اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

افزایش 50 تا250 درصدی تعرفه‌های عوارض ساختمانی در مشهد شگفت آور است

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: افزایش تعرفه‌های عوارض پروانه ساختمان بسته به مناطق گوناگون مشهد متفاوت است. بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده در سال جاری بین ۵۰ تا ۲۵۰ درصد -بستگی به مناطق مختلف- افزایش تعرفه نسبت به سال ۱۳۹۸ داریم که شگفت آور است.

افزایش 50 تا250 درصدی تعرفه‌های عوارض ساختمانی در مشهد شگفت آور است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی انجمن انبوه سازان خراسان رضوی، نعمت الله ظریف در رابطه با افزایش تعرفه‌های عوارض پروانه ساختمان اظهار کرد: بر اساس بررسی‌ها در منطقه سجاد عوارض پروانه برای یک قطعه مسکونی مشخص در سال جاری حدود ۲.۶ برابر افزایش داشته و در دیگر مناطق هم این افزایش وجود داشته است.

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: تعرفه‌‌ها شامل ضرایب پایه و ضرایب مربوط به افزایش تراکم می‌شوند که ضرایب پایه در عوارض ساختمان سال 99 بیشتر شده است. باید توجه داشت که طبیعتا افزایش ضرایب پایه پروانه ساختمان منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده ساخت می‌شود.

وی افزود: افزایش تعرفه‌های عوارض پروانه ساختمان، بستگی به مناطق گوناگون مشهد متفاوت است. براساس بررسی‌هایی که انجام دادیم بین ۵۰ تا ۲۵۰ درصد -بستگی به مناطق مختلف- در سال جاری افزایش تعرفه نسبت به سال ۱۳۹۸ داشته‌ایم.

ظریف در رابطه با تأثیر افزایش تعرفه‌ها در کاهش ساخت و ساز گفت: یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در کاهش ساخت و سازها افزایش تعرفه‌ها پیش از شروع ساخت و ساز است. هر چند در این زمینه آمار دقیقی ندارم که چه میزان منجر به کاهش ساخت و ساز خواهد شد؛ چراکه فاکتورهای دیگری در راستای تشویق انبوه ساز وجود دارد که پایین بودن عوارض پروانه ساخت یکی از این فاکتورهاست. درواقع سازنده هر چقدر افزایش عوارض داشته باشد مجبور می‌شود که بر قیمت تمام شده ملک خود بیفزاید.

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان خراسان رضوی با اشاره به دیگر مشکلات انبوه سازان در این زمینه تشریح کرد: یکی از مشکلات موجود عدم شفافیت کافی است. برای دریافت پروانه ساخت حداقل می‌بایست دو ماه زمان صرف کرده تا بتوانیم تقسیط عوارض ملک را دریافت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر پرداختی‌های نقدی مهندسان ناظر ساختمان است، درواقع شهرداری و نظام مهندسی تأکید دارند که پول این مهندسان باید همان ابتدا و به صورت نقدی و یکجا پرداخت شود. از سوی دیگر بیمه تأمین اجتماعی نیز تاکید می‌کند که باید ۱۵ درصد کل برگه محاسبه معاملاتی پروانه شهرداری را به آن‌ها پرداخت کنیم که در همین مورد اختلاف نظر وجود دارد و پیگیری‌های ما نیز نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

ظریف ادامه داد: درواقع تامین اجتماعی با این کار همه نارسایی‌های ساختاری و مدیریتی سازمان خود را به صورت یکجانبه از سازندگان و کارآفرینان مطالبه و دریافت می‌کند. همچنین با دریافت مبالغ هنگفت 15 درصدی از برگه محاسبه مالی شهرداری متأسفانه خدماتی هم بابت لیست بیمه کارگران و شاغلان در پروژه ارائه نمی‌کند.

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان خراسان رضوی خاطرنشان کرد:‌ مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۳ تصویب کرده که سازمان تأمین اجتماعی ۱۵ درصد عوارض شهرداری را دریافت کند. عوارض شهرداری مد نظر قانون گذار در آن زمان تنها شامل شش نوع عوارض مشخص می‌شد، ولی شهرداری امروز ۲۰ نوع عوارض مشخص مانند دریافت عدم اجرای حق پارکینگ، آتش نشانی، ‌آموزش و پرورش، حق مشرفیت، بالکن، پیشروی طولی، پر کردن عقب نشینی جانبی در آخرین طبقه تعیین کرده است، درحالی که این موارد ربطی به عوارض مد نظر قانون گذار نداشته است.

ظریف گفت: مدیریت استان و کشور این اقدام تأمین اجتماعی را ناشی از ورشکستگی این سازمان مطرح می‌کنند در حالی که باید این سازمان خود را به روز کند و مشکلاتش را رفع کند. متأسفانه این سازمان مشکلات خود را بر دوش سرمایه گذار و مالک می‌اندازد برای مثال در سال 1392 سازمان تأمین اجتماعی فراخوانی داد مبنی بر اینکه ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی در این سازمان ثبت نام کنند و هیچ کدام از این افراد را به درستی پالایش و راستی آزمایی نکردند.

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: از سال ۱۳۹۲ که این فراخوان اعلام شده ظرفیت حمایتی تأمین اجتماعی از کارگران ساختمانی تکمیل شد. درحالیکه به جرات می‌توان اظهار داشت شاید نیمی از افراد ثبت نام کرده کارگر ساختمانی نبودند و مطلوب این بود که پالایش لازم برای افراد انجام می‌شد تا امکان ثبت نام کارگران واقعی پروژه‌ها فراهم شد.

وی توضیح داد: این شرایط منجر شده زمانی که انبوه سازان بخواهند کارگران خود را در یک پروژه ساختمانی برای بهره مندی از خدمات بیمه، بیمه کنند به ما اعلام می‌شود که سهمیه تکمیل شده است و ما نمی‌توانیم کارگران ساختمانی خود را در سازمان تأمین اجتماعی ثبت نام کنیم. نکته اینجاست که متاسفانه سازمان تامین اجتماعی با وجود دریافت مبالغ هنگفت 15 درصدی از برگه سهم شهرداری خدماتی هم بابت لیست بیمه ارائه کارگران و شاغلان از پروژه ارائه نمی‌کند.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول