اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مجازات‌های جایگزین حبس در جغتای؛ از حکم ساخت مستند برای کارگردان متخلف تا حکم ۲۷۰ ساعت خیاطی رایگان

رئیس دادگستری جغتای با یادآوری اینکه مجازات‌های جایگزین حبس بر اساس وضعیت و موقعیت اجتماعی مجرم برای ارائه خدمات رایگان عام المنفعه در امور آموزشی، بهداشتی، فنی حرفه‌ای، خدماتی، کارگری و کشاورزی تعیین می‌شود، از حکم ساخت مستند برای کارگردان متخلف و حکم ۲۷۰ ساعت خیاطی رایگان گفت.

مجازات‌های جایگزین حبس در جغتای؛ از حکم ساخت مستند برای کارگردان متخلف تا حکم ۲۷۰ ساعت خیاطی رایگان

به گزارش خبرگزاری فارس از جغتای، با حکم یک قاضی در جغتای، مجرمینی که قرار نیست حبس بکشند، در مقابل باید خدمات عام‌المنفعه ارائه دهند از جمله درختکاری، کمک به حفظ محیط زیست و حیات وحش و جمع‌آوری زباله متهمانی که تاوان جرمشان، انجام خدمت برای جامعه است.

چند سالی است پرونده‌های متعدد با مجازات‌های جدیدی در رسانه‌ها به گوشمان می‌خورد که برخی افراد مجرمند و در چنگال قانون گرفتار شده‌اند، اما مجازات‌هایشان ماهیت متفاوتی دارد.

آنها به زندان نمی‌روند و با خلافکارهای دیگر آشنا نمی‌شوند، به‌خاطر یک جرم سبک، در میان مجرمان خطرناک و حرفه‌ای شب و روزشان را نمی‌گذرانند. عمرشان پشت میله‌های زندان تباه نمی‌شود و از خانواده‌هایشان دور نمی‌مانند.

قانون به کمکشان آمده تا در ازای خدمت به جامعه از مجازات حبس و زندان رها شوند تاهم خودشان سود ببرند و هم جامعه و بنابراین این موضوع محور گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگار فارس با رئیس دادگستری جغتای است که در ادامه می‌خوانید.

 اثرات منفی زندان

علی اکبر رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جغتای، با اشاره به اینکه صدور مجازات‌های جایگزین حبس در بسیاری از موارد در روند کاهش یا تکرار نشدن جرم نقشی مؤثر ایفا می‌کند، اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها، اعمال مجازات‌های جایگزین حبس از مهمترین دستاوردهای قانون مجازات اسلامی مصوب در سال ۱۳۹۲ بود که دادگستری شهرستان جغتای در این زمینه وارد عمل شد و نسبت به صدور مجازات‌های جایگزین به جای حبس اقدام کرد.

رئیس دادگستری جغتای در ادامه افزود: مرتکبان جرائم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آن‌ها سه ماه حبس است به جای زندان به مجازات جایگزین حبس محکوم می‌شوند.

وی توضیح داد: همچنین مرتکبان جرائم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آن‌ها ۹۱روز تا ۶ ماه حبس است به مجازات جایگزین محکوم می‌شوند.

وی با بیان اینکه مجازات‌های جایگزین حبس برای متهم، خانواده وی، جامعه و دولت از ابعاد مختلف تاثیر مطلوبی دارد، تشریح کرد: اصلاح و بازدارندگی مجرم با توجه به افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها و کمبود مشاور و مددکار اجتماعی به نحو مطلوب انجام نمی‌گیرد، طرد مجرم از جامعه، از بین رفتن قبح و ترس از زندان و تاثیر نامطلوب زندان در شغل و ازدواج آتی زندانی از تبعات منفی به شمار می‌آید.

مجازات جایگزین حبس موثرتر است

رئیس دادگستری جغتای ادامه داد: با توجه به اینکه نگهداری از زندانیان هزینه‌بر است و با استفاده از درآمدهای عمومی و مالیات این هزینه‌ها تامین می‌شود، حکم‌های جایگزین حبس در کاهش جمعیت زندانیان و کاهش هزینه‌ها تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه مجازات جایگزین حبس در اصلاح و تربیت مجرم موثرتر و کارآمدتر است تشریح کرد: زمانی که یک قاضی حکم‌های مجازات جایگزین حبس را صادر می‌کند شاید یک پرونده بیش از ۲ ساعت وقت‌گیر باشد، درحالی‌که ظرف مدت زمان کوتاه‌تری می‌توان با صدور حکم حبس پرونده را بست و اما با توجه به تبعات مثبت حکم‌های جایگزین حبس، ترجیح می‌دهم با کار بیشتر حکمی صادر کنم که در ادامه اصلاح و تربیت مجرم را به‌دنبال داشته باشد.

رحیمی با اشاره به اولین حکم جایگزین حبس در جغتای اذعان کرد:  یک روز که در یکی از مساجد جغتای بودم درب و پنجره‌های زنگار بسته مسجد توجه‌ام را جلب کرد و با توجه به اینکه یکی از مجرمین محکوم به حبس دارای مهارت نقاشی بود  با اعمال مجازات جایگزین حبس وی را به رنگ آمیزی تمامی درب و پنجره‌های مساجد و اماکن مذهبی ملزم کردم.

مجازات بر حسب موقعیت اجتماعی است

رئیس دادگستری جغتای با یادآوری اینکه مجازات‌های جایگزین حبس بر اساس وضعیت و موقعیت اجتماعی مجرم برای ارائه خدمات رایگان عام‌المنفعه در امور آموزشی، بهداشتی، فنی‌حرفه‌ای، خدماتی، کارگری و کشاورزی تعیین می‌شود، تشریح کرد: برای مثال پزشکی که مکلف به ویزیت رایگان ۲۰۰ بیمار بی‌بضاعت شد و یا کارگردانی به دلیل شکار غیرمجاز ملزم به تهیه یک مستند ۳۰ دقیقه‌ای از حیات وحش جغتای شد که قابلیت پخش در شبکه استانی و صداوسیما داشته باشد که به نحو مطلوب اجرا شد و یا متخلفی که به تهیه مقاله پژوهشی در خصوص گونه‌های وحشی و حیوانات در حال انقراض ملزم شد و یا مجرمی ملزم به ۲۷۰ ساعت خیاطی رایگان برای مهدکودک‌های تحت پوشش بهزیستی شد و یا قنادی که مکلف شد برای نیازمندان کیک تهیه کند و مجرم جوانی که ملزم شد خطبه‌ها و کلمات قصار حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه را به مدت یک سال در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند.

وی گفت: متخلفینی را که مهارت خاصی و یا سواد نداشتند را به کاشت نهال مثمر در اراضی ملی، هرس درختان، آبیاری فضای سبز و بوستان‌ها، احداث آبشخور در حیات وحش، شرکت در دوره‌های آموزشی شبکه بهداشت و تهیه ماسک و توزیع آن بین نیازمندان، نصب تابلو و علائم هشداردهنده در جاده‌ها با همکاری پلیس راه، امور کارگری و خدمات عمومی مثل حمل مصالح، سیم کشی، جوشکاری، تاسیسات و تعمیر وسایل به عنوان ارائه خدمات عمومی رایگان برای اداره کمیته امداد و بهزیستی و مددجویان تحت پوشش این نهادها و پاکسازی و جمع‌آوری زباله از سطح روستاها ملزم کردم.

رحیمی با اشاره به پیامدهای مثبت استفاده جایگزین حبس در حوزه قضایی اظهار کرد: متخلفی که ملزم به ارائه خدمات رایگان به مددجویان کمیته امداد بود با قرار گرفتن در آن محیط ترغیب شد حامی ۳ یتیم شود و یا مستندسازی که علاقه‌مند شد به تهیه مستند از حیات وحش در کل کشور اقدام کند و خود حامی محیط زیست شد.

رئیس دادگستری جغتای با بیان اینکه نظارت بر اجرای دقیق احکام بسیار مهم است، عنوان کرد: اوایل اعمال مجازات‌های جایگزین حبس بسیاری از نهادها و ادارات حاضر نبودند یک مجرم را برای گذران دوران محکومیت بپذیرند. درحالی‌که برای دستیابی به خدمت رایگان عام‌المنفعه ناگزیر باید مجرمان را به نهادها و ادارات بسپاریم تا در این محیط‌ها بتوانند خدمت کنند که خوشبختانه با فرهنگسازی که انجام شد نهادهای پذیرنده خدمت با ارائه گزارش‌های دقیق نقش مهمی در چگونگی اعمال مجازات‌های جایگزین حبس داشتند.

وی یکی دیگر از راه‌های کاهش آسیب‌های زندان را اعمال مراقبت‌های الکترونیک برای محکومین دانست و گفت: با استفاده از پابند الکترونیکی به دنبال کاهش مدت حضور زندانیان در محیط زندان و کاهش آسیب‌های زندان و اثرات نامطلوب دوری زندانی از خانواده هستیم.

انتهای پیام/۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول