌الله موسوی شالی پرداخته، منتشر شد.

زندگینامه آیت‌الله موسوی شالی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، تازه‌ترین اثر از منشورات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان «مجاهد پارسا» روانه بازار کتاب شد.

این اثر تاریخ‌شفاهی زندگی و مبارزات آیت‌الله سید حسن موسوی شالی از علمای بزرگ قزوین است.

تاریخ انقلاب اسلامی در قزوین با مبارزات بزرگانی چون آیت‌الله سید حسن شالی گره خورده است. وی در نجف اشرف از محضر علمایی همچون آیت‌الله سید علی قاضی طباطبایی، علامه کمپانی، آیت‌الله خویی، علامه امینی و شیخ عباس قمی بهره گرفت و پس از مراجعت از نجف، تلاش‌های خود را برای احیای حوزه‌های علمیه‌ی قزوین آغاز کرد.

با آغاز نهضت اسلامی، آیت‌الله موسوی شالی همگام با سایر علمای انقلابی، رهبری و هدایت مردم قزوین را برعهده گرفت. نخستین حرکت انقلابی ایشان سخنرانی به مناسبت قیام 15 خرداد بود که به دستگیری و ممنوع المنبر شدن وی منجر شد.

مبارزات و فعالیت‌های آیت الله موسوی شالی در جریان انقلاب اسلامی باعث گسترش موج انقلاب در قزوین و زنجان شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان مرکز فعالیت خود را تغییر داد و به تاکستان عزیمت کرد. در تاکستان نیز با تأسیس حوزه‌ی علمیه‌ی شهید مصطفی خمینی به تربیت طلاب پرداخت و نقش مهمی در زمینه‌ی جذب جوانان به فراگیری علوم حوزوی ایفا کرد.

وی پس از پیروزی انقلاب با حکم امام خمینی(ره) به امامت جمعه‌ی این شهر منصوب شد. ایشان در طول هشت سال دفاع مقدس بارها با پوشیدن لباس رزم و حضور مستمر در مناطق جنگی باعث تشویق رزمندگان در دفاع و ایجاد روحیه‌ی جهادی و انقلابی می‌شد.

آیت‌الله سید حسن موسوی شالی در تمام عرصه‌های انقلاب از شکل گیری نهضت تا تثبیت نظام اسلامی و از دفاع مقدس تا سنگر نماز جمعه و مجلس خبرگان رهبری، همیشه مدافع و پشتیبان ولایت فقیه بود.

در برشی از کتاب در این باره می‌خوانیم: «آیت‌الله موسوی شالی ازجمله علما و فقهایی بودند که به نظریه‌ی ولایت فقیه کاملاً معتقد بود. آیت‌الله شالی معتقد بود مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اعلم فقهای عصر بوده و توانایی آن را دارند که تمام دنیا را اداره کنند. ایشان اولین کسی بود که در خصوص مرجعیت و اعلمیت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) به طور رسمی بیانیه داد و ایشان را اعلم فقهای عصر معرفی کرد.»

کتاب حاضر از چهار فصل تشکیل شده است: فصل اول به پیشینه‌ خانوادگی و تحصیلی آیت‌الله موسوی شالی پرداخته است. فصل دوم به فعالیت‌های دینی و فرهنگی ایشان اشاره دارد. فصل سوم به فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله موسوی می‌پردازد. این فصل بیشتر متکی بر اسناد ساواک است و سعی شده ترتیب وقایع تاریخی و حوادث منجر به پیروزی نهضت با بهره گیری از منابع تاریخی تشریح شود و فصل چهارم نیز به فعالیت‌های ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره دارد. در پایان کتاب نیز تصاویر و اسناد مرتبط با موضوع درج شده است.

«مجاهد پارسا (تاریخ‌شفاهی زندگی و مبارزات آیت‌الله موسوی شالی)» توسط محمدکاظم عاملی تدوین و از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

این اثر از سری کتاب‌هایی است که در آستانه «یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم» منتشر شده و فرازهایی درباره حوزه‌های نجف و قم، اساتید حوزه، فعالیت‌های تبلیغی، حوزه‌های علمیه قزوین و ... دارد.

این کتاب در 384 صفحه و در قطع رقعی به چاپ رسیده است.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه این اثر به پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نشانی Www.irdc.ir مراجعه کنند و یا با شماره 02122211174 تماس بگیرند و برای تهیه این کتاب به صورت حضوری، به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب اسلامی، خیابان ۱۲ فروردین، نبش مجتمع ناشران مراجعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول