اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

رواج بدحجابی در قم زیرسایه غفلت مسؤولان+فیلم

امروز وقتی از خیابان‌های این شهر گذر می‌کنی آنقدر تغییر و تحول در حجاب زنان و پوشش مردان می بینی که گاهی فراموش می کنی این قم همان قمی است که زن رضا شاه که قانون کشف حجاب را در کشور اجرا کرد هم نتوانست بدون رعایت حجاب در آن حضور یابد.

رواج بدحجابی در قم زیرسایه غفلت مسؤولان+فیلم

خبرگزاری فارس-حسین طالب علی: روزی روزگاری در شهر قم زنان خانواده رضا شاه تصمیم گرفتند برای تحویل سال به قم و حرم حضرت معصومه(س) بروند. اعضای خانواده رضاشاه از جمله، همسرش (مادر محمد رضا) در غرفه بالای ایوان آیینه بدون حجاب (سر و صورت باز) نشسته بودند و این موضوع به طوری جلب نظر می‌کرد که صدای اعتراض مردم از هر سو بلند شد و بسیاری می‌گفتند اگر از مردم شرم نمی‌کنند، دست کم از حضرت معصومه (س) شرم کنند و بالاخره، صدای اعتراض مردم کم کم اوج گرفت .تا جایی که حاج شیخ محمد بافقی که بر منبر سخن می‌گفت از حجاب زنان خاندان سلطنتی انتقاد کرد و هشدار داد که یا وضع حجاب خود را تغییر دهند و یا حرم را ترک کنند.

پس از این تذکر همسر رضا شاه و زن‌های درباری که برای تحویل سال نو به قم آمده بودند حرم را ترک کردند و به منزل تولیت که برای آنها آماده شده بود، رفتند و موضوع را تلفنی به اطلاع شاه رساندند...

این واقعه نشان می‌دهد شهر قم حتی در دوران اجرای قانون کشف حجاب به شهری که زنانش حجاب کامل داشتند شهره بوده، تاجایی که حتی خاندان سلطنتی نیز نمی‌توانستند بدون رعایت حجاب اسلامی در آن حضور یابند.

اما امروز وقتی از خیابان‌های این شهر گذر می‌کنی آنقدر تغییر و تحول در حجاب زنان و پوشش مردان می بینی که گاهی فراموش می کنی این قم همان قمی است که زن رضا شاه که قانون کشف حجاب را در کشور اجرا کرد هم نتوانست بدون رعایت حجاب در آن حضور یابد.

 رنگ و روی خیابان‌های این شهر سالیانی است تغییر کرده و روز به روز بر جمعیت بانوانی که چادر را کنار گذاشته و به تدریج وضعیت پوشش آنها نامناسب می شود و مردانی که به تقلید از مدل‌های غربی خود را می آرایند افزوده می شود.

اگر شرایط با همین منوال ادامه یابد کم کم ناهنجاری هایی مانند سیگار کشیدن برخی زنان و دختران و سگ گردانی در این شهر حالت عادی پیدا می کند و کم کم ماشین‌هایی را می بینی که در آنها کشف حجاب صورت گرفته است.

وضعیت پوشش ظاهری فروشندگان برخی واحدهای صنفی نیز در حالت هشدار است. شوخی و گپ و گفت دختران و پسران در این مغازه ها رنگ چهره قم را زرد کرده است.

وضعیت به گونه ای که مراجع معظم تقلید بارها و بارها نسبت به آن اعتراض کرده و خواستار اصلاح این وضعیت که به هیچ عنوان در شان شهر قم نیست شدند.

تبلیغات منفی در فضای مجازی عامل مخالفت دختران با حجاب اسلامی

زینب حیدری دانشجوی معماری است که از خیابان صفائیه در حال گذر بود. وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر اینکه متاسفانه وضعیت لباس و پوشش دختران و زنان روزبه روز اسفناک تر می شود، گفت: بسیاری از دوستان من هستند که تحت تاثیر تبلیغات منفی فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای به مخالفت با حجاب روی آوردند که این وضع حاکی از انفعال و کم کاری نهادهای فرهنگی ما در حوزه حجاب و عفاف است.

وی ادامه داد: متولیان فرهنگی شهر کافی است یک ساعت در همین خیابان صفائیه قدم بزنند تا ببینند وضعیت حجاب و عفاف تا چه حد به حالت بحرانی درآمده تا شاید به خود بیایند و برای سامان دادن به این وضع حرکتی کنند.

رقص و پایکوبی در بلوار پیامبر اعظم(ص)

علی بیطرفان کارشناس حقوق است. وی در گفت وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر اینکه وضعیت امروز قم نشان می دهد که دشمن سرمایه گذاری ویژه ای برای تغییر باورهای دینی به ویژه در بین جوانان کرده است، گفت: گاهاً صحنه هایی از بدحجابی در قم حتی در اطراف حرم مطهر را شاهدیم که به هیچ عنوان جای اغماض و چشم پوشی نیست.

وی ادامه داد: برخی مسؤولان عنوان می کنند که این جمعیت بد حجاب اکثراً زائر و مسافر هستند ولی بنده افراد زیادی را می شناسم که ساکن قم هستند ولی به هیچ عنوان در قید و بند حجاب نیستند و روز به روزهم جسارت آنها در سایه بی توجهی مردم و مسؤولان بیشتر می شود.

این شهروند قمی گفت: بارها و بارها در بلوار معنوی پیامبر اعظم(ص) حتی در شب های چهارشنبه و شب های جمعه که این بلوار مملو از زائران است و دیگر خیابان های این شهر شاهد بودم کاروان های عروسی به بهانه شادی اقدام به رقص و پایکوبی کرده اند که این وضع به هیچ عنوان زیبنده شهری مانند قم نیست و باید با این افراد هنجار شکن برخورد جدی و قاطع چه از سوی مردم و چه از سوی مسؤولان انجام شود.

نگرانی رهبر انقلاب اسلامی از وضعیت فرهنگی قم

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی عراقی رئیس دفتر رهبر انقلاب اسلامی در قم نیز چندی پیش با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته با مردم قم نسبت به وضعیت فرهنگی این شهر ابراز نگرانی کردند، گفته بود که برای قم با آن سابقه، عظمت و نقشی که در انقلاب داشته، چه اتفاقی افتاده که رهبر معظم انقلاب از وضعیت فرهنگی قم دلش به درد آمده و نسبت به آن اعلام‌خطر کردند و هشدار دادند.

وی با بیان اینکه شنیدن و دیدن صحنه‌هایی از بدحجابی در قم قلب انسان را پر از خون می‌کند، گفته بود که این مساله کار دشمن است که می‌خواهد جوانان فاسد شوند تا بتوانند بر آنها حکومت کنند.

عراقی تاکید کرده بود که  اگر اراده‌ای باشد همین خواهران قمی به‌سادگی می‌توانند مساله عفاف و حجاب را در قم آن‌چنان نهادینه کنند که مثل گذشته، اگر کسی هم عامل دشمن است،‌ فضا به وی اجازه ندهد که بدون چادر در قم حرکت کند.

اقدام آتش به اختیار خواهران قمی در چهارشنبه های زهرایی

حسینی از جمله همین بانوان است که سه سال پیش به صورت رسمی پا در میدان نبرد فرهنگی گذاشته و چندی است کمپین سه شنبه های مهدوی و چهارشنبه‌های زهرایی را راه‌اندازی کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه در ابتدا، کارش که ترویج فرهنگ حجاب و عفاف با تذکر لسانی است را با سه نفر آغاز کرده است، گفت: امروز 450 نیروی آموزش دیده در شهر قم داریم و در شهرهایی همچون کرج، همدان، مشهد، دزفول و تهران نیز بالغ بر 150 نفر برای اجرای برنامه‌های فرهنگی با ما همکاری می کنند.

مسئول موسسه مردمی بهشت راه اطهر به اهداف اجرای طرح چهارشنبه‌های زهرایی اشاره کرد و گفت: این طرح ترویج حجاب و عفاف با مهربانی است که در آن هدیه‌هایی مانند چادر، گیره روسری، ساق دست، جوراب و کتاب‌های مربوط به زندگی شهدا به دختران و بانوانی که مقداری در زمینه حجاب مشکل دارند را اهدا می کنیم.

حسینی با تاکید بر اینکه دغدغه ما یک مقدار موی بیرون آمده از روسری خواهران نیست، افزود: هدف ما آشنایی دختران و زنان با فرهنگ حجاب و عفاف و حجاب اختیاری است که خودشان آن را دوست داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه با کمک بانی‌ها و خیرین اقدامات فرهنگی خود را انجام می دهیم بیان کرد: در مدت 8 سالی که امر به معروف و نهی از منکر می کنم حتی یک «به تو چه!» از افراد نشنیده‌ام و در طرح مهربانی امر به معروف و نهی از منکر بیان بسیار مهم است و هر کس می خواهد در این مسیر وارد شود در ابتدا باید بر روی خودش کار کند.

مسئول موسسه بهشت راه اطهر خاطرنشان کرد: این روش بسیار اثرگذار است و بارها شاهد بودیم افراد بد حجاب پس از صحبت‌‌های ما حتی گریه کردند و ما را در آغوش گرفتند و به سمت چادر آمدند. خدا را شاکریم با فعالیتی که در محدوده حرم مطهر، خیابان صفائیه و دیگر نقاط پرتردد شهر انجام دادیم تا حدی توانسته ایم بر بهبودی وضع حجاب اثرگذار باشیم.

صدای آژیر خطر نفوذ فرهنگی به گوش متولیان امر نرسید

معصومه ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران و عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه در سطح کشور و در استان قم کارهای زیادی برای ترویج حجاب و عفاف انجام شده اظهار کرد: اگر امروز عفاف و حجاب را در مقایسه با دیگر کشورها و حتی کشور خودمان قبل از انقلاب ببینیم مشاهده می شود گام های خوبی برداشتیم.

وی افزود: ما امروز در فضای آموزش عالی و عمومی چیزی به نام برهنگی و بی حجابی نداریم و حداقل بدحجابی و بد پوششی را مشاهده می کنیم؛ ولی مجموع این کارها در مقایسه با کارهایی که توقع داشتیم در انقلاب اسلامی به صورت گسترده و روبه رشد انجام شود مانند زمینه سازی برای ازدواج آسان و برآورده شدن خواسته های جنسی از راه حلال، بسیار محدود است.

وی ادامه داد: توقع ما این بود که آموزش ها تحت آموزه های دینی و اسلام ناب صورت بگیرد، توقع داشتیم مناسب سازی فضای دو جنس و فرهنگ عفت و طهارت رو به رشد باشد ولی وضعیت امروز این توقعات را تحت الشعاع قرار داده است.

 ظهیری گفت: البته مقالات و پایان نامه های زیادی در خصوص تعامل دوجنس بر اساس عدالت جنسیتی، حجاب وعفاف و سبک زندگی اسلامی کار و نمایشگاه های زیادی با همین عناوین برگزار شده است و سایت ها و مراکز پاسخگویی  خوبی به ویژه در قم در این حوزه فعالیت می کنند. در کل کمیت کار قابل قبول بوده ولی از بعد کیفی کارها باید بازنگری شد.

وی با تاکید بر اینکه مشکل اساسی این است که کار به صورت منسجم و به هم پیوسته در این حوزه  انجام نمی شود ابراز کرد: حلقه اتصال بین آموزش، باور و عمل مردم که همان فرهنگ است همچنان مغفول مانده است. در آموزش مردم یاد می گیرند در درون خودشان به قوانین باور داشته باشند و در جامعه به این باور عمل کنند. بهترین مراقب برای اجرای قانون خود افراد هستند تا با احترام به حریم یکدیگر روابط سالم را ایجاد کنند.

معاون فرهنگی جامعه الزهرا(س) افزود: اما نکته قابل تامل این است که با وجود فضاسازی دشمن در مقوله حجاب و عفاف و کم کاری های نهادهای فرهنگی و اجرایی برای فرهنگ سازی این واجب الهی، تاریخ نشان داده مردم ما دست از اعتقادات خودشان نمی کشند؛ شاید سستی، تساهل و تسامح ایجاد شود ولی بنیه اعتقادی مردم خوب و قوی است و این اعتقاد دست نخواهند کشید.

ظهیری بیان کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که سنسورهای فرهنگی آژیر خطر را به صدا درآورده اند ولی این صدا هنوز به گوش متولیان امر نرسیده است. ما امروز با یک گسل و شکاف بین نسلی مواجه هستیم که اگر برای آن راهکاری پیدا نکنیم نسل آینده ادبیات مشترکی با نسل برخاسته از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و نسلی که خواستار ارزشهای مبتنی بر آموزش های دینی است نخواهد داشت و تنها راهکار بهبود این وضعیت انجام کارهای فرهنگی اثرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: اهتمام در کارهای آموزشی، تبلیغی، ترویجی و پژوهشی به معنای پاسخگویی به سوالات نسل پیش رو می تواند وضعیت را مناسبتر از امروز کند. اگر در یک فضای عزم ملی دینی کار کنیم آینده خوب است والا باید نسل آینده را نسل از دست رفته از جهت فرهنگی بدانیم.

 

 

اقدامات ایجابی و سلبی نیروی انتظامی در حوزه حجاب

حاجی زاده معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قم نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در قم با تاکید بر اینکه این نیرو در بخش های مختلف به موضوع حجاب و عفاف می پردازد ابراز کرد: حجاب در جامعه ما یک دستاورد دینی و یک هنجار پذیرفته شده است که زنان ما به آن تقید دینی دارند ضمن اینکه بر اساس مبانی دینی ما که برگرفته از آیات و روایات معصومین است این موضوع در جامعه به صورت فطری پذیرفته شده که خداوند تدبیر کرده جمال زنان در جهت آرامش بخشی به جامعه باشد که در غیر این صورت هوس های شیطانی افراد فرصت طلب امنیت و آرامش زنان را از بین خواد برد.

وی ادامه داد: حجاب امنیت و آرامش بخشی در حوزه زندگی اجتماعی و عفاف امنیت درونی را فرد را بر عهده دارد و بر این اساس نیروی انتظامی اقدامات ایجابی و سلبی را در دستور کار دارد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قم به بخشی از برنامه های فرهنگی این نیرو اشاره کرد و گفت: در بخش های پژوهشی و آموزشی همکاری خوبی با سازمان های دولتی همسو داریم که در حال توسعه و گسترش آن نیز هستیم.

حاجی زاده از برگزاری همایش ها و نمایشگاه های آموزشی برای تبیین دستاوردهای حجاب و آسیب های اجتماعی بدحجابی خبر داد و گفت: این اقدامات را در مدارس، ادارات دولتی و مراکز عمومی که تجمع مردم را در آن شاهد هستیم پیگیری می کنیم.

وی از برگزاری جشنواره چادرهای آسمانی برای توسعه فرهنگ چادر پوشی در استان قم خبر داد و گفت: این جشنواره را هر ساله در سطح استان برگزار می کنیم که در ابتدا جامعه هدف ما خانواده های کارکنان نیروی انتظامی بودند، در ادامه نیروهای مسلح و بعد از آن عموم مردم نیز در این جشنواره آموزشی قرار گرفتند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قم به محتوای این جشنواره اشاره کرد و گفت: در این حوزه با تبیین فلسفه حجاب و رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی سعی می کنیم برنامه ها را به صورت مفهومی که با فطرت زنان و دختران سازگار باشد با بهره گیری از اساتید اهل فن و ابزارهای روز اجرا کنیم.

حاجی زاده با تاکید بر اینکه حجاب و عفاف فقط مختص بانوان نیست، ابراز کرد: پوشش برادران نیز در جامعه باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه نیز باید کار کنیم و بی تفاوت نباشیم که نیروی انتظامی در این زمینه نیز اقدامات ارشادی را در دستور کار دارد.

وی با تاکید بر اینکه پلیس برخورد ارشادی را در حوزه حجاب و عفاف در دستور کار دارد، اظهار کرد: فقط برخی افراد که هدفمند به دنبال ضربه زدن به این ارزش هستند تحت تعقیب قرار میگیرند و به محاکم قضایی معرفی می شوند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قم ابراز کرد: همکاری های خوبی با آموزش و پرورش و نهادهای دیگر داریم، بسته های آموزشی و تربیتی با موضوع حجاب و عفاف را با تمرکز بر دوره ابتدایی و متوسطه تدارک دیدم تا کمک معلمین باشیم.

حاجی زاده با تاکید بر اینکه بخشی ترویج فرهنگ حجاب و عفاف مستلزم همگرایی و همکاری چند نهاد است که متاسفانه بخشی از نهادها وظایف ذاتی خود را فراموش کرده و گاها مطالبه گر هم شده اند، افزود: مردم نیز باید حساسیت خودشان را در این موضوع افزایش دهند و اگر زن بدحجابی را دیدند فقط از پلیس انتطار برخورد را نداشته باشند و امر به معروف و نهی از منکر کنند. البته برای انجام اقدامات سلبی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر باید کاملا هدفمند و مسلط به دانش آن باشند و چنانچه نتیجه نگرفتند نیروی انتظامی را دخیل در موضوع کنند.  

وی ادامه داد: در حوزه پلیس امنیت اخلاقی، به صورت هدفمند بر روی باندها و شبکه هایی که بخواهند به حجاب و عفاف چه از طریق ترویج مدها و چه از طریق ابزار و وسائل ترویج بدحجابی و بی بندباری در جامعه ضربه بزنند کار می کنیم که خوشبختانه در استان قم به لحاظ اعمال حساسیت های لازم توسط دستگاه ها در این حوزه مشکلی نداریم ولی اگر غفت کنیم برخی افراد ناخواسته در پازل توطئه های دشمن قرار می گیرند و با ترویج بدحجابی به این شهر مقدس ضربه می زنند.

وی بیشترین آمار بدحجابی را مربوط به مسافران عنوان کرد و گفت: همان ها چهره شهر را ناخوشایند و نامطلوب نشان می دهند که در این راستا از طریق طرح ناظری که داریم مردم می توانند پلاک خودروهایی که کشف حجاب کرده باشند را به صورت موردی به سامانه پیامکی ما ارسال کنند که در این حوزه موفقیت 90 درصدی داشیتم که حتی منجر به اصلاح رفتارهای ناهنجار شده است.

معاون  اجتماعی نیروی انتظامی استان قم به طرح ساماندهی صنوف اشاره کرد و گفت: تیم های تلفیقی متشکل از اماکن نیروی انتظامی، نماینده دادستانی و اتحادیه اصناف به صورت مقطعی از اماکن عمومی بازدید می کنند و هر ماه این طرح در محلات مختلف قم اجرا می شود.

حاجی زاده ادامه داد: تعداد محدودی از مغازه ها را به خاطر ناهنجاری های حجاب و عفاف پلمب کردیم و به تعدادی نیز تذکر کتبی دادیم که در مجموع این طرح نیز تاکنون موفق بوده است.

وی گفت: شهروندان در هر نقطه شهر موارد ناهنجاری مربوط به صنوف را مشاهده کردند می توانند با پلیس تماس بگیرند و فروشنده یا واحد صنفی را معرفی کنند تا همکاران ما در فوریت های پلیسی به موضوع ورود پیدا کنند که در این زمینه نیز مشکل حاد در قم نداشتیم و موارد موجود با اخطار رفع شده است.

حاجی زاده در پایان با تاکید بر اینکه افرادی که امروز دستگیر می کنیم بیشتر به نوعی فقر فرهنگی دچار شدند، خاطرنشان کرد: این افراد بعد از توجیه و آموزش با برخورد سلبی از جنس فرهنگی باز می گردند و عناد خودشان را کنار می گذارند و انکار می کنند که گرفتار شبیخون فرهنگی شدند و از مبانی فاصله گرفتند.

با توجه به حساسیت موضوع و دغدغه رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید و مردم انقلابی قم در خصوص وضعیت حجاب و عفاف در این شهر و ثبت سوژه مردمی با عنوان «بی حجابی در شهر مقدس قم» در سامانه فارس من که به امضای بیش از 240 نفر از مخاطبین خبرگزاری فارس رسیده، این خبرگزاری در گزارش های بعدی عملکرد فعالیت ها و نهادهای فرهنگی و دستگاه های مرتبط با امر حجاب و عفاف را بررسی خواهد کرد.

انتهای پیام/78009*40/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول