اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

رسالت خبرنگاران آگاهی بخشی، انتقاد و انعکاس صدای مردم است

نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به ۱۷ مرداد و روز خبرنگار، رسالت خبرنگاران را آگاهی بخشی، اطلاع رسانی، انتقاد، شفاف‌سازی و انعکاس صدای مردم دانست و گفت:خبرنگاران می توانند صدای مردم باشند و باید با لحاظ انصاف، اقدامات ارگان‌های مختلف را انعکاس دقیق دهند تا مردم مطلع شوند.

رسالت خبرنگاران  آگاهی بخشی، انتقاد و انعکاس صدای مردم است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمید رضا موحدی‌زاده امروز در یکصدمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه یک سال ازعمر شورای پنجم باقی است، اظهار کرد: در طول سه سال گذشته بیش از ۷۰۰ مصوبه از صحن علنی گذراندیم که ۵۳۴ مورد لوایح شهرداری و ۱۱۳ مورد از طرح‌های نمایندگان مردم در شورا است.

 نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه طی سه سال گذشته بیش از ۶۵۰ لایحه شهرداری و طرح‌های اعضای شورا مصوب شد و هر مصوبه فرایند بسیار سخت و طولانی را باید طی کند تا قانونی و کارآمد باشد، متذکر شد: در جریان تصویب لوایح و طرح‌ها سعی شده به صورت کارشناسی عمل و فضای گفت‌وگو فراهم شود.

نایب رییس شورای شهر مشهد افزود:  این تعداد مصوبه بیانگر عملکرد خوب شهرداری در مسائل مختلف شهری است البته ۱۰ درصد مصوبات هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است که این مصوبات لیست شده و سعی می شود علت تاخیر در مصوبات کشف و برای اجرایی شدن هر چه سریعتر به شهرداری گوشزد شود.

وی به مهم‌ترین مصوبات سال ۹۶ هم اشاره کرد و گفت: ایجاد اعطای نشان مشهد و موضوع روز ملی مشهد که هنوز هم به بار ننشسته از مهم‌ترین مصوبات ما در سال ۹۶ بود که باید تلاش کنیم در یک سال آینده به بار بنشیند.

موحدی‌زاده توسعه پایدار محدوده تاریخی توس را از دیگر اقدامات مهم شورا در این سال بر شمرد و افزود: در سال ۹۷ گامی در جهت بهبود پاسخگویی برداشتیم و سامانه فاش را برای در دسترس بودن مردم راه اندازی کردیم، همچنین با تصویب برنامه عملیاتی میان مدت ۹۷ تا ۱۴۰۰ نیز در برنامه مشخص کردیم در پایان دوره پنجم اقدامات خود را ارزیابی کنیم.

نایب رییس شورای شهر مشهد به اقدامات شورا در حوزه مسایل مالی هم اشاره کرد و ادامه داد: در این سال رقمی معادل ۴ هزار و ۵۰ میلیارد تومان تهاتر را عملیاتی و بدهی خود را به بانک‌ها صفر کردیم، همچنین بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات بر زمین مانده شهرداری را برای توسعه شهربازگرداندیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ راه اندازی توسعه دفاتر محله را در دستور کار قرار دادیم تا الان حدود ۳۰ دفتر فعال شده امسال به ۵۰ تا دفتر می‌رسد.

موحدی زاده با اشاره به اینکه باغ موزه دفاع مقدس تکمیل شده و سال آینده این موزه قابل بهره‌برداری است، به کارگیری بانوان آتش نشان، کمک ده‌ها میلیارد تومانی مستقیم و غیرمستقیم شهرداری در حوزه کرون  مصوبه مبارزه با فساد و سوت زنی را  جزو دیگر مصوبات مهم شورای پنجم در سال 98 برشمرد.

نایب رییس شورای شهر مشهد به مناسبت تقویمی ۱۴ مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت هم اشاره کرد و مهم‌ترین دستاورد آن را  تشکیل مجلس شورای ملی عنوان و بیان کرد: متاسفانه به دلیل تعلل نمایندگان مجلس و تلاش آنها در جهت منافع شخصی و فراهم کردن زمینه نفوذ بیگانگان، انقلاب مشروطه به انحراف کشانده شد.

وی با اشاره به اینکه در این روز منشور حقوق بشر کورش را نیز داریم، افزود: امیدواریم در منشور حقوق شهرنشینی حقوق مردم جاری شود، در شورای پنجم سعی شد با تدوین و تصویب منشور حقوق شهرنشینی و شهروندی از حقوق مختلف شهروندی نظیر آزادی، اعتراض، حیات، حق شادی و نشاط دفاع و حقوق نهادینه شوند.

موحدی‌زاده با اشاره به ۱۷ مرداد و روز خبرنگار، رسالت خبرنگاران را  آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی، انتقاد، شفاف‌سازی و انعکاس صدای مردم دانست و تصریح کرد: خبرنگاران می‌توانند صدای مردم باشند و باید با لحاظ انصاف، اقدامات ارگان‌های مختلف را انعکاس دقیق دهند تا مردم مطلع شوند.

نایب رییس شورای شهر مشهد با اشاره به ۱۸ مرداد و مناسبت عید غدیر، گفت: طبق تحقیقات واقعه غدیر را اهل تسنن به ثبت رسانده اند، علی(ع)  شهید راه عدالت بود.

رونمایی از ماشین‌آلات جدید مدیریت پسماند در هفته دولت

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد هم در ادامه  یکصدمین جلسه علنی شورای شهر مشهد به ارائه گزارش کاری از عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد پرداخت و اظهارکرد: در سال 97، 15 دستگاه و در سال گذشته نیز 33 دستگاه ماشین‌آلات جدید خریداری شد که در هفته دولت از ماشین آلات و کاربری های مذکور با اعتباری بالغ بر 210 میلیارد ریال رونمایی می‌شود.

ابوالفضل کریمیان گفت: سازمان مدیریت پسماند با هدف مدیریت اجرایی پسماند در زیر مجموعه شهرداری مشهد ایجاد و براساس قانون مدیریت پسماندها، برنامه‌ریزی، ساماندهی، مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، جداسازی، حمل و نقل بازیافت، پردازش و دفع پسماندهای عادی از جمله وظایف این سازمان است.

وی با اشاره به اینکه بودجه این سازمان از 93 میلیارد تومان سال 96 به 202 میلیارد تومان در سال 98 افزایش پیدا کرده و بودجه عمرانی نیز در مدت زمان مشابه از 15 میلیارد تومان به 48 میلیارد تومان رسیده است، گفت: فعالیت‌های سازمان در چند حوزه تعریف شده که از جمله آنها می‌توان به تفکیک زباله از مبدا، خاک و ضایعات ساختمانی، ماشین‌آلات، پردازش و صنایع تبدیلی پسماند، دفع و دفن بهداشتی پسماند و آموزش اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ادامه داد: در سه ماهه اول سال 99 روزانه 225 تن زباله خشک از طریق روش‌های مختلف جمع‌آوری به منظور ساماندهی و کنترل جمع آوری و حمل خاک و نخاله های تولیدی در سطح شهر، اداره ساماندهی ضایعات ساختمانی در مجموعه سازمان مدیریت پسماند ایجاد شده است.

کریمیان از فعالیت 249 دستگاه خودرو مکانیزه با تعداد بیش ازهزار و 500 باکس در سطح شهر خبرداد و تصریح کرد: از دیگر فعالیت‌های این حوزه می توان به حضور فعال در زمان آماده باش بارش و حوادث غیر مترقبه و عملیات زمستانه اشاره کرد.

وی  با اشاره به ساماندهی نرم‌افزار سیمپ، گفت: این طرح به صورت پایلوت در برخی مناطق شهرداری همچون شهرداری منطقه 9 اجرایی شده و به شهروندان خدمات ارائه می‌دهد که خوشبختانه با استقبال خوبی هم همراه شده است، تاکنون بیش از 46 هزار درخواست تاکنون در این سامانه ثبت شده که میانگین درخواست جمع‌آوری شده در یک روز 118 نوبت بوده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد  به مشکلات ناشی از انبارهای غیرمجاز و غیربهداشتی پسماند خشک هم اشاره و اظهار کرد: وجود انبارهای ضایعات و کارگاه‌های مربوطه که دارای یک سری مشکلات بهداشتی، زیست محیطی و ایمنی، توام با عدم رعایت قوانین کار و امور اجتماعی است، سبب ایجاد آسیب‌های اجتماعی و نارضایتی شهروندان شده است.

کریمیان گفت: با انبارهای داخل محدوده شهر از طریق کمیسیون بند 20 قانون شهرداری‌ها، انبارهای خارج از محدوده شهری از طریق محیط زیست و مراکز بهداشت و انبارهای محدوده روستا و حریم روستا هم از طریق دهیاری، با اعلام گزارش برخورد می‌شود.

وی گفت: با توجه به رویکردهای جدید در فعالیت تفکیک زباله از مبداء و پیش‌بینی سیستم یکپارچه مدیریت پسماند خشک (سیمپ) و سیاست تعمیم پایلوت اجرا شده در سطح کل شهر، در برنامه آتی این سازمان و شرح خدمات تعیین شده برای مجریان طرح مذکور، این شرکت‌ها متعهد شدند نسبت به پیش بینی تمهیدات لازم به منظور تهیه و تامین انبار مجاز ضایعات برابر ضوابط موجود اقدام کنند، در غیر این‌صورت باید ضایعات جمع آوری شده را به انبارهای دارای مجوز و استاندارد تحویل دهند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با اشاره‌ به بحث احداث و راه‌اندازی واحد پردازش مکانیزه پسماند خشک با ظرفیت 50 تن در روز، بیان کرد: به منظور هدایت و ساماندهی پسماندهای خشک قابل بازیافت ناشی از فعالیت مجریان تحت پوشش این شیوه که خود دارای انبار نیستند یا امکان ایجاد انبار را ندارند، دو مکان با مشخصات و ظرفیت‌های ذیل پیش‌بینی شده که بتوان کنترل بار و نظارت بر این موضوع صورت پذیرد.

کریمیان با تاکید بر لزوم تغییر الگوی مواجهه با پسماندهای پزشکی، اظهارکرد: متاسفانه شاهد عدم قبول مسؤولیت قانونی پسماند پزشکی توسط تولیدکننده و عدم پرداخت بهای خدمات انجام این فعالیت به شهرداری هستیم و در این راه با مشکلات و چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستیم.

وی تحمیل مسؤولیت اجتماعی به شهرداری با وجود عدم مسؤولیت براساس قانون مدیریت پسماند، عدم اظهار نظر قطعی و عدم صدور تاییدیه نوع پسماند تحویلی از مراکز درمانی ( عفونی یا غیرعفونی ) و روش حمل و امکانات جمع‌آوری پسماند عفونی این سازمان توسط معاونت بهداشتی دانشگاه با استناد ماده 3 ضوابط پسماند پزشکی و عدم کنترل لازم درخصوص تحت پوشش بودن کلیه مراکز تولید پسماند پزشکی منجمله مطب پزشکان، درمانگاه‌ها وکلینیک‌ها با شرکت‌های بی‌خطساز پسماند پزشکی و مشاهده پراکنش زباله پزشکی با عادی در برخی از معابر را از جمله چالش‌های این سازمان برشمرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد افزود: در سال 97، 15 دستگاه و در سال گذشته نیز 33 دستگاه ماشین‌آلات جدید خریداری شد که میانگین عمر آنها را به 12 سال کاهش داد.

کریمیان خاطرنشان کرد: در هفته دولت از ماشین آلات و کاربری‌های مذکور با اعتباری بالغ بر 210 میلیارد ریال رونمایی می‌شود.

وی از صرفه‌جویی 750 میلیون تومانی در سال 98 بخاطر بومی‌سازی قطعات خبر داد و گفت: خط پذیرش و پردازش یک هزار تنی پسماند در محل دفن جدید تکمیل و به ظرفیت رسانی و آماده بهره‌برداری عملی شد.

بهسازی و توسعه کارخانه بازیافت کاغذ، احداث ایستگاه گاز و شبکه گاز داخلی در مجتمع صنعتی شماره 1، بهسازی کارخانه پلاستیک، آغاز بکار کارخانه بازیافت آسفالت، افزایش کیفیت و بازاریابی و فروش کود از دیگر پروژه‌هایی بودند که کریمیان به توضیح آنها پرداخت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری در ادامه صحبت‌های خود به تشریح پروژه های آتی سرمایه‌گذاری سازمان مدیریت پسماند پرداخت و گفت: پروژه احداث و بهره‌برداری نیروگاه بیوگاز سوز، بازیافت پسماند ساختمانی، بهسازی دفن بهداشتی پسماند در میامی، طراحی و آغاز عملیات احداث بزرگ‌ترین لندفیل مهندسی بهداشتی کشور، ایجاد رشته دیپلم کاردانش «کاربر پسماندهای عادی» از جمله این پروژه‌ها است.

مهم‌ترین مصوبات یکصدمین جلسه علنی شورای شهر مشهد

1) تصویب لایحه بازنگری در محوه محاسبه حقوقات کاربری بهداشتی، درمانی، ورزشی و آموزشی در حوزه های درآمدی

ماده واحده: یک تبصره به عنوان تبصره ۶، به بند ۲ مصوبه شماره ۴/۹۵/۲۰۸۱۶/ش مورخ ۱۳۹۵/۱۱/۲۰ الحاق شد:

تبصره ۶ الحاقی: درصورت درخواست پروانه احداث، تجدید و توسعه بنا، منطبق بر کاربری‌های بهداشتی و درمانی، ورزشی برای املاک واقع در حوزه‌های ۴ و ۵ درآمدی و  منطبق بر کاربری های فرهنگی آموزشی در حوزه های ۴ و ۵ درآمدی،‌ حداکثر تا ۳ سال پس از لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، عوارض پذیره تراکمی هر مترمربع، بصورت P۰ محاسبه خواهد شد.

2) تصویب اصلاح مصوبه محاسبه ارزش معاملاتی ساختمان

ماده واحده: عبارت ذیل ماده واحده مصوبه شماره ۱۵۱۹/۲/ش مورخ ۲۱/۰۳/۱۳۸۵، بدیهی است در هر صورت نباید ارزش معاملاتی فوق از مبلغ 5 میلیون و 700 هزار ریال تجاوز کند به شرح زیر اصلاح و جایگزین شد:

بدیهی است در هرصورت نباید ارزش معاملاتی فوق در حوزه‌ ۱ و ۲ درآمدی از مبلغ ۵.۷۰۰.۰۰۰ ریال و در حوزه‌های ۳، ۴ و ۵ درآمدی، از ۹۰ درصد ارزش معاملاتی سال ۱۳۹۴ همان پلاک، تجاوز نماید."

تبصره: شهرداری مشهد مقدس مکلف است، با توجه به اصلاح مبانی محاسباتی ارزش مذکور و به‌منظور یکسان‌سازی آرا جریمه صادره از ابتدای سال ۱۳۹۹ املاک واقع در حوزه‌های ۳، ۴ و ۵ درآمدی، نسبت به ارسال مجدد لایحه اصلاحی مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ اقدام نماید.

3) تصویب لایحه اصلاح بند ۲- ب آیین نامه پرداخت تسهیلات بانکی به طرح های ساماندهی و انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده به محل‌های مجاز

ماده واحده: ‌ بند ۲- ب ـ آیین نامه پرداخت تسهیلات بانکی به طرح های ساماندهی و انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده به محل‌های مجاز موضوع مصوبه شماره ۱۰۳۷۴/۹۴/۴/ش مورخ ۳۰/۰۷/۹۴ به شرح ذیل اصلاح شد.

بند ۲-ب (اصلاحی): وام پرداختی به هر عضو به میزان سقف نصاب معاملات جزء و براساس اولویت زمان درخواست و نظرکمیته تصویب خواهد بود.

انتهای پیام/ 70068

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول