اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

بسته خبری| از آغاز پلاسمادرمانی تا غربالگری دور دوم در مشهد

استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان کرونایی برای بیماران بستری کووید ۱۹، آغاز مرحله دوم غربالگری بیماری کووید ۱۹ در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بازدید معاون درمان وزارت بهداشت از مراکز درمانی، رویدادهای مهم کرونایی بسته خبری خراسان رضوی را تشکیل می‌دهد.

بسته خبری| از آغاز پلاسمادرمانی تا غربالگری دور دوم در مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، کرونا ویروس که حالا نامش برای همه آشنا است و این روزها بخش بسیاری از اخبار دنیا را به خود اختصاص داده، محور اصلی بسته‌ای از مهم‌ترین و آخرین اخبار حوزه بهداشت و درمان در مشهد را نیز تشکیل می‌دهد.

استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان کرونایی برای بیماران بستری کووید ۱۹ با علائم نارسایی شدید تنفسی

مدیرگروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فوق تخصص خون و سرطان بالغین اظهار کرد: پلاسمای بیماران کرونایی بهبود یافته  جهت درمان بیمارانی که به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دچار نارسایی شدید تنفسی شدند و در بخش ICU  بیمارستان امام رضا(ع) بستری هستند استفاده می‌شود.

ابوالقاسم الهیاری گفت: طرح پلاسمادرمانی توسط گروه خون و سرطان بالغین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری گروه‌های ریه و بیهوشی این مجموعه در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در حال انجام است.

وی افزود: در این طرح درمانی افرادی که قبلاً مبتلا به کووید ۱۹ شده‌اند و حدود ۱۰ تا ۱۴ روز از بهبودی علائم بالینی‌شان گذشته می‌توانند به عنوان دهنده پلاسما محسوب شوند.

مدیرگروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فوق تخصص خون و سرطان بالغین با بیان اینکه قبل از انجام هرگونه اقدامی در جهت اهدای پلاسمای فرد بهبود یافته کرونایی به فرد مبتلا به ویروس کرونا تست کووید ۱۹ برای اهداکننده انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورت منفی بودن تست برای این افراد، سطح آنتی بادی علیه ویروس کرونا در خون آنان بررسی شده و در صورتیکه سطح آنتی بادی قابل قبولی داشته باشند از پلاسمای این افراد جهت درمان بیمارانی که به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دچار نارسایی شدید تنفسی شدند و در بخش ICU  بیمارستان امام رضا(ع) بستری هستند استفاده می‌شود.

الهیاری تصریح کرد: پلاسما درمانی در کشور چین و برخی کشورهای اروپایی و درگیر ویروس کرونا در حال انجام است که هیچ خطری برای دهنده پلاسما نداشته و این درمان‌ها نتایج درمانی قابل قبولی داشته است؛ همچنین لازم به ذکر است جداسازی پلاسما در شرایط کاملاٌ استریل توسط دستگاه پلاسما فرز انجام می‌شود.

وی بیان کرد: کانکسی در فضای باز بیمارستان امام رضا(ع) در نظر گرفته شده که هیچ ارتباط فیزیکی با بخش‌های درمانی این بیمارستان ندارد و افرادی که تمایل به اهدای پلاسما دارند می‌توانند با شماره تلفن: ۰۹۱۵۸۹۷۵۶۵۰ تماس بگیرند تا اقدامات لازم درخصوص اهدای پلاسما آنان به بیماران نیازمند صورت پذیرد.

آغاز مرحله دوم غربالگری بیماری کووید ۱۹ در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

 رئیس گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آغاز مرحله دوم غربالگری بیماری کووید ۱۹ خبر داد و گفت: با نزدیک شدن به پوشش کامل غربالگری کووید ۱۹ در سامانه سینا که با تلاش شبانه روزی کارشناسان حوزه بهداشت و از طریق تلفن ۴۰۳۰ در حال اتمام است، مرحله دوم غربالگری با اولویتهایی آغاز شد.

زهرا نهبندانی، پیگیری کامل موارد خود ارزیابی ثبت شده در سامانه salamat.gov.ir را اولین اولویت غربالگری مرحله دوم طرح عنوان و خاطر نشان کرد: بررسی افراد در معرض خطر شامل افراد بالای ۶۰ سال، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و دیابت، فشارخون، سرطان، بیمارهای تنفسی و..، افراد با نقص ایمنی، زنان باردار، افراد با BMI مساوی و بیشتر از ۴۰، مصرف کنندگان داروهای کورتیکواستروئید، از دیگر موارد دارای اولویت در گام دوم طرح غربالگری به شمار می‌روند.

وی، بررسی و پیگیری اعضای خانوار یا نزدیکان و کسانیکه با فرد بیمار، بستری شده، ترخیص شده و با نتیجه تست مثبت تماس داشته اند را نیز در این برنامه ضروری و دارای اهمیت خواند.

 رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: براساس پروتکل تدوین شده مرحله دوم غربالگری کرونا، جمعیت زیر پوشش به طور مجدد غربالگری شده و همانند مرحله اول، آموزش و راهنمایی های  لازم را دریافت نموده و در صورت نیاز به مراکز منتخب ارجاع می شوند.

نهبندانی شناسایی موارد جدید مشکوک و پیگیری به موقع را در قطع زنجیره انتقال بسیار با اهمیت برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به فرایند پیگیری و مراقبت در منزل موارد مورد نیاز، تشکیل تیم‌های کافی برای پیگیری مراقبت‌ها و جلب مشارکت نیروهای بسیجی به عنوان اولویت کاری مورد توجه است.

بازدید معاون درمان وزارت بهداشت از مراکز درمانی خط مقدم مبارزه با کووید-۱۹ مشهد

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی روز گذشته با حضور در مراکز درمانی خط مقدم مبارزه با کووید-۱۹ در مشهد مقدس در جریان روند ارائه خدمات به بیماران و اقدامات انجام شده قرار گرفت.

قاسم جان بابایی معاون درمان، معاون بهداشت که جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد وی را همراهی می‌کردند با حضور در بیمارستان شریعتی، بیمارستان ۶۱۰ از بیمارستان‌های خط مقدم مبارزه با کرونا در مشهد و مرکز جامع سلامت سیدی از مراکز ارائه دهنده سطح یک خدمات به بیماران سندرم حاد تنفسی و کووید-۱۹ در جریان روند خدمات قرار گرفت.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این بازدیدها همچنین ضمن اطلاع از کمبودها و مشکلات موجود  مراکز درمانی، برای پیگیری و رفع این مشکلات قول مساعد داد.

جان بابایی ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده، اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مدیریت بیماران کووید-۱۹ به ویژه اجرای سطح بندی این دسته از بیماران در مشهد را اقدامی کم نظیر عنوان کرد.

وی تاکید کرد: هر چند که با اقدامات و مدیریت مناسبی که در خراسان رضوی صورت گرفته در حال حاضر با بحران در این استان روبرو نیستیم اما هنوز تا مهار بیماری کرونا فاصله داریم.

انتهای پیام/ 70061/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول