اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

حدود 50 درصد معادن قم فعال نیست

رئیس خانه معدن استان قم از فعال نبودن حدود نیمی از معادن استان به دلیل قوانین دست و پاگیر و یا عدم وجود بازار مصرف خبر داد.

حدود 50 درصد معادن قم فعال نیست

صابر عمورسولی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در قم با ابراز تأسف از محروم ماندن بخش معدن در کشور اظهار کرد: باید گفت بخشنامه های دست و پاگیر و استعلام های زمان بر از مهم ترین دلایل عدم فعالیت کامل بخش معدن در کشور است.

وی افزود: به نظر می رسد دولت در سطح کلان باید به موضوع معادن ورود جدی داشته باشد، ضمن آن که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم باید در کنار تجدیدنظر در قوانین موجود، قوانین جدید را طوری وضع کنند که کمتر دست و پاگیر باشد.

رئیس خانه معدن استان قم ادامه داد: یکی از مشکلات اکتشاف و بهره برداری از معادن به استعلام از منابع طبیعی بر می گردد، البته در این زمینه تفاهم نامه هایی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد که شاید برخی از این تفاهم نامه ها هم نیاز به اصلاح داشته باشند.

عمورسولی سپس به لزوم توجه بیشتر وزارت صمت به بخش معدن توجه داد و گفت: کشور ما یک کشور معدنی است و از این رو باید از این منابع و ظرفیت به بهترین شکل استفاده شود.

وی اضافه کرد: گاهی از برنامه های چشم انداز 20 و یا 25 ساله در بخش معدن سخن به میان می آید، در حالی که بخش اکتشاف معادن می تواند در برنامه های چشم انداز حداکثر دو ساله به ثمر بنشیند.

رئیس خانه معدن استان قم در عین حال با ابراز گلایه از عدم توجه کافی به بخش معدن در کشور تأکید کرد: بارها راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی و حرکت به سمت وضعیت مطلوب مرور و بازخوانی شده که البته این سخنان در مقام عمل به جایی نرسیده است، ضمن آن که همچنان باید این مسائل را پیگیری کرد و نباید ناامید شد.

عمورسولی در ادامه باز هم به ضرورت نگاه راهبردی به استفاده از ظرفیت معادن و البته ضرورت همفکری و همیاری لازم بین دستگاه های اجرایی بویژه وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی توجه داد و گفت: پیگیری های لازم در این زمینه تا تحقق عملی اهداف باید ادامه یابد.

وی درباره ظرفیت معادن استان قم نیز اذعان کرد: استان قم حدود 180 معدن دارد که تقریبا نیمی از آن ها فعال و بقیه به علت عدم وجود بازار یا برخی قوانین دست و پاگیر غیرفعال است.

رئیس خانه معدن استان قم همچنین درباره تفکیک موضوعی معادن استان نیز بیان6 داشت: حدود 40 درصد این معادن، شن و ماسه و حدود 30 درصد نیز معادن سنگ لاشه اند، ضمن آن که سایر معادن استان هم مربوط به سنگ های فلزی مانند منگنز، مس، سرب و روی، سنگ های زینتی مانند عقیق و همچنین سنگ های تزیینی از جمله سنگ های ساختمانی است.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول