اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

از بررسی مشکلات دامداران دامشهر تا تعطیلی کارخانه نخ ریسی در شکوهیه+فیلم

جمعی از طلاب بسیجی و جهادی مدرسه علمی معصومیه در قالب روایت این کارگاه به گوشه و کنار شهر قم سر زدند تا در جریان وضعیت اقتصادی و معیشتی اقشار مختلف مردم قرار گیرند.

از بررسی مشکلات دامداران دامشهر تا تعطیلی کارخانه نخ ریسی در شکوهیه+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، تعدادی از فعالان فرهنگی و اجتماعی و جهادی به منظور آگاهی هرچه بیشتر از آسیب‌هایی که در سالهای اخیر بر اثر بی تدبیری دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی استان قم ایجاد شده بود از واحد‌های تولیدی خسارت دیده، حاشیه نشینی و سرمایه‌های باخته شده در سال‌های اخیر در بورس تحت عنوان کاروان «روایت این هشت سال» بازدید کردند.

نخستین مرکزی که این گروه برای یافتن ریشه مشکلات سیستم مخرب اقتصادی لیبرالیستی سال‌های اخیر به آن سر زد، یک دامداری در دامشهر بود. جایی که روزی با هدف تامین گوشت قم و شهرهای اطراف ایجاد شد ولی به دلیل سوء مدیریت‌ها امروز وضعیت خوشایندی ندارد.

جواد رضایی در این دامداری به تبیین مشکلات دامداران در کشور پرداخت و عنوان کرد: سیستم کنونی دامداری در استان قم فقط برای دلالی مناسب است و اصلا به نفع دامدار نیست چرا که برای همه امور باید به دلالان مربوطه مراجعه کرد که از قبیل آن‌ها می‌توان خرید و فروش دام و همچنین نهاده‌های دامی را نام برد.

وی افزود: برای دستیابی به اهداف در بخش دامداری، باید به جای ساخت تعداد زیادی دامداری با متراژ پایین یک شرکت تعاونی ایجاد و دامداری بزرگ و مجهزی ساخته می‌شد.

مشاور واحد‌های تولید دام و طیور ادامه داد: دولت به صورت نسنجیده دام وارد می‌کند و با این کار هزینه‌های اضافی روی دوش دامدار می‌گذارد چراکه دامدار مجبور می‌شود دام‌هایی که زمان کشتار آن‌ها رسیده را نگهداری کند و علوفه زیادی برای این موضوع مصرف می‌شود.


فقدان استراتژی مناسب در سطح کلان

عضو شورای راهبردی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان قم اظهار کرد: علت بروز مشکلات در بخش دامداری کشور نبود یک استراتژی مناسب در بخش کلان است، مثلا گزارش آماری دقیق و به موقع تهیه نمی‌شود.

وی افزود: در جهاد کشاورزی برنامه ریزی برای حمایت از تولید وجود ندارد؛ دستورالعمل نانوشته‌ای برای جلوگیری از تولید در کشور وجود دارد و سیستم موجود برای نابودی دامداری در ایران طراحی شده است. نتیجه سیاست‌های نادرست تفکر غربگرا در سفره مردم و کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز، کاملا مشهود است.

 

بررسی حاشیه نشینی در اسماعیل آباد

فعالین فرهنگی و اجتماعی، در ادامه پس از دامشهر راهی اسماعیل آباد شدند تا حاشیه نشینی را از نزدیک ببینند و مشکلات حاشیه نشینان را از نزدیک لمس کنند. جایی که در دو کیلومتری میدان مرجعیت قرار دارد و در نزدیکی آن، مناطق مرفه قم یکی یکی سراز خاک بیرون کشیده اند و توسعه نامتوزانی که سالها است ترکه و شلاق آن بر تن شهر کریمه اهل بیت(ع) خورده است را فریاد می‌زنند.

حجت‌الاسلام علی مهدیان در خصوص وضعیت حاشیه نشینی شهر گفت: در دنیا دو نوع حکومت وجود دارد، نوع اول آن حکومت دنیا طلبان و نوع دیگر حکومت آخرت جویان است.

وی افزود: حکومت دنیا طلبی در غرب صورت می‌گیرد و این افراد مانند فرعون بنای بر برتری جویی دارند؛ دنیا طلب که بشوی به سمت جمع آوری پول و ثروت خواهی رفت و همچنین تلاش می‌کنی که اراده مردم را در اختیار بگیری.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به خصوصیات برتری طلبان تصریح کرد: این افراد برتری طلبی خود را پشت جهل مردم پنهان می‌کنند، اختلاف افکنی می‌کنند و فضای فساد و فحشا را زیاد می‌کنند تا قدرتی شکل نگیرد و خودشان حکومت کنند.

وی افزود: اگرچه دنیا طلبی را به صورت واضح می‌توان در غرب دید اما این نوع حکومت در جوامع اسلامی نیز به صورت کمرنگ تر دیده می‌شود.

مهدیان با اشاره به نوع حکومت آخرت جویان عنوان کرد: حکومت دینی و حکومت مردم بر خود، در مقابل حکومت دنیا طلبان است و در حکومت دینی کاری می‌کنند که مستضعفین رشد کنند و امام جامعه شوند.

وی افزود: مستضعفین برای جامعه دینی فرصت محسوب می‌شوند، مستضعفین دنیایی ندارند که درگیر آن باشند ‌و لذا ساده تر قیام می‌کنند و با ولی جامعه همراه می شوند.

برخی مسؤولان به فکر باج خواهی هستند

در اسماعیل آباد مشکلات فراوانی وجود دارد که نجفی، طلبه جهادگری که آن‌جا مشغول به فعالیت جهادی است به تعدادی از آن‌ها اشاره کرد و گفت: این منطقه هنوز گاز شهری ندارد، همچنین اعتیاد به مواد مخدر و پخش مواد مخدر توسط افراد این منطقه بسیار شایع شده است.

وی افزود: از سال91 در این مناطق کار جهادی انجام می‌دهیم و خانه به خانه آمار گرفته ایم تا افراد مستمند واقعی را شناسایی کنیم. متوجه شدیم متاسفانه افرادی صرفا برای اینکه از بسته‌های حمایتی استفاده کنند در این مکان ساکن شده‌اند و مستمند واقعی نیستند.

نجفی ادامه داد: مسئولین برای پیگیری و رفع مشکلات این منطقه از یکدیگر باج خواهی می‌کنند. اگر مسئولین برای رفع مشکلات اسماعیل‌آباد ورود نکنند از دست مردم کاری بر نمی‌آید.

 

واگذاری بسیاری از شرکت های زیان ده به مردم

این گروه فعالان فرهنگی و اجتماعی همچنین برای یافتن دلیل مشکلات در بورس کشور، راهی کارگزاری‌های بورسی شدند و با کارشناس مربوطه پیرامون دلایل ایجاد این مشکلات و راه حل آن‌ها گفت‌وگو کردند.

جواد معصومی نیا یکی از فعالان در کارگزاری‌ها بیان کرد: خیلی از شرکتهایی که واگذار شدند، در حال حاضر زیان ده هستند و اصلا سودی ندارند که تقسیم کنند و دلیل واگذاری شان این بوده که کیسه این دولت و مالکان قبلی را پر کند.

وی افزود: شخصیت‌های حقیقی که دارای سرمایه زیاد هستند و شرکت‌های حقوقی، موسسات و شرکت‌های سرمایه گذاری، به خاطر قدرت زیادی که دارند، سعی می‌کنند که اطلاعات خودشان را شفاف ارائه نکنند و از رویه‌های حسابداری غلط استفاده کنند تا ارزش شان به صورت کاذب اعلام شود. نتیجه این اقدامات، شکل گیری حباب دارایی و نهایتا وقوع بحران در بخش واقعی اقتصاد است.

کارشناس ارشد اقتصاد تصریح کرد: کارپردازی یک درصد از صندوق توسعه ملی برای بازار، به عنوان راه حل وضعیت فعلی مطرح می شود اما آدرس غلط است. راه حل برای مشکلات فعلی بورس آن است که آن کسانی که به صورت حبابی، به سرمایه دست یافتند، وجوهی که خارج کرده‌اند بازگردانده شود. شناسایی این افراد کار سختی نیست.

متأسفانه فقط در یک برهه، نهادهای حقوقی و حقیقی که سرمایه کلان داشتند، 150 هزار میلیارد تومان خارج کردند و وارد بازار رمزارز‌ها کردند. راه حل دیگر این است که بانک مرکزی ورود کند و خرید دارایی انجام دهد تا صف‌های فروش جمع شود. با این پول پاشی، هم تا حدی در اقتصاد رونق ایجاد می شود و هم شرایط نامطلوب فعلی بورس کنترل می شود.

این گروه در پایان راهی شهرک صنعتی شکوهیه شدند تا از واحدهای تولیدی خسارت دیده بازدید کنند و علت ایجاد مشکلات آن‌ها را جویا شوند.

در این بازدید ابتدا به کارخانه تولید لوازم خانگی فلزی و ملزومات آشپزخانه رفتند و مدیر این کارخانه ابتدا از مشکلات این واحد تولیدی گفت: از سال ١٣٨٣ در این واحد مشغول به تولید هستیم. در ابتدا شغل ما رونق خوبی داشت تا اینکه با گذر زمان قیمت دلار افزایش یافت و با این تغییر در قیمت ارز قیمت مواد اولیه مورد استفاده ما نیز چندین برابر شد و ما را دچار مشکل کرد.

موسوی در ادامه با اشاره به ریشه این مشکلات افزود: بخش کوچکی از مشکلات ایجاد شده به خاطر تحریم‌های خارجی است اما بیشتر مشکلات ایجاد شده ریشه داخلی دارند و ناشی از دلالان و بی تدبیری مسئولان است.

وی ادامه داد: با وجود این همه مشکل بازهم به ثابت ماندن این شرایط راضی هستیم و حداقل انتظاری که از مسئولان داریم که شرایط فعلی اقتصاد ثابت بماند. نوسانات مواد اولیه، تولیدکننده را بدبخت می‌کند. چرا سیم مفتول و مواد پلاستیکی که تولید داخل هست باید نوسان داشته باشد!؟

 

آدرس غلط برای مشکلات اقتصادی داده نشود

در ادامه و در این واحد تولیدی، ساجد صمدی قربانی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از اتفاقات مهم که در این ایام باید به آن پرداخته شود اتفاقاتی است که در این هشت سال افتاده است و نباید بگذاریم این اتفاقات گردن شخص دیگری بیفتد و مجددا آدرس‌های غلط برای حل مشکلات اقتصادی داده شود.

وی افزود: علت مشکلات را باید برای مردم بیان کنیم و این علت‌ها، اقداماتی است که در این هشت سال اتفاق افتاده است.

صمدی ادامه داد: در این هشت سال متغیر‌های کلان اقتصادی مدام تغییر می‌کردند و این تولید کننده را دچار مشکلات فراوان کرد.

وی افزود: اگر بخواهیم به آینده نگاه کنیم تیم حکمرانی باید روی کار بیاید که آماده مدیریت اقتصادی کشور در شرایط وجود تحریم‌ها باشند چرا که ما نیاز به گروه و حکمرانانی داریم که با فرض وجود تحریم‌ها بتواند اقتصاد را مدیریت کنند و کار را به پیش ببرند.

گروه فعالان فرهنگی و اجتماعی پس از واحد تولیدی لوازم خانگی به یک کارخانه نخ ریسی که به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده بود رفتند تا از نزدیک شرایط این واحد تولیدی را ببینند. این کارخانه یکی از صدها کارخانه‌ای است که در قم به دلیل ناکارآمدی سیستم مدیریتی غرب گرا و وابسته به مذاکره تعطیل شده است.

مدیر داخلی این کارخانه در ابتدا از بیکاری کارگران گفت و افزود: در این واحد تولیدی 60 نفر شاغل بودند که تمامی آن‌ها از اواخر اسفند با تعطیلی کارخانه بیکار شده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات کارخانه ادامه داد: این واحد تولیدی دو مشکل اصلی دارد که نخستین مشکل نبود مواد اولیه و دومین مشکل نبود سرمایه در گردش است.

 وی افزود: باید ماه‌ها در بورس منتظر ارائه مواد اولیه مورد نیازمان باشیم. همین ارائه‌ها چون حجم کمی دارد، رقابت شدیدی را رقم می‌زند و منجر به قیمت بالای مواد اولیه می‌شود.

عزیزی اظهار کرد: نیازمند دریافت تسهیلات حمایتی هستیم تا کارخانه دوباره مشغول به کار شود.

وی افزود: تمام مشکلات ما داخلی است و‌ ربطی به تحریم‌ها ندارد. کمبود مواد اولیه که تولید خودمان هست چه ربطی به تحریم دارد!؟

 

جلوی خام فروشی گرفته شود

ساجد صمدی قربانی، استاد اقتصاد، راه حل‌های خود را برای حل این مشکلات ارائه کرد و گفت: برای جلوگیری از کمبود مواد اولیه امثال این کارخانه، همانطور که مقام معظم رهبری در سال 92 فرمودند باید جلوی خام فروشی فرآورده‌های پتروشیمی گرفته شود و همچنین طی این سال‌ها زنجیره ارزش در صنایع نفت و پتروشیمی باید تکمیل می‌شد.

وی افزود: دولت از ابتدا با شعار مذاکره و برداشتن تحریم‌ها شروع به کار کرد و کماکان در پایان مسیر هم همین شعار را می‌دهد با این تغییر که تعداد زیادی در این سال‌ها بیکار شدند.

کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه تصریح کرد: پتروشیمی‌ها با صادرات اولا دلار می‌گیرند و ثانیا معاف از مالیات هستند اما در صورت فروش داخلی باید مالیات پرداخت کنند. پس اولویت اول آن‌ها صادرات خواهد بود. این نظام مالیاتی، نه تنها تولیدکننده را تشویق نمی‌کند بلکه او را تنبیه می کند.

بازدید‌های فعالین فرهنگی و اجتماعی که به همت بسیج مدرسه علمیه معصومیه قم و تحت عنوان «کاروان روایت این هشت سال» برگزار شد در حالی به نقطه پایان خود رسید که در دل طلاب جهادی و مطالبه گر آرزویی برای ایجاد یک تحول عمیق در ساختار ذهنی حکمرانان و اتکای هرچه بیشتر به وعده‌های الهی به جای وعده‌های دروغین استکبار جهانی و همت ملی برای رفع مشکلات اقتصادی با حربه و راهبرد قطعی اقتصاد مقاومتی، موج می‌زد.

 

 

انتهای پیام/2258/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول