اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

اهمیت دادن به قصه و قصه‌گویی از آسیب به زبان فارسی پیشگیری می‌کند

فعال فرهنگی و روزنامه‌نگار پیشکسوت قمی گفت: اهمیت دادن به قصه و قصه‌گویی از آسیب و خرده‌گیری به زبان فارسی پیشگیری می‌کند. چرا که قصه‌ها و مثل‌ها، آداب و باورهای یک ملت معرف روحیات وخلق و خوی آن ملت است، بنابراین گردآوری و تدوین و ترجمه قصه‌های ایرانی برای ترویج زبان فارسی اهمیت فراوانی دارد.

اهمیت دادن به قصه و قصه‌گویی از آسیب به زبان فارسی پیشگیری می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، 25 اردیبهشت در تقویم رسمی با عنوان روز «بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی» نام‌گذاری شده است. اهمیت زبان به عنوان یک رکن جدایی‌ناپذیر فرهنگ جامعه بر کسی پوشیده نیست و قوام و قوت آن در انتقال مفاهیم اجتماعی و اخلاقی به نسل‌های بعد در همه ملت‌های اصیل، یک عنصر تمدنی موثر است.

در ایران امروز نیز تاکید عملی و پرتکرار بر حفظ و تقویت «زبان فارسی» از سوی رهبر انقلاب با فرهنگ‌سازی مستمری که ایشان در دو حوزه ادبیات و کتاب دارند، موید همین اهمیت و ضرورت است.

مهدی توکلیان فعال فرهنگی و روزنامه‌نگار پیشکسوت قمی که در حال حاضر مدیرکلی کتابخانه‌های عمومی استان قم را نیز بر عهده دارد، در گفت‌و‌گو با فارس درپاسخ به سوالی درباره راهکارهای عدم تهاجم وخرده‌گیری به زبان فارسی گفت: اهمیت دادن به قصه وقصه‌گویی از آسیب و خرده‌گیری به زبان فارسی پیشگیری می‌کند. چرا که قصه‌ها و مثل‌ها، آداب و باورهای یک ملت معرف روحیات وخلق و خوی آن ملت است، بنابراین گردآوری و تدوین و ترجمه قصه‌های ایرانی برای ترویج زبان فارسی اهمیت فراوانی دارد.

وی همچنین معتقد است: از آغاز سده بیستم میلادی توجه غربیان و اروپایی‌ها به آداب ورسوم وقصه‌های اقوام ایرانی فزونی گرفته است و آنها به مطالعه جدی وبررسی دقیق ادبیات ایران وقصه‌های ایرانی پرداخته‌اند. به ویژه ایران‌شناسان روسی با علاقه بیشتری و با موازین علمی این کار را دنبال کرده‌اند. پیش آهنگ آموزش آن  نیز ژوکوفسکی است که در سال 1901 میلادی کتاب «نمونه های آثار ملی» را منتشر کرده است.

توکلیان در ادامه در مورد راه‌های گسترش زبان فارسی بیان کرد: در مواجهه با پدیده جهانی‌شدن و ظهور شبکه‌های ارتباطی جدید، حفاظت از زبان فارسی و استفاده مستمر از آن به عنوان یک زبان مشترک در کشورهای فارسی‌زبان وبهره جستن از این ظرفیت عظیم برای نشر وگسترش فرهنگ فارسی و زبان و ادبیات ایرانی می‌تواند به عنوان یک اولویت اساسی در رویدادهای مهم ملی و منطقه‌ای مطرح شود.

این نویسنده و فعال فرهنگی گفت: مسئله دیگر آشنایی بیشتر جامعه با کتاب و علاقه‌مندی به کتابخوانی در کنار سایر ظرفیت‌های موجود فرهنگی وهنری است که می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت‌های فرهنگی متنوعی برای آینده ایران اسلامی شود. این امر باید از طریق رویکردهایی مانند حمایت و پشتیبانی از نوآوری و خلاقیت دنبال شود و در نهایت سبب توسعه و تحقق اهداف دراز مدت جهت گسترش مشارکت مردم در حفظ و حیات فرهنگ عمومی کشور شود.

پایان پیام/78023

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول