اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

بانوی کارآفرین: بسیاری از ایده‌های ناب در صف‌ سازمان‌های دولتی مانده‌اند

یک بانوی کارآفرین نمونه گفت: بسیاری از ایده‌های ناب در صف‌ سازمان‌های دولتی مانده‌اند، چراکه به درستی درک نشدند و بخش دولتی از ارزش افزوده‌ای که می‌توانند ایجاد کنند بی‌خبر است.

بانوی کارآفرین: بسیاری از ایده‌های ناب در صف‌ سازمان‌های دولتی مانده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در ادامه گزارشات بررسی مشکلات تولید کنندگان و کارآفرینان که در خبرگزاری فارس پیگیری و دنبال می‌شود این بار به بانوی کارآفرینی رسیدیم که در زمینه«مدیریت عملکرد» فعالیت دارد.
این بانوی کارآفرین با اشتغال زایی برای حدود 50 نفر، یکی از افراد موفق در حوزه کارآفرینی و تاسیس شرکت دانش بنیان است که از مشکلات فعالیت در این حوزه می‌گوید.

سنگ بنای اولیه تمام سازمان‌ها استفاده از مدیریت عملکرد است 

مریم امام‌دادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: پس از فارق التحصیلی از دانشگاه صنعتی اصفهان وارد عرصه کار و صنعت شدم و طی سال‌هایی که مشغول به کار بودم تعاملات و ارتباطاتی با مدیران و کارکنان و بخش کیفیت داشتم. با توجه به این تعاملات متوجه شدم مدیران نیز برای بهتر انجام دادن مدیریت خویش نیاز به ابزاری دارند، همانطور که یک حسابدار برای انجام کارش، نیاز به نرم افزار حسابداری دارد پس مدیران اجرایی، ارشد و میانی نیز برای مدیریت بهتر مجموعه خود نیاز به نرم افزار و خدمات مشاوره‌ای دارند. 

مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان مشهد افزود: سنگ بنای اولیه تمام سازمان‌ها و وزارت خانه‌های کشور برای رصد نقاط ضعف و قوت استفاده از مدیریت عملکرد است که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و ارزیابی را برعهده دارد. 

وی اضافه کرد: این دانش و ابزار آن در سطح کلان کشوری، سازمان‌ها و ادارات می‌تواند باعث تحول شود، همانطور که در احادیث یاد شده «حاسبوا قبل انت حاسبوا»، سازمان‌ها نیز نیاز دارند تا در دوره‌های مختلف کیفیت عملکرد خود را بسنجند. 

این بانوی کار آفرین با بیان این نکته که در سال 83 این ایده مطرح شد، تشریح کرد: این شرکت نخستین شرکتی بود که در پارک علم و فناوری خراسان، مدیریت عملکرد را در ایران مطرح کرد و به توسعه دانش در این زمینه پرداخت. 

امام‌دادی ادامه داد: در واقع در آن زمان مسئله استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان مطرح نبود و ما به شکل تحقیق و توسعه با تسهیلات مالی و نظارت‌های فنی پارک علم و فناوری در سال 85 رسما شروع به کار کردیم و به طراحی و تولید نرم افزار مورد نیاز مدیران در حوزه مدیریت عملکرد و سپس، سایر مباحث پرداختیم. 

مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان مشهد با تاکید بر وجود رقبای قدرتمند در زمینه طراحی نرم افزار، خاطرنشان کرد: بدون هیچ تضمین کار و یا وجود هیچ قراردادی مبنی بر اعتماد به آینده کار با تیمی جوان و متخصص به تولید محصول پرداختیم، پس از آماده سازی با توجه به الزامات مدیریتی و دانش مورد نیاز آن را در اختیار استانداری خراسان شمالی قرار دادیم و پس از تغییرات لازم این محصول مورد بهره برداری قرار گرفت و استانداری خراسان رضوی نیز استقرار محصول را از این شرکت کوچک درخواست کرد. 

وی ادامه داد: با توجه به فضای کسب و کار امروزی ممکن است بسیاری از متخصصین بگویند که خطر بزرگی را پذیرفتیم و پیش از عقد قرارداد یا تضمین استفاده از محصول آن را تولید کردیم؛ اما همین نقطه قوت تیم ما بود زیرا در سال 89 معاونت توسعه و مدیریت ریاست جمهوری که سازمان اداری و استخدام فعلی است پس از بازدید از کار و بررسی تطبیق‌های مدیریت عملکرد با دستگاه‌های دولتی مورد استقبال واقع شد؛ در واقع محصول و خدمت مورد نظر به دلیل دسترسی و آماده به کار بودن، دانش کافی و تطبیق‌های لازم علاوه بر وجود دو مورد آزمایش شده موفق در شرق ایران مورد پذیرش معاونت توسعه و سایر سازمان‌ها و ارگان ها قرار گرفت. 

این کارآفرین متذکر شد: امروزه بیشتر سازمان‌ها و ارگان‌های کشوری سامانه «تسما» که محصول این شرکت هست را می‌شناسند حال آنکه ممکن است ندانند این سامانه مدیریت عملکرد، تولید کدام شرکت است و ممکن است اطلاع نداشته باشند که تمام دانش برنامه نویسی و تولید محتوا از آغاز توسط دانش آموختگان و متخصصین جوان ایرانی در این شرکت انجام می‌شود که امروزه با توسعه شرکت در بحث تکنیکال و محتوایی در دو بعد نرم افزاری و استقرار و مشاوره در حوزه‌های مدیریت عملکرد، پروژه، استراتژیک، نظام سلامت اداری، داشبردهای مدیریتی به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها، بیمه‌ها، بانک‌ها ودیگر سازمان‌ها در حال ارائه محصول و خدمت است.

امام‌دادی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر 30 نفر به شکل مستقیم در دو شرکت مشهد و تهران و بیش از 15 شرکت به شکل برون سپاری و غیر مستقیم در حال همکاری با این شرکت هستند، تصریح کرد: ما در سال 97 رتبه‌های کشوری و استانی زیادی را در زمینه پژوهش‌های برتر، ایده‌های صادراتی و تجاری سازی فناوری‌های پیشرفته را کسب کردیم.

بسیاری از ایده‌های ناب در صف‌ سازمان‌های دولتی مانده‌اند 

وی در ادامه سخنان خود در رابطه با مشکلات کارآفرینی در کشور، گفت: مسیر رشد و بالندگی یک کسب و کار از مجرای دولت است که اتفاق می‌افتد و چنانچه بخش دولتی در حوزه دانش به اندازه بخش خصوصی به روز نباشد مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد.

این کارآفرین نمونه اضافه کرد: بسیاری از ایده‌های ناب در صف‌ سازمان‌های دولتی مانده‌اند، چراکه به درستی درک نشدند و بخش دولتی از ارزش افزوده‌ای که می‌توانند ایجاد کنند بی‌خبر است از طرفی در خراسان رضوی به‌دلیل وجود پارک علم و فناوری بستر، ساختار پذیرش و جذب ایده‌ها و کمک به توسعه آنها فراهم است؛ اما آیا این ساختار در تمامی شهرهای کوچک و بزرگ و تمامی استان‌ها وجود دارد؟ 

این بانوی کارآفرین از دست دادن نیروی متخصص، سرعت کم وصول پرداختی‌های دولتی، حتی مجوز گرفتن و مسیر دریافت کار و تثبیت آن را بخشی از مشکلات در مسیر کارآفرینی برشمرد؛ اما خطاب به کارآفرینان جوان گفت: کارآفرینان جوان بدانند باید تمرکز را بر روی حل مشکل بگذارند و رو به جلو حرکت کنند. 

تاثیر کرونا بر مشاغل

وی از تاثیرات کرونا بر کسب و کارهای حوزه مهندسی فناوری اطلاعات اینگونه یاد کرد: برخی معتقدند که در شرایط حاضر کار برای مهندسین فناوری اطلاعات و نرم افزار بیش از پیش فراهم است، باید گفت کار انجام می‌شود؛ اما به دلیل عدم تایید افراد معوقات وصول نمی‌شود و سبب کاهش پرداختی‌ها به یک دهم شده است.  

امام‌دادی افزود: هنوز عده‌ای لازمه تایید کار را فیزیکی می‌دانند و خدمات و محصولات ارائه شده در صف انتظار تایید قرار می‌گیرند. می‌توان گفت برای رفع این مشکل لازم است تسهیلات دست و دل بازانه‌تر باشد، مسیر تایید کارها سریع‌تر و بازنگری در افزایش سرعت روند کارها در سازمان‌ها صورت گیرد که این مهم مستلزم دیدگاه کلان است.

انتهای پیام/ خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول