اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اعتراف‌نامه رسمی درباره تخلفات بافت ثامن منتشر شد/ دستگاه قضا ورود می‌کند؟

موضوعاتی مانند تملک مال غیر و تعارض منافع در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، از نکاتی است که بارها با مصادیق عینی از سوی رسانه‌ها و کارشناسان افشا شد، اما یا به آن توجهی نشد و یا منتقدین متهم به سیاه‌نمایی و اغراق شدند، حالا اما سازمان بازآفرینی شهری که خودش جزو سهامداران بزرگ این بافت است با انتشار نامه‌ای به شهردار مشهد، پرده از تمامی این تخلفات برداشته است.

اعتراف‌نامه رسمی درباره تخلفات بافت ثامن منتشر شد/ دستگاه قضا ورود می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر تخلفات طرح شهرسازی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی که همواره از سوی نهادهای مسئول و نظارتی تکذیب و یا در آن تشکیک شد، حالا سازمان بازآفرینی شهری که خودش جزو سهامداران بزرگ این بافت است با انتشار نامه‌ای به شهردار مشهد پرده از تمامی این تخلفات برداشته است. (البته در این نامه از یک سری اسناد و توافق‌نامه‌هایی صحبت شده که محتوای آن مشخص نیست.)

موضوعاتی مانند تملک مال غیر و تعارض منافع در بافت پیرامون حرم از نکاتی بود که بارها با مصادیق عینی از سوی رسانه‌ها و کارشناسان منتقد افشا شده بود اما یا به آن توجهی نشد و یا منتقدین متهم به سیاه‌نمایی و اغراق شدند، حتی دادگستری خراسان رضوی هم همواره موضع حمایت از سرمایه‌گذار را در این منطقه تکرار کرد.

منتقدین، انتشار این نامه را یک نقطه عطف تاریخی در مطالبات حقوق عامه بافت اطراف حرم می‌دانند چرا که هیچ‌وقت طی سه دهه گذشته، هیچ نهاد یا سازمان رسمی در هیچ سطحی معتقد به فساد در بافت پیرامون حرم نبوده، اما حالا سازمان بازآفرینی از فسادی بلندمدت در این منطقه صحبت می‌کند.

نکته جالب این نامه آنجاست که یک سر این انتقادات سازمان بازآفرینی، به ادوار گذشته این سازمان و شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن که سهامش بین شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی و سازمان بازآفرینی مشترک است، برمی‌گردد.

سعید شعرباف تبریزی، از منتقدان طرح شهرسازی اطراف بافت حرم، این نامه را اعتراف و نقدی صریح به ساختارهای فسادزای بزرگ ضد مردم در منطقه ثامن توصیف می‌کند و می‌گوید: در این نامه به انواع و اقسام اجحافی که طی این سال‌ها به ساکنان این منطقه روا داشته شده، اعتراف شده است.

یکی‌دیگر از نکات قابل تأمل در این نامه، نقد سازمان بازآفرینی به توافقنامه‌ای مربوط به سال‌های 84 و 85 است، توافقی بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد که در آن شهردار منطقه ثامن همزمان به عنوان مدیرعامل شرکت مسکن‌سازان ثامن هم فعالیت می‌کند و در واقع ناظر و مجری و طراح در هم ادغام می‌شوند! تصمیمی که اگرچه آن سال‌ها شاید با هدف تسهیل کارها اتخاذ شد اما حالا خودشان زبان به اعتراف گشوده‌اند که این کار زمینه‌ساز فساد شده است.

شاید یکی از موضوعاتی که از انتشار این نامه بتوان استنباط کرد، درخواست نقض توافقنامه‌های گذشته‌ای باشد که بین راه و شهرسازی و شهرداری مشهد منعقد و زمینه‌ساز تخلفات پیچیده در منطقه ثامن شده است.

تخلفات منطقه ثامن، رشته‌ای به درازای 1000 کیلومتر!

البته رشته تخلفات و فساد منطقه ثامن از آن رشته‌هایی است که سر درازش هزار کیلومتر آن طرف‌تر به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در بهارستان هم رسید.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه فساد عدیده‌ای در حین تملک اراضی بافت پیرامون حرم صورت گرفته است، از تشکیل پرونده‌ای ویژه درباره بافت ثامن در این کمیسیون خبر داد.

حجت الاسلام پژمانفر ضمن اظهار تأسف از فسادهای فراوان در منطقه ثامن، اظهار کرد: این فسادها هم در رابطه با تملک منازل مردم و هم در رابطه با موضوع قیمت‌گذاری روی املاک صورت گرفته است، از سوی دیگر در زمان واگذاری این املاک به برخی انبوه‌سازان هم ریشه‌های فساد دیده شده که در حق آن‌ها جفا شده است.

حالا باید دید آیا با انتشار این نامه رسمی از طرف یکی از اضلاع اصلی بافت ثامن، دادستان و رئیس کل دادگستری خراسان رضوی که اگرچه از طرف رئیس قوه قضاییه مسئول پیگیری و احقاق حقوق عامه بودند اما در عمل سیاست‌های حمایتگرانه از سرمایه‌گذاران را دنبال کردند، چه سیاستی را اتخاذ می‌کنند و آیا با انتشار این اعترافنامه رسمی یکی از سهامداران بزرگ بافت ثامن، وارد میدان می‌شوند یا خیر؟ 

از سوی دیگر، موضوع تحقیق و تفحص درباره تخلفات بافت ثامن همواره از مطالبات جدی رسانه‌ها و منتقدین بوده است که حالا سازمان بازآفرینی با انتشار این نامه، راه دستگاه‌های نظارتی را هموار کرده است، اسناد و توافق‌نامه‌هایی که در این نامه به آن‌ها استناد شده، خودش از موضوعاتی است که باید دستگاه قضا نسبت به شفاف‌سازی آن اقدام کند. اقدامی که قطعا به روشن شدن زوایای بیشتری از پشت پرده‌ها می‌انجامد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول