اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تئاتر مشهد جزو جریان‌سازترین‌های کشور است/ تماشاخانه استاد حسین نوری افتتاح شد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کل کشور گفت: تئاتر مشهد همیشه جزو پرکارترین‌ها و جریان‌سازترین‌ها در کشور بوده است.

تئاتر مشهد جزو جریان‌سازترین‌های کشور است/ تماشاخانه استاد حسین نوری افتتاح شد

به‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، پیش از ظهر امروز حمید نیلی در مراسم افتتاحیه تماشاخانه «استاد حسین نوری» که در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد، گفت: تئاتر مشهد همیشه جزو پرکارترین‌ها و جریان‌سازترین‌ها در کشور بوده است.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کل کشور با اشاره به نام‌گذاری این تماشاخانه به نام «استاد حسین نوری» متذکر شد: اینکه ما در زمان حیات هنرمندان به یاد آن‌ها باشیم و از آن‌ها تجلیل کنیم بسیار شایسته است.

حفاظت از آرمان‌های انقلاب رسالت حوزه هنری است

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به ویژگی‌ حسین نوری گفت: وی هنرمندی بود که قبل از انقلاب در زمان طاغوت به دلیل نوشتن متنی علیه رژیم ستم‌شاهی درباره حقوق بشر به زندان‌های ساواک افتاد و در آنجا دو پا، دو دست و حنجره خود را از دست داد.

میثم مرادی افزود: بعد از انقلاب هم نوری دست از مبارزه نکشید و برای اعتقاد خود کار کرد، از جمله کارهای تحسین برانگیز او کشیدن نقاشی زیبا از مریم مقدس بود که در جواب اهانت کاریکاتوریست دانمارکی به پیامبر اسلام(ص) در مقابل سفارت دانمارک در ایران نشان داد و بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای داشت.

وی بیان کرد: رسالت حوزه هنری این است که آرمان‌های انقلاب اسلامی را دنبال کرده و از آن‌ها محافظت کند.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به افتتاح سالن بلک باکس به نام «استاد حسین نوری» افزود: شروع این پروژه در زمان مدیریت قبلی بود ولی با توجه به بودجه کمی که به پروژه اعطا ‌می‌شد روند ساختن این تماشاخانه زمان برد.

مرادی اظهار کرد: با عنایت سازمان برنامه ریزی و بودجه در دو سال گذشته بودجه سریع‌تری برای اتمام این پروژه تخصیص یافت و ما توانستیم با هزینه‌ای معادل 1 میلیارد و 700 میلیون تومان این تماشاخانه مجهز را بسازیم.

وی ادامه داد: در روند ساخت این تماشاخانه ما از هر ابتکار عملی برای کاهش هزینه‌های اضافی استفاده کردیم، از جمله این کارها طراحی و ساخت صندلی‌های تماشاخانه است که صفر تا صد آن را خودمان ساختیم.

دولت تئاتر را رها کرده است

بازیگر تئاتر با درخواست از بزرگان این عرصه برای حمایت از تئاتر مشهد گفت: متأسفانه اتفاق ناخوشایندی در تئاتر تهران افتاده است که شاهد تولید تئاترهای سخیف، مبتذل و سطحی هستیم این اتفاق به تئاتر شهرستان‌ها نیز سرایت کرده است و متأسفانه چندی پیش در مشهد هم تئاتری سخیف از کسی که انتظارش را نداشتم، دیدم.

کوروش زارعی افزود:دولت هم تئاتر را رها کرده و دستش را از روی سر تئاتر برداشته است تقاضای من از شما بزرگان تئاتر که نه تنها در مشهد بلکه در کشور مطرح هستید، این است که به داد تئاتر شهرتان برسید.

این بازیگر تئاتر با اشاره به کمیاب بودن سالن‌های بلک باکس در کل کشور اظهار کرد: افتتاح این تماشاخانه مجهز و سالن بلک باکس استاندارد  در مشهد را که هنرمند می‌تواند با تماشاچی چهره به چهره باشد تبریک می‌گویم. 

نوری عقیده سقراط را داشت

یکی از پیشکسوتان تئاتر مشهد گفت: من تئاترهای زیادی با کارگردانی استاد نوری بازی کردم و او را دقیق می شناسم.

محمد ملتجی افزود: استاد حسین نوری عقیده سقراط را درباره هنر داشت و همیشه این نکته را گوشزد می‌کرد آدم‌ها همه دانشمند هستند و می‌دانند، ما فقط به آن‌ها یادآوری می‌کنیم.

اجازه اجرای تئاتر در سالن استاد نوری به عهده شورای فنی است

در ادامه این مراسم امیر بشیری مسؤول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری خراسان رضوی گفت: اینکه چه تئاترهایی در این تماشاخانه اجازه نمایش می‌گیرند به عهده شورای فنی است که هر سالن و تماشاخانه‌ای برای خود دارد و با توجه به اولویت‌های محتوایی خود اجازه اجرای نمایش را در سالن می‌دهد.

حسین فلاحت مدیر اجرایی پروژه تماشاخانه در پایان گفت: اینجا قبل از این تماشاخانه انبار بود و ما با تغییراتی توانستیم یک تماشاخانه دو‌ سویه که در صورت نیاز قابلیت یک سویه شدن هم دارد را بسازیم.

گفتنی است؛در پایان این مراسم سه نمایش کوتاه که دو مورد آن اثر استاد حسین نوری بود بعد از افتتاح تماشاخانه در آن اجرا شد.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول