اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

لوله‌های گاز در قلب کوه‌های خلج مشهد/ معاون دادستان: به این پروژه ورود نکرده‌ایم!

نماینده مردم مشهد و کلات کوه‌های جنوبی مشهد را از سرمایه‌های ملی و تنفسگاه مشهد دانست و گفت: در پروژه انتقال خط لوله گاز از کوه‌های خلج، قرار شد روی کوه جاده احداث نشود و این عملیات با کمترین تخریب صورت بگیرد و در نهایت بعد از انجام پروژه، طبیعت به شکل گذشته خود برگردد.

لوله‌های گاز در قلب کوه‌های خلج مشهد/ معاون دادستان: به این پروژه ورود نکرده‌ایم!

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، اواخر اسفندماه ۹۹، طی تماس‌های مردمی مطلع شدیم بخشی از کوه‌های خلج چند روزی است به بهانه کشیدن خط لوله گاز به بالای کوه دچار تخریب شده است؛ موضوعی که باعث شد ساعتی بعد به همراه چند نفر از فعالان محیط زیست راهی منطقه شویم.

مسؤول کارگروه حفظ محیط کوهستان هیأت کوهنوردی خراسان رضوی در این بازدید، در رابطه با وضعیت کوه‌های خلج، اظهار کرد: معلوم نیست لوله‌های گاز را به چه علت به بالا می‌برند، اگر قرار است که ساخت‌وساز انجام داده و زمین‌های بالا را بفروشند، بله باید لوله‌ها را به بالا ببرند!

حمید نظام دوست، با بیان اینکه عنوان می‌شود که طبق نظر کارشناسی باید لوله گاز را از وسط کوه به بالا ببرند، ادامه داد: این در صورتی است که همین جاده به بالای کوه می‌رسد و می‌توانند از کنار همین جاده بدون نیاز به تخریب کوه، خط گاز را به بالا هدایت کنند، حتی اگر اینچ بالایی داشته باشد یک بیل مکانیکی می‌تواند به عرض سه متر جاده را تا بالا بکند.

وی عنوان کرد: پشت کوه هیچ روستایی وجود نداشته و فقط هفت حوض است، اولین روستای پشت این کوه خوانرود است که با این کوه بسیار فاصله دارد، بنابراین ادعای گازرسانی به روستاهای پشت کوه منتفی است.

مسؤول کارگروه حفظ محیط کوهستان هیأت کوهنوردی خراسان رضوی افزود: تخریب کننده شرکت گاز و معلوم نیست از چه کسی مجوز گرفته‌است، گفته می‌شود یک پیوست زیست محیطی هم به مسؤول پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی ارائه کرده‌اند در حالیکه باید ابتدا مدارک را برای اداره کل محیط زیست می‌فرستادند و درخواست می‌کردند که بررسی کنند آیا تنها راه کشیدن خط لوله گاز از وسط کوه بوده است یا خیر.

با وجود اینکه فعالان محیط زیست اظهار می‌کنند که گزارش این تخریب‌ها را به معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم داده‌اند، اما قاضی هادی شریعت‌یار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این خصوص اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: بنده در بحث کوه‌های خلج هیچ ورودی نداشتم!

موضوع را از حجت الاسلام پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی که همواره در خصوص مسائل محیط زیستی دغدغه‌مند ورود کرده، نیز پیگیری کردم.

نصرالله پژمان فر، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، در این رابطه اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در انتقال خط گازی که شرکت گاز در آن مسیر وجود داشت، جلسه‌ای مفصل تشکیل دادیم، در پیگیری‌ها مشخص شد که خط لوله گاز نباید در این منطقه صورت بگیرد و اگر هم ضروری است که در این منطقه انجام شود باید با کمترین آسیب باشد.

تخریب باید با کمترین تخریب صورت بگیرد

نماینده مردم مشهد و کلات با بیان اینکه قرار شد انتقال خط لوله گاز از کنار جاده انجام بگیرد، تصریح کرد: بنا بر گزارشی که به ما دادند در یک بخشی امکان عبور خط لوله از کنار جاده دیگر به هیج صورت نیست و در نقطه‌ای که این امکان وجود ندارد، باید با کمترین تخریب کار انجام شود.

وی افزود: در جلسه‌ای که در آنجا برگزار شد و نماینده شرکت گاز و فعالان محیط زیست حضور داشتند، با توجه به مناسباتی که محیط زیست در این رابطه در محیط زیست کشوری انجام داده بود، بنا شد ما چند اقدام به عنوان مکمل انجام دهیم؛ اول اینکه در این خط انتقال گاز شرایط برای عبور و مرور ماشین فراهم نشود، نکته دوم اینکه به محض اینکه پروژه به پایان رسید به سرعت طبیعت را به شکل گذشته برگردانده و آثار بوجود آمده را به طور کامل برطرف کنند، همچنین شرکت گاز بنا به نظارت‌هایی که ‌صورت می‌گیرد و گزارش‌های ارائه شده، باید حداکثر هر یک ماه گزارش کار کامل را در اختیار دفتر ما و اداره محیط زیست قرار دهد.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه قرار شده است که یک نماینده ثابت در کنار نماینده محیط زیست از فعالان محیط زیست حضور داشته باشد و کنترل لازم را نسبت به این موضوع صورت دهد، تشریح کرد: ما پیگیری می‌کنیم تا جایی که ممکن است جلوی انتقال خطوط، انتقال ارائه خدمات و هرچیزی که منجر به تصرف در ارتفاعات جنوب شده گرفته شود و با اطمینان خاطر همه مردم این حس را داشته باشند که کسی چشم طمع به ارتفاعات جنوب نخواهد داشت و هیج برنامه ای را در آنجا نمی‌تواند پیاده کند.

پژمان فر در پایان اظهارکرد: امیدوارم این ارتفاعات جنوب که از بزرگ‌ترین سرمایه‌های ملی بوده و تنفسگاه مشهد در آنجاست بیش از این لطمه نبیند و آسیب بیشتری به این منطقه وارد نشود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول