اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

ایجاد خانه‌های «حمایت» در خراسان رضوی، برای صیانت از درمان معتادان پس از ترک اعتیاد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی، از ایجاد خانه‌های «حمایت» برای صیانت و پایداری درمان معتادان پس از ترک اجباری در مراکز ماده ۱۶ خبر داد.

ایجاد خانه‌های «حمایت» در خراسان رضوی، برای صیانت از درمان معتادان پس از ترک اعتیاد

محمد حسین صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، در خصوص برنامه‌های مبارزه با اعتیاد در استان خراسان رضوی اظهار کرد: تصمیم داشتیم طرح جمع‌آوری نوروزی را از اول اسفند با حجم گسترده‌ای اعمال کنیم، اما با شیوع کرونا براساس دستورالعمل ابلاغی از ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح ساماندهی معتادان متجاهر از اوایل اسفند ماه در خراسان رضوی به حالت تعطیل درآمد.

وی افزود: اواخر فروردین ماه دستورالعمل از سرگیری جمع آوری معتادان متجاهر با رعایت پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به ما ابلاغ شد. بنابراین با برگزاری چند جلسه با حضور استاندار و دستگاه‌های مرتبط موضوع را بررسی و مقدمات کار را فراهم کردیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با بیان اینکه دستگاه‌های مرتبط مانند مانند سپاه، شهرداری، ارتش و هلال احمر برای تامین زیرساخت‌های لازم پای کار آمدند، یادآور شد: در طرح جدید حتما باید افراد در مرکز قرنطینه اولیه به مدت 14 روز نگهداری شوند و بعد به مراکز اقامتی ماده 16 ترک اعتیاد منتقل شوند.

صالحی گفت: بعد از آماده سازی مراکز قرنطینه با دستور استاندار خراسان رضوی از نهم اردیبهشت طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر مجدد شروع شد و در حال حاضر مجموع افرادی را که با توجه به ظرفیت مراکز توانستیم قرنطینه کنیم حدودا 950 نفر هستند.

به گفته وی، پایان هفته جاری دوره 14 روزه قرنطینه اولین گروه به پایان می‌رسد و جهت درمان و ترک اعتیاد به مراکز اقامتی ماده 16 منقل و سری دوم معتادان متجاهر به مراکز قرنطینه منتقل می‌شوند.

افزایش دوره درمان معتادان متجاهر تا یک سال

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی از افزایش ۶ ماهه مدت اقامت معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ خبر داد و گفت: اقامت افراد در مراکز ماده 16 اقامت بلند مدت تا یک سال است، قبلا دوره 6 ماهه بود اما اکنون به خاطر شرایط خاصی که به وجود آمده ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز نگهداری تا یک سال را به ما داده است.

حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد معتادان متجاهر خراسان رضوی در مشهد هستند

صالحی افزود: تعداد کل معتادان متجاهر خراسان رضوی براساس اماری که ما داریم 9 هزار نفر است که حدود 50 تا 60 درصد آنها در مشهد هستند.

وی با اشاره به اینکه در مراکز ماده 16 ترک اعتیاد، ظرفیت کافی برای ساماندهی و درمان همه این 9 هزار معتاد متجاهر فراهم نیست، خاطرنشان کرد: مجموع ظرفیت موجود ما در حال حاضر 2 هزار و 500 نفر است.

ظرفیت مراکز ماده ۱۶ برای درمان معتادان متجاهر کافی نیست

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با اشاره به اینکه یک مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ ویژه زنان و ۹ مرکز هم ویژه مردان در این استان فعال است، گفت: هم اکنون یک مرکز هزار نفره در منطقه برزش آباد و یک اردوگاه 3 هزار نفره در منطقه حسن آباد مشهد در حال تکمیل است و پنج مرکز منطقه‌ای ۲۰۰ نفره هم در پنج شهرستان خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود که تا پایان سال جاری 5 هزار نفر به ظرفیت موجود نگهداری معتادان افزوده می‌شود.

وی تعداد معتادان متجاهر زن را در خراسان رضوی ‌حدود ۹۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: ۱۰ درصد مجموع کل معتادان را زنان تشکیل می‌دهند.

ایجاد خانه‌های حمایت برای صیانت از درمان معتادان پس از ترک اجباری

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در خصوص تغییر شیوه درمان و ساماندهی معتادان متجاهر در سال ۹۹، بیان کرد: معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ با اراده خود برای ترک اعتیاد مراجعه نمی‌کنند و به همین سبب ترک اعتیاد آنها نیز سخت‌تر است، بنابراین در شیوه درمان معتادان بازنگری می‌شود، چراکه با اجبار نمیتوان وابستگی روانی این افراد را به مواد مخدر از بین برد و افراد بعد از ترک اجباری در مراکز ماده 16 مجدد مصرف مواد را از سر می‌گیرند.

صالحی ادامه داد: بنابراین در سال جاری ما به دنبال جلب مشارکت خیرین و سازمان‌های مردم نهاد برای ایجاد خانه‌های حمایت برای تکمیل فرآیند ترک هستیم، در واقع این مراکز، مراکز اختیاری ترک اعتیاد هستند که معتادان متجاهر پس از ترک در مراکز ماده 16 با اختیار خودشان به آنجا می‌روند.

وی مبنای کار خانه‌های حمایت را صیانت و پایداری پس از بهبودی شامل مسائلی مانند اشتغال، تامین سرپناه، بازگرداندن افراد به کانون خانواده ها و مددکاری اجتماعی توصیف کرد.

امکانات دولتی برای ساماندهی معتادان متجاهر کافی نیست

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با تاکید بر نقش مردم و سازمان‌های غیردولتی بر ساماندهی معتادان متجاهر و تحقق شعار شهر بدون معتاد متجاهر اظهار کرد: اعتبارات دولتی محدود است و ما این انتظار را داریم خیرین به این بحث ورود پیدا کنند، چراکه در سال 98 به ازای نگهداری هر معتاد متجاهر روزانه 20 هزار تومان هزینه پرداخت کردیم که در کل 11 میلیارد تومان هزینه کردیم که 3 میلیارد تومان از این مبلغ را شهرداری تامین کرد.

صالحی افزود: براساس آمارها 2.7 درصد از شهروندان خراسان رضوی درگیر اعتیاد و مابقی افراد سالم هستند که رسانه باید با اطلاع‌رسانی درست از عواقب این موضوع نسبت به پیشگیری از اعتیاد افراد سالم به این معضل توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه به خاطر هم افزایی دستگاه‌های مرتبط ما پس از تهران اولین استانی هستیم که ساماندهی معتادان را در شرایط کرونا از سر گرفته‌ایم، تصریح کرد: در بحث نگهداری، درمان و صیانت پس از درمان، به کمک آستان قدس رضوی هم نیاز داریم و این مطالبه را داریم که این نهاد هم در کنار همه دستگاه‌ها برای حل این معضل پای کار بیاید تا شهری در خور شأن امام رضا(ع) داشته باشیم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول