اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اولین شب قدر متفاوت مشهدی‌ها/ سجده شکر به پاس برپایی مراسم احیا

نوزدهمین شب ماه مبارک رمضان و اولین شب قدر ماه رمضان امسال، در حالی برپا شد که مردم مشهد برای برپایی این مراسم مذهبی دسته جمعی پس از حدود سه ماه، سجده شکر به جا آوردند.

اولین شب قدر متفاوت مشهدی‌ها/ سجده شکر به پاس برپایی مراسم احیا

خبرگزاری فارس، مشهد - نوزدهمین شب ماه مبارک رمضان هم فرا رسید، در حالی که در ماه رمضان امسال برپایی شب‌های قدر برای مشهدی‌ها یک تفاوت بزرگ دارد، سال گذشته در این شب‌ها میهمان بارگاه ملکوتی مولایی بودیم که مطمئن می‌شدیم از جوار این نعمت الهی بی‌نصیب نمی‌مانیم.

احیای ۲۵ هیات مشهد در شب قدر 

امسال شرایط متفاوت است و شورای هیئات مذهبی مشهد از برپایی ۲۵ هیات و مراسم احیا در شب‌های قدر خبر داد.

با وجود محدودیت زیارت و حضور در حرم مطهر رضوی، یکی از هیئات ۲۵ گانه را برای شرکت در مراسم شب احیا نوزدهم رمضان انتخاب می‌کنم و راهی مقصد می‌شوم.

پس از رسیدن متوجه می‌شوم مکان برگزاری تغییر کرده و مراسم در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شده است، مسئله‌ای که مجری برنامه علت آن را موافقت مسوولان با برپایی مراسم به جای خیابان، داخل حسینیه برمی‌شمرد.

نور سبز رنگ چراغ‌های حسینیه و نوای دعای جوشن کبیر در باران شدیدی که از ساعت‌ها قبل باریدن گرفته، مقصد را به من نشان می‌دهد. 

جلوی درب ورودی، چند صندوق برای جمع‌آوری کمک برای نیازمندان و پویش مواسات قرار داده شده است، پاکبانان شهرداری هم مشغول جمع‌آوری آب‌های سطحی هستند.

وارد حسینیه می‌شوم عزاداران و شب زنده‌داران علوی در صف مرتب برای ورود به حسینیه منتظر هستند، جلوی در نایلونی برای کفش‌ها و ماسک به ترتیب در اختیار مردم قرار می‌گیرد. 

اسپری الکل به جای افشانه گلاب در حسینیه 

کرونا تغییرات بسیاری در زندگی ایجاد کرده است سال‌های قبل حین ورد به مسجد و حسینیه گلاب به مردم تعارف می‌شد اما امشب نفر سوم جلوی در حسینیه، به هر فرد کمی الکل برای ضدعفونی دست می‌دهد.

خادمان حسینیه گان پوشیده، ماسک زده و دستکش به دست در حالی که سربند بسته و شیلد به روی صورت دارند به عزاداران خدمت می‌کنند.

گروهی از ناظران بهداشتی هم مشغول راهنمایی مردم برای رعایت فاصله اجتماعی هستند.

تب‌سنجی در مراسم احیا 

سمت چپ در ورودی هم گروهی عزاداران را تب سنجی کرده و تست اکسیژن خون عزاداران داوطلب را می‌گیرند.

با راهنمایی یکی از ناظران در گوشه‌ای از مراسم می‌نشینم، جمعیت بسیاری در سالن‌های این حسینیه نشسته‌اند و مشغول دعا و نیایش هستند.

نوای الغوث الغوث تا عرش اعلی

لحظه به لحظه قرائت دعای جوشن کبیر نوای الغوث الغوثی که همیشه علاوه بر مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، از آستان ملکوتی امام الرئوف به آسمان می‌رفت، امشب نیز از زبان مردم مشهد و در ۲۵ نقطه از شهر به آسمان می‌رود.

قاری دعا از رسیدن به فراز‌های پایانی خبر می‌دهد و می‌خواهد احیا کنندگان با توجه بیشتر این فرازها را قرائت کنند.

گشتی میان احیاداران می‌زنم، ذکرهای زیر لب، قرائت سوره‌هایی از قرآن و اشک‌هایی که از چشمه جوشان دل جاری می‌شود، در گوشه گوشه مراسم به چشم می‌خورد.

کم‌کم چراغ‌ها خاموش می‌شود و نوای مداح با ذکر یا صاحب الزمان ادرکنی آغاز مراسم قرآن به سر را خبر می‌دهد.

" نام و نشان ندارم ولی نوکر و مسکین علی ام علی/ گر که بپرسند گدای که‌ای، ریزه خور خوان عطای که‌ای؟ نازم و گویم کنم سروری شکر خدا حیدری‌ام حیدری/ شکر خدا مست می او شدم ریزه خور ضامن آهو شدم"

اشعاری است که مداح در مدح حضرت علی(علیه السلام) می‌خواند.

سجده شکر برای برپایی مراسم روضه

مداح می‌خواهد به شکرانه دعوت در مراسم عزای مولا علی(علیه‌السلام) و شب قدر، همگی سر به سجده بگذارند و نوای شکرا لله در حسینیه طنین‌انداز می‌شود، سپس دعای فرج امام عصر در حالی که همگی سر پا ایستادند و دست‌ها را رو به آسمان گرفتند، به صورت دسته جمعی قرائت می‌شود.

مراسم قرآن به سر هم کمی بعد با ذکر الهی العفو الهی العفو شروع می‌شود، نام ائمه معصومین سر تا سر حسینیه را در برمی‌گیرد و از مشهدالرضا به عرش می‌رود تا شب نوزدهم، در کنار احیای شب قدر و عزاداری برای حضرت علی (علیه السلام) به پایان برسد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۱/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول