اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مساجد اهل سنت در کشور ما نسبت به قبل انقلاب ۷ تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده‌اند

معاون فرهنگی اجتماعی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان گفت: مساجد اهل سنت در کشور ما نسبت به قبل انقلاب ۷ تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده‌اند.

مساجد اهل سنت در کشور ما نسبت به قبل انقلاب ۷ تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده‌اند

به گزارش خبرنگار فارس از مشهد، حجت‌الاسلام یوسف مهربان عصر امروز در نشست رسانه‌ای دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه وحدت امت اسلامی که در دفتر نمایندگی ولی فقیه در حوزه اهل سنت برگزار شد، اظهار کرد: ستاد گرامیداشت چهل و دومین سالگرد بزرگداشت انقلاب اسلامی در قالب کارگروه‌های مختلفی فعالیت خود را آغاز کرده و مسؤولیت کارگروه تقریب مذاهب اسلامی بر عهده دفتر نمایندگی ولی فقیه در حوزه اهل سنت است که با همکاری نهادهای تلفیقی از جمله اداره کل تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، قرارگاه شمال شرق ارتش، قرارگاه ثامن الائمه و نهادهای ائمه جمعه شهرستان‌های تلفیقی برنامه‌های خوبی در راستای تقویت رویکرد تقریبی پیش‌بینی شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان بیان کرد: در گام اول ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم به مناسبت چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی، ۴۲ مُبلغ اهل سنت را به مساجد شیعیان در مناطق تلفیقی اعزام کنیم تا نمونه وحدت و همدلی به منظور تبیین دیدگاه‌های اهل سنت نسبت به انقلاب اسلامی باشند و تا پایان دهه فجر این مبلغین در مساجد شهرستان‌های تلفیقی حضور خواهند داشت.

وی افزود: اعزام مبلغان شیعه به نمازهای جمعه اهل سنت را داریم تا این عزیزان در آنجا سخنرانی داشته باشند و نماز وحدت اقامه کنند.

مهربان گفت: چاپ و رونمایی از کتاب همسنگر، شهدای اهل سنت خراسان را در دستورکار داریم که این کتاب در سه جلد به معرفی شهدای اهل سنت خراسان می‌پردازد.

معاون فرهنگی اجتماعی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان اضافه کرد: این کتاب در مراحل چاپ است و مراسم رونمایی آن را با حضور روحانیون خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: اعزام کاروان قرآنی منادیان وحدت را پیش‌بینی کرده‌ایم که این کاروان هم در مدارس اهل سنت، هم در مساجد و هم در پادگان‌های مرزی که در آنها نیروهای ارتشی حوزه و سنی حضور دارند، حضور پیدا خواهند کرد، این کاروان از قاریان قرآن مفسرین و مبتهل خوانان تشکیل شده است.

مهربان عنوان کرد: در تمام شهرستان‌های تلفیقی نشستی با عنوان همدلی، هم‌اندیشی و بصیرت‌افزایی با حضور مبلغان شیعی و سنتی در دهه فجر برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان ضمن بیان برنامه‌ها در ایام ولادت حضرت زهرا(س)، گفت: در آستانه ولادت حضرت زهرا وبیناری با عنوان حضرت زهرا(س) الگوی برتر بانوی مسلمان ویژه بانوان برجسته، طلاب و مدرسین حوزه علمیه خواهران اهل سنت برگزار خواهد شد.

وی در خصوص دیگر برنامه‌های این نهاد در ایام بزرگداشت چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی، بیان کرد:  برنامه دیگر ما برپایی نمایشگاه مجازی پوستر شهدای  اهل سنت خراسان به ویژه در کانال‌هایی که اهل سنت فعال هستند، خواهد بود، همچنین دیدار و تکریم از ۴۲ خانواده شهید اهل سنت در سه استان خراسان با همکاری بنیاد شهید و اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار و  از آنها تقدیر و تکریم به عمل خواهد آمد.

مهربان ادامه داد: برگزاری نشست نخبگانی تبیین و ایده‌پردازی گام دوم انقلاب اسلامی و نقش روحانیت در تمدن‌سازی نوین اسلامی نیز از دیگر برنامه‌های ما در این ایام است.

معاون فرهنگی اجتماعی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان با اشاه به اینکه جمعی ۴۰ نفره از خطبا و نخبگان اهل سنت در قالب یک کارگاه چهار ساعته این موضوع را تبیین خواهند کرد، گفت: در بررسی‌ای که انجام داده‌ایم، مساجد اهل سنت در کشور ما نسبت به قبل انقلاب هفت تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده‌اند، در خراسان رضوی تعداد مساجد اهل سنت در قبل انقلاب حدود ۱۵۰ مسجد بوده است، اما الان شاهد این هستیم که نزدیک به یک هزار مسجد اهل سنت فعالیت می‌کنند و این اتفاق بزرگی است.

وی با بیان اینکه ما در خراسان  قریب به ۹۰ نماز جمعه در روستاها و شهرهای مختلف از اهل سنت داریم و هرهفته نمازهای جمعه این مناطق برقرار است، افزود: مدارس دینی اهل سنت نسبت به قبل انقلاب افزایش بسیار خوبی پیدا کرده‌اند و هر فرد از اهل سنت که بخواهد می‌تواند در حوزه‌های دینی خود به تحصیل بپردازد، ما قبل انقلاب تعداد سه حوزه علمیه از اهل سنت در خراسان رضوی داشتیم، اما اکنون ۲۷ حوزه علمیه اهل سنت داریم.

مهربان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی نهایت تلاش خود را به کار بسته است تا نهایت همکاری را با آنها داشته باشد، ادامه داد: طلبه‌ای که وارد حوزه علمیه اهل سنت می‌شود هم از معافیت سربازی برخوردار بوده، هم پرونده آموزشی برای او تشکیل می‌شود، همچنین بهره‌مندی از دیگر مزایا مانند بیمه تامین اجتماعی نیز از دیگر خدمات است.

تاثیرگذاری بانوان در جامعه پس از انقلاب

استاد اهل سنت دانشگاه  تربت جام نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه امروزه به برکت انقلاب اسلامی در جامعه بسیار تأثیرگذار هستند، اظهار کرد: بعد از انقلاب که نهضت سوادآموزی به وجود آمد، بانوان روستاهای تربت جام توانستند سواد بیاموزند و نهضت سوادآموزی تحول بزرگی را در جامعه زنان به وجود آورد.

شکیلا یوسفی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی نه تنها در جامعه زنان، بلکه در جامعه مردان تاثیرات بسیاری داشته است، متذکر شد: در تربت جام دانشگاه‌های متعددی برپا شدند که این سبب شد زنان بتوانند در شهر خودشان به تحصیل بپردازند و یکی از دغدغه‌های مهم آنها حل شد.

وی افزود: مشارکت زنان در مسائل سیاسی مساله مهمی است که اکنون آنها می‌توانند در این زمینه مشارکت داشته و نقش موثری در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.

یوسفی عنوان کرد: در تربت جام کانونی به وجود آمده است که در آنها مهارت‌های مختلف به زنان آموزش داده می‌شود و سبب رشد این گروه از مردم شده است.

بیداری اسلامی؛ بیانگر موفقیت انقلاب اسلامی ایران

مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: چهار دهه از جمهوری اسلامی را پشت سر می‌گذاریم و شاهد بیداری اسلامی در بسیاری از کشورهای اسلامی هستیم که خود نشان از موفقیت انقلاب اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف جهانی است.

مولوی احمد صارمی ضمن بیان دستاوردهای انقلاب، گفت: قبل از انقلاب جهان دوقطبی بود، یکی قطب شرق و دیگری غرب و در آن زمان دین را افیون جامعه می‌پنداشتند، در چنین شرایطی بود که امام راحل موضوع «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی را اعلام کردند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۳۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول