اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

افزایش ۷۰ درصدی ثبت درخواست طلاق در سامانه «تصمیم»/ ماهانه ۲۰۰۰ درخواست طلاق در خراسان رضوی ثبت می‌شود

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه به‌طور میانگین هرماه ۲ هزار درخواست طلاق در این استان به ثبت می‌رسد، گفت: آمار مراجعین به سامانه «تصمیم» که مربوط به ثبت اطلاعات متقاضیان طلاق است درمجموع ۷۰ درصد رشد داشته است.

افزایش ۷۰ درصدی ثبت درخواست طلاق در سامانه «تصمیم»/ ماهانه ۲۰۰۰ درخواست طلاق در خراسان رضوی ثبت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان بهزیستی خراسان رضوی، غلامحسین دلبری بابیان اینکه آمار مراجعین به سامانه تصمیم که مربوط به ثبت اطلاعات متقاضیان طلاق است درمجموع ۷۰ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: این افزایش تقاضا، مربوط به درخواست‌های انباشته‌ای است که در موج اول کرونا در سه ماه اول سال ۹۹ کاهش زیادی داشتیم ولی در ماه‌های بعد و بخصوص سه ماه اول امسال، این مراجعات افزایش تصاعدی را شاهد بود.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی ابراز کرد: واقعیت آن است که به‌طور میانگین هرماه ۲ هزار درخواست طلاق در خراسان رضوی به ثبت می‌رسد که حدود یک درصد آن‌ها انصراف می‌دهند و نزدیک به ۱۷ درصدشان سازش می‌کنند.

وی ادامه داد: مابقی درخواست‌ها به مشاور روان‌شناسی خانواده ارجاع می‌شوند که به خاطر عوامل گوناگون ازجمله تعارضات شدید، اختلافات ناشی از مشکلات اقتصادی، تناقضات فرهنگی و ارزشی، عدم ارتباط صحیح، معادل نبودن سطح توانمندی‌ها، تحصیلات و ارزش‌ها در طرفین، دخالت خانواده‌ها و یک سری عوامل دیگر، به سازش منتهی نمی‌شود و به جدایی می‌انجامد.

دلبری بابیان اینکه باگذشت ۵ سال از آغاز طرح پیشگیری و کنترل طلاق در خراسان رضوی، هنوز این طرح در ۱۱ شهرستان اجرایی نشده گفت: به لحاظ اینکه طرح پیشگیری طلاق و سامانه تصمیم، یک طرح مشترک سازمان بهزیستی و دادگستری است و اجرای آن نیازمند هماهنگی دو دستگاه و شعبات دادگاه‌های خانواده است، و همچنین به خاطر نبود زیرساخت‌های فنی، سخت‌افزاری، انسانی و امکانات در بعضی شهرها، این طرح هنوز سراسری نشده است.

وی ابراز کرد: در بعضی شهرها هنوز دادگستری، پرونده را به یکی دو دفتر مشاوره که خود شعبه خانواده انتخاب می‌کند ارجاع می‌دهد و در برخی دیگر از شهرها اورژانس اجتماعی کارها را سامان می‌دهد که در بعضی موارد در سامانه ثبت نمی‌شود و یا اصلاً سامانه به رسمیت شناخته‌نشده است.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه آمار ثبت‌شده در سامانه، ممکن است واقعی نباشد و آمار واقعی درخواست‌کنندگان طلاق، بیش از آمار سامانه تصمیم باشد، خاطرنشان کرد:‌ بااین‌حال، آمار این سامانه نشانگری برای وضعیت کلی موضوع طلاق در استان است که موردتوجه مسؤولان و برنامه‌ریزان قرار گیرد.

وی اضافه کرد:‌ طبق جدول مقایسه‌ای که همکاران ما در سامانه تهیه‌کرده‌اند آمار طلاق‌های توافقی در سه ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد که معنای آن این است که طلاق به درخواست یکی از طرفین در حال افزایش است.

دلبری با تأکید بر اینکه طلاق به درخواست زوجه از قبل هم بیشتر از درخواست آقایان بوده اما در سه ماه اول امسال با سرعت بیشتری از مردان پیشی گرفته است، یادآور شد: در سه ماه اول سال گذشته، شرایط مراجعین به‌گونه‌ای بود که کارشناسان غربالگری طلاق، ۱۲ درصد آن‌ها را مستقیماً به دفاتر خدمات قضایی راهنمایی کرده‌اند که بدون مراجعه به مشاور به دادگاه بروند تا درخواست طلاقشان در دادگاه بررسی شود.

وی ادامه داد: امسال همکاران ما با حداکثر تلاش برای رفع اختلاف مراجعین، تنها سه درصد را به دادگاه هدایت کرده و از ۹۷ درصد مراجعین خواسته‌اند ابتدا به مشاوران روان‌شناسی مراجعه کنند و اگر اختلافشان حل نشد آنگاه به دادگاه بروند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با اذعان به اینکه عدم سازش در بین مراجعین طلاق، رو به افزایش است و از ۷۶ درصد در سه ماه اول سال گذشته به ۸۵ درصد در سه ماه اول امسال رسیده است، تصریح کرد: به نظر کارشناسان حوزه پیشگیری، این افزایش ناسازگاری، ناشی از افزایش مشکلات اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ها است و اینکه سطح عمومی اضطراب و خشونت در جامعه، رو به افزایش است که سطح سازگاری را کاهش می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه سازش در بین مراجعین سامانه طلاق، در مدت مذکور کاهش داشته است، افزود: این فاکتور از ۲۴ درصد در سه اول سال گذشته به ۱۵ درصد در مدت مشابه امسال رسیده که البته به خاطر شرایط خاص سال گذشته و مباحث فنی فرایند رسیدگی به درخواست‌ها در سامانه، نمی‌توان این رقم را واقعی دانست مگر اینکه در کل سال محاسبه شود که هنوز امکان آن وجود ندارد.

دلبری اظهار کرد: درمجموع می‌توان گفت که میزان ناسازگاری بین زوجین بیشتر شده و درخواست‌های طلاق بیشتر شده است که می‌تواند نتیجه وخامت مشکلات خانواده‌ها ازنظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول