اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تخریب برخی بناهای تاریخی تربت حیدریه با مالکیت خصوصی به دلیل کمبود اعتبارات

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: بناهای تاریخی با مالکیت خصوصی این شهرستان به دلیل نداشتن اعتبارات لازم برای مرمت تخریب شده‌اند.

تخریب برخی بناهای تاریخی تربت حیدریه با مالکیت خصوصی به دلیل کمبود اعتبارات

 علی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تربت حیدریه  با اشاره به شیوع بیماری کرونا در ایران و خراسان رضوی، اظهار کرد: مهم‌ترین ضربه‌ای که این بیماری به حوزه گردشگری وارد کرد، لغو تورهای گردشگری و خسارت وارده به صنعت گردشگری است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تربت حیدریه با اشاره به مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه میراث فرهنگی در سال گذشته، بیان کرد: تخریب برخی بناهای تاریخی با مالکیت خصوصی به دلیل کمبود اعتبارات، عدم توجیه برخی متولیان امر در راستای حفظ بناهای تاریخی با مالکیت خصوصی همراه با افزایش تعداد حفاری‌های غیرمجاز توسط قاچاقچیان اشیای عتیقه و تخریب تپه‌های تاریخی از جمله این چالش‌ها در سال گذشته محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بیمه نشدن هنرمندان و کمبود تسهیلات ارزان قیمت را نیز می‌توان از جمله چالش‌های مهم اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه در سال گذشته عنوان کرد.

محمدی با اشاره به اینکه مسجد مرحوم «شیخ یوسفعلی» تربت حیدریه در سال 1384 با شماره 11923 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود، هشت سال بعد با شکایت مالک و رای دیوان عدالت اداری از این فهرست خارج شد، اضافه کرد: این اثر در حالی در دست تخریب است که با واکنش دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسان آثار تاریخی مواجه شده، چراکه آنها معتقدند این مسجد یک اثر تاریخی است و باید آن را حفظ و مرمت کرد، اما مالک به وقفی بودن این مسجد و نادرست بودن ثبت آن در فهرست آثار ملی اشاره کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تربت حیدریه اضافه کرد: با وجود پیگیری‌های حقوقی در خصوص مسجد شیخ یوسفعلی موفق نشدیم مانع خروج این اثر از فهرست آثار ملی شویم.

وی تاکید‌کرد: ما همچنان به رای دیوان عدالت اداری معترض هستیم و معتقدیم این بنا که معرف تاریخ و هویت شهری ما بوده و از آثار با ارزش و شاخص معماری به حساب می‌آید، نباید تخریب می‌شد.

محمدی از وجود یک اثر تاریخی دیگر در مجاورت مسجد، به نام حمام گودی یا صفائیان خبر داد و افزود: متاسفانه این بنا هم از فهرست آثار ملی میراث خارج شده، اما هنوز عملیات تخریب آن آغاز نشده، با پیگیری صورت گرفته تلاش داریم سرنوشت این بنای تاریخی مشابه مسجد شیخ یوسفعلی نشود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تربت حیدریه در پاسخ به این سوال که آیا مسجد از استحکام لازم در هنگام ثبت شدن در فهرست آثار ملی برخوردار بوده است یا خیر؟، تصریح کرد: به هیچ وجه گزارشی مبنی بر مستحکم نبودن بنا در آن زمان وجود نداشته و این مسجد تا سال ۹۵ استفاده عمومی داشت، اما بعد از ثبت به دلیل گودبرداری زمین مجاور، بنا دچار آسیب شد، هم‌اکنون هم با وجود تخریب بخش زیادی از بنای مسجد، قابلیت احیا وجود دارد.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول