اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

تحول خواهی به گفتمانی مهم در حوزه تبدیل شده است

تولیت مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی گفت: امروزه تردیدی نیست که گفتمان تحول خواهی در حوزه‌های علمیه ایجاد شده و صحبت‌های مدیران حوزه و طلاب هم مؤیّد همین نکته است، در حالی که در زمان‌های نه چندان دور، تحول خواهی در حوزه‌های علمیه مورد اقبال و توجه نبود.

تحول خواهی به گفتمانی مهم در حوزه تبدیل شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تغییر نگاه برخی طلاب پیش و پس از ورود به حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: ما حوزه را با بزرگانی مانند حضرت امام، شهید مطهری و شهید بهشتی شناختیم، ولی این تصورمان که حوزه علمیه، حوزه ای فعال و دغدغه مند است و می تواند جامعه ای را به حرکت درآورَد، با ورود به حوزه علمیه فرو ریخت.

وی ادامه داد: به بیان دیگر باید گفت آن شخصیت ها محصول فرآیند حوزه نبوده اند، بلکه ظهور و بروز مانند آنان را باید استثنایی در تاریخ حوزه های علمیه دانست.

تولیت مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی همچنین افزود: البته در برابر این مسیر می توان دو گونه عمل کرد، یکی تسلیم شدن و هضم شدن در نظام فعلی حوزه های علمیه و دیگری تلاش برای ایجاد تغییر و تحول در آن که ما راه دوم را انتخاب کرده ایم.

وی اضافه کرد: دیدار برخی از فضلا و طلاب حوزه های علمیه در هشتمین روز از آذر ماه سال 1386 با رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکید معظم له بر ضرورت تحول در حوزه های علمیه، نقطه عطفی در این مسیر بوده و به تأسیس مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی انجامیده است.

حجت الاسلام و المسلمین اکبرنژاد ادامه داد: این مؤسسه یک دهه از فعالیت خود را با برنامه های مختلف و متنوع و بویژه برپایی و تدوین نشست ها و کتب تخصصی پشت سر گذاشته و تلاش دارد تا در دهه دوم فعالیت خود، تعامل گسترده تر با نهادهای حوزوی با هدف تحقق عینی تحول خواهی در حوزه های علمیه، تداوم گفتگوها و مناظره های علمی و همچنین دنبال کردن مسائل روز جامعه و گریز از مباحث صرفا ذهنی را دنبال کند.

رئیس هیئت امنای مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی سپس اظهار کرد: ادّعای ما این است که گسترش ضوابط استنباط از دین و تحول در منطق استنباط دینی باید مُحقق شود و در این راستا از همه نهادها، مؤسسات مرتبط، صاحبنظران و حتی روشنفکرانی که در این زمینه حرف و نوآوری دارند، دعوت می کنیم تا همکاری های مشترکی را برای دستیابی به اهداف مشترک تعریف کنیم و به نتیجه برسانیم.

استاد حوزه علمیه قم درباره آرزوی خود گفت: حفظ اصالت های ایمانی در جامعه مؤمن و در عین حال کنشگری فعال برای شنیدن همه نظرات و آراء، یکی از مهم ترین آرزوهاست که می تواند با تداوم تحول خواهی در حوزه های علمیه به بار نشیند.

 

روند إصلاحات حوزوی، کُند و برخی مقاومت ها همچنان هست

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در قم درباره روند کُند این تحول در حوزه های علمیه علیرغم دستور صریح و تأکیدات رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی تصریح کرد: البته در برابر تغییرات، همیشه مقاومت هایی وجود داشته و خواهد داشت، اما باید پذیرفت که مطالبه تحول در حوزه های علمیه ادامه خواهد یافت و این مسیر متوقف نخواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین اکبرنژاد افزود: به هر حال برخی کتب قدیمی حوزوی همچنان جزو نوامیس حوزه شناخته می شوند و مسیر تحول خواهی روند کندی دارد، اما باید اذعان کرد که صدای فعالان و  موافقان تحول در حوزه ها به اندازه صدای مخالفان شنیده نمی شود و این امر بر عهده رسانه هاست که صدای مطالبه تحول در حوزه های علمیه را منعکس کنند و بازتاب دهند.

 

امروزه «تحول در حوزه های علمیه»، کالای قاچاق نیست

وی اضافه کرد: امروزه تردیدی نیست که گفتمان تحول خواهی در حوزه های علمیه ایجاد شده و صحبت های مدیران حوزه و طلاب هم مؤیّد همین نکته است، در حالی که در زمان های نه چندان دور، تحول خواهی در حوزه های علمیه نوعی کالای قاچاق به حساب می آمد.

تولیت و رئیس هیئت امنای مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی در عین حال تأکید کرد: البته همچنان فشارهایی بر مدیران و مسؤولان حوزوی در این زمینه وارد می شود و آنان محذوراتی در این موضوع دارند، اما ما نیز بر اساس راهبردها و توصیه های روشنگرانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب، این مطالبه گری را ادامه خواهیم داد و از این مسیر عقب نمی نشینیم.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول