اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

میلاد کلاته

سبزوار؛ مرکز خراسان غربی در آینده ای دور یا نزدیک

سبزوار با بهره‌مندی از تمامی زیرساخت‌ها آماده ارتقا به مرکز استانی شدن با عنوان خراسان غربی است که تحقق این مطالبه چندین ساله مردم سبزوار نیازمند پیگیری مسوولان استانی و نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی است.

سبزوار؛ مرکز خراسان غربی در آینده ای دور یا نزدیک

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، این شهرستان با قدمت و پیشینه چندین ساله و شهرت فرهنگی، علمی و تاریخی یکی از مهم‌ترین شهرستان‌ها برای ارتقا به استانی شدن بوده،  همچنین تأسیس و پایتختی نخستین حکومت شیعی سربداران به دیگر ویژگی‌های سبزوار اضافه کرده است.

در آذرماه سال 1376 نمایندگان پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی برای توسعه و اختصاص اعتبارات موردنیاز بر اساس تبصره قانون برنامه دوم توسعه به دولت وقت، اجازه مطالعه و بررسی برای تقسیم‌بندی استان خراسان را دادند و دولت وقت نیز با بررسی‌های کارشناسی لایحه ایجاد خراسان رضوی به مرکزیت مشهد مقدس، خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد و خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند را به مجلس شورای اسلامی ارائه دادند.

موضوع مرکزیت شهرستان‌ها در استان‌های مورد تصویب مجلس شورای اسلامی سبب درگیری بین اقوام مختلف شده بود و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای ایجاد هرگونه تنش مجددی این طرح را متوقف می‌کردند، با گذشت چندین سال این طرح در سال 1383 به تصویب نهایی رسید و  سبزوار به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر استان خراسان پس از مشهد مقدس موفق به ارتقا نشد.

ایجاد استانی با عنوان سربداران یا خراسان غربی به مرکزیت سبزوار مطالبه چندین ساله مردم این شهرستان است و طی یک دهه گذشته از سوی مسوولان این موضوع مطرح شد، اما هرگز اجرایی نشد.

مباحث مرتبط با ایجاد استانی دیگر در خراسان رضوی طی چند سال اخیر به‌شدت میان مسوولان افزایش‌یافته است و در شهرهای بزرگ استان مانند تربت‌حیدریه، نیشابور و سبزوار میان مردم حساسیت‌هایی ایجاد شد و این شهرستان‌ها خود را نامزد مرکزیت استانی جدید در خراسان رضوی می‌دانند.

سبزوار به دلیل هم‌جواری با شهرستان‌های جغتای، جوین، خوشاب، داورزن، ششتمد و روداب موقعیت بهتری نسبت به دیگر شهرستان‌ها برای ارتقا از شهرستان به استانی جدید را دارد و همچنین وسعت زیاد در خراسان رضوی، نزدیکی به مناطق کویری، تاریخ غنی، فعالیت مراکز دانشگاهی، افزایش مراکز فرهنگی و سیاسی در این شهرستان  سبب شده که ایجاد استانی دیگر به مرکزیت سبزوار به‌عنوان مطالبه اصلی مردم مطرح شود.

باوجود پتانسیل‌های ویژه این شهرستان، نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی باید موضوع تأسیس استانی جدید به مرکزیت شهرستان سبزوار را به دولت دوازدهم پیشنهاد دهند.

همچنین چندی پیش سید جواد حسینی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در نشست افتتاحیه پارلمان جدید بانوان شهرستان نیشابور در میان سخنرانی خود از کلمه خراسان غربی استفاده کرده بود که به دلیل حساسیت‌های نسبت به ایجاد استانی به مرکزیت شهرستان سبزوار موردانتقاد برخی از حاضران این نشست قرار گرفت.

طرح این موضوع از سوی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بیانگر لزوم ایجاد استانی جدید به مرکزیت شهرستان سبزوار در خراسان رضوی است.

انتهای پیام/70044

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول