اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

صنایع غذایی باید آرندی خود را در موسسات پژوهشی دنبال کنند

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که باید برداشته شود این است که صنایع غذایی ما می‌توانند آرندی خود را در دانشگاه‌ها و پژوهش‌ها دنبال کنند.

صنایع غذایی باید آرندی خود را در موسسات پژوهشی دنبال کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، غلامحسین رحیمی شعرباف امروز در حاشیه بازید از پارک علم و فناوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صنایع غذایی در کشور ما مهم‌ترین صنعت تلقی می‌شود، چرا که با زندگی تمامی مردم سر و کار دارد.‌

معاون پژوهشی وزیر علوم یکی از هدف‌های جمهوری اسلامی را خوداتکایی در صنایع غذایی خواند و ابراز کرد: دانشکده‌های متعددی در حوزه صنایع غذایی داریم همچنین صنایع گسترده‌ای در کشور وجود دارد که به تولید مواد غذایی می پردازند که در همین ارتباط چند نکته و مشکل وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کم داریم و تنها در 10 سال اخیر چند شرکت بزرگ به وجود آمدند در نتیجه عمده ارتباط محققان با موسسات کوچک صنایع غذایی است.

رحیمی با بیان این نکته که این امر کار تحقیقات را با مشکل مواجه می‌کند، توضیح داد: چرا که توان مالی نهادهای تولیدکننده کوچک به قدری نیست که به بخش تحقیق و توسعه اعتبارات اختصاص دهند.

استانداردهای صنایع غذایی درحال سختگیرانه‌تر شدن

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان این موضوع که استانداردهای صنایع غذایی در کشور به درستی سختگیرانه‌تر می‌شود، تصریح کرد: این استانداردها هر چه سخت گیرانه‌تر شود نیاز سازمان‌های تولیدکننده مواد غذایی به موسسات پژوهشی و محققان بیشتر می‌شود به ویژه زمانی که بخواهیم به صادرات مبادرت کنیم.

وی با تاکید بر این نکته که باید به سطح فعلی موادغذایی اکتفا نکنیم تا بتوانیم در سطح گسترده صادرات و توان رقابت داشته باشیم، خاطرنشان کرد: برای رخ دادن این امر باید صنعت و دانشگاه با هم ارتباط گیرند؛ یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که باید برداشته شود این است که صنایع غذایی ما می‌توانند آرندی خود را در دانشگاه‌ها و پژوهش‌ها دنبال کنند.

رحیمی شعرباف تاکید کرد: زمانی که این اتفاق رخ دهد آن صنعت غذایی نیازی ندارد برای زیرساخت هزینه کند، بلکه عمده هزینه برای برنامه‌ها خواهد بود.

معاون پژوهشی وزیر علوم به تولید کنندگان مواد غذایی توصیه کرد که بخش پایلوت خود را در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی ایجاد کنند.

وی در پایان سخنان خود با بیان این موضوع که چند سالی است که در حوزه تولید پژوهش رتبه 15 جهان را دارا هستیم، گفت: در حوزه کیفیت مقالات ایران رتبه 15 را در دنیا داراست.

انتهای پیام/ 70071

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول