اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

کمبود تجهیزات مدرن، بزرگ‌ترین مشکل سازمان هواشناسی خراسان‌رضوی

رییس سازمان هواشناسی خراسان رضوی بزرگ‌ترین مشکل این سازمان را کمبود تجهیزات مدرن و به روز، عنوان کرد و گفت: نداشتن رادار هواشناسی یکی دیگر از مشکلات ما در خراسان رضوی است که چندین سال به دلیل مشکلات مالی راکد مانده است.

کمبود تجهیزات مدرن، بزرگ‌ترین مشکل سازمان هواشناسی خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،  اخبار هواشناسی از مهم‌ترین خبرهایی است که هر روز توسط شهروندان دنبال می‌شود، از برنامه ریزی برای سفر تا پیاده روی و ورزش در هوای آزاد، از قرار ملاقات با یک دوست تا تاخیر پروازها، فقط نمونه‌هایی از اهمیت اخبار هواشناسی در زندگی روزمره ما است.

امروز چهارم فروردین مصادف با ۲۳ مارس، روز جهانی هواشناسی، بهانه‌ای شد تا به سراغ مدیرکل سازمان هواشناسی خراسان رضوی برویم و گپ و‌گفتی کوتاه داشته باشیم.

محسن عراقی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، ضمن تبریک روز جهانی هواشناسی، شعار سازمان جهانی هواشناسی در سال ۲۰۲۰ را «اقلیم و آب» معرفی کرد.

مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت موضوع آب در تمام کشورها و موضوعات جدی خشکسالی‌های متمادی و سیل‌های مکرر در سراسر دنیا، شعار امسال مفهومی جدی دارد.

«مدیریت پایدار آب» در شعار امسال سازمان جهانی هواشناسی نهفته است

وی با بیان اینکه پدیده‌های جوی مخرب که درحال حاضر باعث خسارت و تلفات می‌شوند، محصول تغییرات اقلیمی کره زمین بوده و خواسته و ناخواسته در حال وقوع هستند، خاطرنشان کرد: لزوم رعایت و احترام به محیط زیست و مدیریت پایدار آب، در شعار امسال سازمان جهانی هواشناسی نهفته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه حفظ آب و مدیریت منابع آن ضروری و حیاتی است، یادآور شد: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین واقع شده و باید در نگهداری و مصرف آب نهایت دقت و مدیریت را داشته باشیم؛ تغییرات اقلیمی نیز در کشور ما به حد کافی اتفاق افتاده که لازم است خود را برای این تغییرات آماده و همراه کنیم، شاید قرار باشد سبک زندگی و رفتارهای متقابل با طبیعت و محیط زیست خود را نیز تغییر دهیم و یا اصلاح کنیم.

عراقی زاده افزود: سازمان هواشناسی خراسان رضوی ارائه پیش بینی و پیش آگاهی‌های آب و هواشناسی را از وظایف ذاتی خود دانسته و مطمئن هستیم که با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی به رشد و شکوفایی بیشتر و توسعه پایدار دست یابیم.

وی با تاکید بر موضوع مهم اقلیم و آب، ضرورت صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت آن را در زندگی روزمره یادآوری کرد و گفت: برای نتیجه گیری بیشتر از ذخیره آب و حفظ اقلیم، آموزش همگانی و سراسری، راه گشای ما خواهد بود.

کمبود تجهیزات مدرن و به روز، بزرگترین مشکل سازمان هواشناسی خراسان رضوی

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی بزرگ‌ترین مشکل این سازمان را کمبود تجهیزات مدرن و به روز عنوان کرد و گفت: نداشتن تجهیزات فرودگاهی کامل یکی از این مشکلات است، به عنوان مثال در ماه گذشته یک دستگاه RVR از طرف سازمان هواشناسی کشور به این استان اهدا شده که لازم است سایر متعلقات آن نیز کامل و خریداری شود.

عراقی زاده افزود: نداشتن رادار هواشناسی یکی دیگر از مشکلات ما در خراسان رضوی است؛ چندین سال است که این پروژه به دلیل مشکلات مالی راکد مانده است.

وی کمبود پوشش ایستگاه‌های هواشناسی در سطح خراسان رضوی و کمبود نیروی انسانی متخصص را از دیگر مشکلات مهم این مجموعه دانست و اظهار کرد: برای صدور پیش بینی دقیق و کامل از جمله پیش بینی آلودگی هوا و یا پیش بینی‌های کوتاه مدت مانند سیل و امواج گرمایی و سرمایی نیاز به مدل‌های تخصصی است که در هواشناسی استان فعلا وجود ندارد.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این استان و آمار بالای زائران و مجاورین حرم مطهر امام رضا(ع)، وجود این مدل‌ها لازم و ضروری است.

عراقی زاده اظهارکرد: این کمبودها بر دقت پیش بینی‌ها و ارائه آمار و اطلاعات آب و هوایی اثر می‌گذارد، ضمن اینکه کمبود نیروی انسانی متخصص نیز بر همکاران فشار کاری مضاعف وارد می‌کند؛ چراکه در سال‌های گذشته بسیاری از نیروهای انسانی این اداره کل بازنشسته شده و هنوز جایگزین آنها به طور کامل استخدام نشده است.

عمده‌ترین اقدامات سازمان هواشناسی خراسان رضوی

وی عمده‌ترین اقدامات سازمان هواشناسی خراسان رضوی در سال ۹۸ را تجهیز ایستگاه‌های هواشناسی سراسر استان به وسایل مورد نیاز تخصصی فنی و اداری، پیگیری جذب و استخدام حدود ۱۳ نیروی انسانی از طریق سازمان هواشناسی کشور، پیگیری و ساخت ایستگاه‌های نیمه تمام هواشناسی در سه منطقه صالح آباد، بینالود و فیض آباد، تکمیل زیرساخت‌های مخابراتی از قبیل فیبر نوری و PTMP، اصلاح زیر ساخت‌های انرژی و حفاظتی مثل ارتینگ ساختمان و تاسیسات عنوان کرد.

موضوع گرد و غبار بیابان قره قوم ترکمنستان در حال پیگیری است

مدیرکل سازمان هواشناسی خراسان رضوی در خصوص بحث ریزگردها در خراسان رضوی و مشهد، گفت: برای موضوع آلودگی و گرد و غبار شهر مشهد، کارگروه ویژه‌ای وجود دارد که موارد و مسائل ذی‌ربط را پیگیری می‌کند.

عراقی زاده گفت: یکی از منابع و چشمه‌های آلودگی مشهد و خراسان رضوی صحرای «قره قوم» در ترکمنستان است که بارها شاهد انتقال گرد و غبار و شن از این منطقه به خراسان رضوی و مشهد بوده‌ایم و سازمان‌های جهانی و علمی نیز این موضوع را اعلام و گزارش داده اند، ما هم از طریق وزارت امور خارجه و سازمان محیط زیست، مکاتبات و پیگیری‌هایی در دست اقدام داریم تا شاید برای این مشکل راه کاری پیدا کنند.

 بارندگی‌های خراسان رضوی طی دو هفته آینده شدت می‌گیرد

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص پیش بینی بارش‌های فروردین ۹۹، اظهار کرد: بنا بر نقشه‌های هواشناسی پیش بینی می‌شود که در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ بارندگی‌ها در سطح کشور بیشتر از میزان نرمال باشد.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی تمرکز بارندگی‌ها را بیشتر در ارتفاعات زاگرس، محدوده غرب و شمال غرب دانست و گفت: البته در منطقه شرق و شمال شرق همانند خراسان رضوی نیز بارندگی‌هایی رخ می‌دهد.

عراقی زاده از شدت بارندگی‌ها در هفته دوم و سوم فروردین ماه در خراسان رضوی خبر داد و گفت: هنوز مقدار این بارندگی‌ها مشخص و قطعی نیست؛ چرا ه امکان پیش بینی‌های دقیق‌تر درفاصله زمانی ۷۲ ساعت محقق می‌شود، اما بر اساس نقشه‌های هواشناسی در هفته‌های پیش رو مناطق شمال و شمال غربی خراسان رضوی بیشترین میزان بارندگی‌ها را خواهند داشت.

وی افزود: بیش‌ترین بارش‌ها از شروع سال زراعی جدید( اول مهرماه ۹۸) در تربت حیدریه با ۱۷۰ میلی‌متر و کم‌ترین میزان نیز به تایباد با ۷۰ میلی‌متر بارش اختصاص دارد.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی میزان بارندگی سال زراعی اخیر مشهد را ۹۷ میلی‌متر عنوان کرد و گفت: به طور کلی میانگین بارندگی در خراسان رضوی ۱۲۳ میلی‌متر است، به این ترتیب ۵۰ درصد میانگین کلی بارش‌ها که ۲۴۰ میلیمتر بوده در ۶ ماهه پایان سال ۹۸ رخ داده و امید داریم که ۵۰ درصد بارش‌های باقیمانده نیز در ماه‌های آینده جبران شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول