اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

افزایش 37 درصدی واردات و صادرات ریلی از قزوین

مدیرکل راه آهن شمال 2 کشور گفت: صادرات و واردات ریلی استان قزوین طی 10 ماهه امسال حدود 11 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37 درصد افزایش داشته است.

افزایش 37 درصدی واردات و صادرات ریلی از قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، غلامحسین ولدی صبح امروز در نشست خبری مدیران زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در استان قزوین که در سالن جلسات سازمان راه و شهرسازی برگزار شد، با بیان اینکه تقسیمات ریلی از تقسیمات استانی و کشوری تبعیت نمی کند و به فراخور شرایط هندسی منطقه و میزان عبوری و بار و مسافر مرزبندی خودش را دارد، اظهار کرد: بخشی از راه آهن استان قزوین در حوزه استحفاظی راه آهن شماره دو کشور و بخشی هم در حوزه استحفاظی شمال غرب است که حوزه استحفاظی راه آهن شمال دو کشور از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز آغاز و تا ایستگاه سیاه چشمه و سپس به سمت رشت و تا لوشان منشعب می شود.

وی با اشاره به وجود ۱۱ ایستگاه در راه آهن استان قزوین افزود این ایستگاه ها شامل آبیک، زیاران، کهندج، قزوین، سیاه چشمه، دستجرد، کوهین و شیرین سو می‌شود که سه ایستگاه در منطقه شمال غرب کشور داریم.

مدیرکل راه آهن شمال ۲ کشور خط اصلی راه آهن استان قزوین را ۲۹۲ کیلو متر و طول خط فرعی را ۴۰ کیلومتر ذکر خاطرنشان کرد: هدف اصلی شامل سیاه چشمه و هشتگرد که دوخطه است و ۱۷۴ کیلومتر است، سیاه چشمه و لوشان ۷۳ کیلومتر است که با بهره‌برداری ۴۵ کیلومتر از راه آهن قزوین به زنجان، به مجموعه ریلی استان افزوده می شود.

ولدی طول خط ریلی استان قزوین را ۴۰ کیلومتر و شامل دو ارتباط ریلی دانست و اذعان کرد: یک ارتباط ریلی خط نیروگاه است که وظیفه تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه را برعهده داریم و سالانه تقریباً ۴۰۰ هزار تن سوخت به نیروگاه حمل می شود، ارتباط ریلی دیگر در شهر صنعتی البرز است که بخشی از صادرات و واردات کالا انجام می شود.

وی افزود: سال گذشته در استان قزوین ۸۰۰ هزار تومان مجموعه بارگیری و تخلیه بار بوده که در ۱۰ ماهه امسال مجموعه تناژ بارگیری تخلیه ۶۵۱ هزار تن بوده است، تناژ صادرات و واردات ریلی استان در ۱۰ ماهه امسال هم حدود ۱۱ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که هزار تومان بوده ۳۷ درصد افزایش داشته است.

این مسئول عمده کالاهای صادراتی را شیشه، آهن آلات، رزین، اسید، مواد شوینده و خاک صنعتی و نیز عمده کالاهای وارداتی را سنگ روی، آهن آلات، کود شیمیایی و تجهیزات و ماشین‌آلات عنوان کرد و افزود: اهم صادرات ترانزیت کالا از کشور ترکمنستان به ترکیه بوده که برای نخستین بار در سال گذشته این اتفاق داده و محصول صادراتی پنبه بوده است.

مدیرکل راه آهن شمال ۲ کشور با اشاره به جذب بار و اعزام نخستین محموله صادراتی شیشه به اروپا در کشور ایتالیا در اسفند سال گذشته و جذب و اعزام محموله مواد شیمیایی به تاجیکستان سال نخستین بار در اسفند سال گذشته اشاره کرد و افزود: در مهر ماه امسال واردات نخستین محموله ماشین آلات نساجی از کشور ترکمنستان داشتیم.

ولدی در حوزه مسافر، استان قزوین و شهر قزوین را یکی از ایستگاه های پر ترافیک شبکه ریلی دانست و ادامه داد: روزانه ۳٠ گام قطار از ایستگاه قزوین تردد می کنند که چهار قطار ایجادی مبدا استان قزوین است و هر روز قطار قزوین به مشهد مقدس در ساعت 12 ظهر و 21 شب را داریم که روزانه 3 گام قطار اتوبوسی داریم که قطار های حومه محسوب می‌شوند که ساعت حرکت  ۴:۴۵ صبح و ۶ و ۱۰ دقیقه صبح از ایستگاه قزوین و ساعت ۶ و ۱۰ دقیقه صبح قطار حومه ای زمان حرکت تاکستان است. زمان سفر قطار های اصلی به مشهد مقدس 13 ساعت است که زمان قطارهای حومه‌ای ۱۲۴ دقیقه است که حد فاصله قزوین و تهران را شامل می شود که در تلاش هستیم این عدد را به ۱۰۰ دقیقه برسانیم.

وی افزود: مردم استان می توانند برای سفر به مشهد مقدس بلیط های خود را تامین و با قطار های زنجان و رشت که استان سهمیه دارد به مشهد مقدس سفر کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول