اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

احتمال شیوع بیماری ویروسی تب سه‌روزه دامی در خراسان رضوی

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به فصل گرما و فعالیت پشه‌ها و بندپایان (که ناقل بیماری تب سه‌روزه است) احتمال وقوع، بروز و شیوع بیماری ویروسی تب سه روزه دامی وجود دارد .

احتمال شیوع بیماری ویروسی تب سه‌روزه دامی در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی، دکتر محمد صفا اظهار کرد: مناسب‌ترین راهکار برای به حداقل رساندن ضایعات و خسارات اقتصادی ناشی از بروز این بیماری را، تشخیص سریع مبتلایان و درمان مناسب بیماری است.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: سازمان دامپزشکی کشور اقدام به واردات واکسن برعلیه این بیماری کرده که در صورت نیاز می‌توان از آن در پیشگیری از بیماری استفاده کرد.

وی بابیان این‌که این بیماری ویروسی به درمان به‌خوبی پاسخ می‌دهد به دامداران توصیه کرد که در صورت مشاهده علائمی همچون کاهش تولید شیر و وزن دام همراه با تب ناگهانی ، لنگش ، عدم تعادل در راه رفتن ، بی‌اشتهایی ، ریزش اشک ، ترشحات بزاق و بینی، درد و خشکی مفاصل و سفتی شدید عضلات به کلینیک‌های دامپزشکی مراجعه تا پروتکل درمانی مناسب تجویز شود.

صفا، سم‌پاشی اماکن دامی برعلیه حشرات را یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به فصل گرما و ازدیاد فعالیت پشه‌ها و بندپایان به‌عنوان ناقلین اصلی این بیماری انتظار داریم دامداران توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی را جدی بگیرند و نسبت به سم‌پاشی بدن دام‌ها و جایگاه‌های نگهداری دام در اولین فرصت اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد تنفس و ضربات قلب، آبریزش از بینی، دهان و چشم از دیگر علائم این بیماری است، خاطرنشان کرد: ممکن است در دام یبوست یا اسهال نیز دیده شود که بعد از فروکش کردن تب سه‌روزه، اشتهای دام به حالت عادی برگشته و دام نشخوار می‌کند ولی لنگش و ضعف ممکن است دو تا سه روز باقی بماند و زمین‌گیری ممکن است تا چند روز ادامه یابد.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تأکید کرد: بیماری تب سه روزه یک بیماری ویروسی و عفونی دامی غیرقابل انتقال به انسان است و تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند.

انتهای پیام/ 70042

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول