اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

صادرات ۲۵ درصدی کشمش قوچان به کشورهای اروپایی

مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: کشمش تولیدی در این شهرستان ازنظر مواد معدنی و غذایی یکی از بهترین نمونه‌های کشمش تولیدی و بدون دانه محسوب می‌شود که حدود ۲۵ درصد آن به کشورهای مختلف اروپایی صادر می‌شود.

صادرات ۲۵ درصدی کشمش قوچان به کشورهای اروپایی

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، احمد کنعانی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان اظهار کرد: یکی از محصولات مادر و استراتژیک این شهرستان انگور است که برای رقابت با دیگر کشورها باید میزان عملکرد در هکتار افزایش پیدا کند که از طریق تغییر تغذیه و اجرای طرح فراز در ۲۵۰ هکتار از باغ‌های قوچان این کار در حال انجام بوده و عملکرد در هکتار را تا حدود سه برابر افزایش داده است.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان بیان کرد: فرآوری انگور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌جای اینکه محصول تولیدی در شهرستان خام فروشی شده و در شهرهای دیگر این محصول فرآوری و حتی صادر شود در قوچان اقدام به راه‌اندازی دو گرمخانه در شهرک صنعتی شماره ۲ برای تولید کشمش هستیم که زمین‌ها مشخص و سرمایه‌گذاران معرفی‌شده‌اند تا بتوانند با استفاده از تسهیلات کم‌بهره این اقدام را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت انگور اختصاص دارد که میزان تولید آن ۸۰ هزار تن است، گفت: ۲۵ درصد این محصول تولیدی به‌صورت تازه خوری مصرف‌شده و بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تن آن در شهرستان به کشمش تبدیل می‌شود که صادرات آن به کشورهای اروپایی قریب به ۲۵ درصد است.

کنعانی تأکید کرد: کشمش تولیدی در قوچان ازنظر مواد معدنی و غذایی یکی از بهترین نمونه‌های کشمش تولیدی است که با توجه به شرایط آب و هوایی و مواد غذایی محصول منحصربه‌فردی محسوب می‌شود.

تردد بدون پلاک و بیمه دام سبک و سنگین ممنوع است

مدیر جهاد کشاورزی قوچان یادآور شد: این شهرستان درزمینه دام سبک یکی از رتبه‌های برتر استان محسوب شده و بیش از ۵۷۲ هزار رأس دام سبک و ۱۶ هزار رأس دام سنگین شناسایی‌شده را در اختیار دارد.

وی با اشاره به هویت بخشی و پلاک گذاری ۱۴۹ هزار و ۳۰۰ رأس دام سبک و ۷ هزار و ۳۴۴ رأس دام سنگین در این شهرستان که تردد بدون داشتن پلاک و بیمه ممنوع شده است، افزود: میزان تولید گوشت قرمز دام سبک ۳ هزار و ۸۵۹ تن در سال و دام سنگین ۷۲۰ تن در سال بوده و قوچان را جزو چهار شهر اول استان قرار داده است.

کنعانی یادآور شد: بعد از ۷ سال سرگردانی در راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی در این شهرستان، موافقت‌نامه‌های اصولی آن اخذ و سرمایه‌گذار برای دریافت ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات به بانک معرفی‌شده است که راه‌اندازی این کشتارگاه می‌تواند ظرفیت خوبی در تولید گوشت و اشتغال‌زایی به وجود آورد.

اشتغال بیش از یک هزار خانم در صندوق‌های خرد زنان روستایی قوچان

مدیر جهاد کشاورزی قوچان یکی از اقدامات مناسب این شهرستان طی سال گذشته را راه‌اندازی ۱۹ صندوق خرد زنان روستایی بااعتبار ۵۰۰ میلیون ریالی برای هر صندوق دانست و خاطرنشان کرد: آش بری، کلیم بافی، خیاطی، پرورش مرغ بومی، بسته‌بندی گیاهان دارویی، فراورده‌های لبنی، عرقیات گیاهی، زمینه اشتغال ایجادشده در این صندوق‌ها است که به‌طور متوسط هر صندوق ۲۵ عضو دارد.

وی با اشاره به انجام فعالیت‌های جدید در این شهرستان همچون پرورش کرم ابریشم و نوغانداری، گفت: سال گذشته ۹۰ جعبه و امسال ۲۷۰ جعبه کرم ابریشم با میانگین هر جعبه حدود ۲۰ هزار تخم پرورش‌یافته که درآمد خوبی برای بانوان روستایی به همراه داشته است.

کنعانی با تأکید بر این موضوع که یکی از پتانسیل‌های این شهرستان به‌ویژه در منطقه مرزی باجگیران تولید گیاهان دارویی است، بیان کرد: تاکنون ۷۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت سیاه‌دانه، آنغوزه، آویشن، باریجه، گل‌گاوزبان، زیره و گل محمدی اختصاص پیداکرده و به دنبال راه‌اندازی واحدهای فراوری در سطح شهرستان نیز هستیم.

کشت زعفران در ۸۵۰ هکتار از اراضی قوچان

مدیر جهاد کشاورزی قوچان یادآور شد: در حوزه کاشت زعفران توسعه خوبی در این شهرستان رخ‌داده به‌طوری‌که ۸۵۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول است و می‌تواند هنگام برداشت و پاک کردن آن اشتغال‌زایی خوبی را به وجود آورد.

وی بابیان اینکه ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار کشت گندم آبی و ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت گندم دیم در این شهرستان انجام می‌شود و قوچان رتبه اول کشت گندم دیم و تولید بذر را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال همانند سال گذشته حدود ۳۷ هزار تن تولید گندم در شهرستان صورت بگیرد.

کنعانی تصریح کرد: برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها نیز اقدامات خوبی صورت گرفته به‌طوری‌که ۴ هزار هکتار مقابله با علف‌های هرز، یک هزار و ۵۰۰ هکتار مبارزه با سِن گندم و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مبارزه با پوره سِن انجام‌شده است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول