اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

ماندگارترین مصاحبه‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس رونمایی شد

همزمان با هفته دفاع مقدس، در نود و ششمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، جایگاه تاریخ شفاهی در ماندگاری خاطرات دفاع مقدس بررسی و ماندگارترین مصاحبه‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس رونمایی شد.

ماندگارترین مصاحبه‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، سرهنگ قاسم کریمی، مؤلف کتاب «در حوزه تاریخ دفاع مقدم» در این جلسه که به صوت وبیناری برگزار شد، ضمن مروری بر رویدادهای جنگ تحمیلی به تبیین جایگاه لشگر ۷۷ خراسان عملیات‌های مختلف دفاع مقدس پرداخت.

وی که طی ۸ سال دفاع مقدس، در لشگر ۷۷ خراسان از فرماندهی دسته گروهان تا فرماندهی گردان در سمت‌های مختلف حضور داشته است، پرداختن به تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی را سندی ماندگار برای نسل جدید عنوان کرد و گفت: روایات شفاهی رزمندگان را باید مهم شمرد چرا که این روایات واقعی و بدون تحریف است.

کریمی به حفظ تمامیت ارضی ایران در این جنگ اشاره و تصریح کرد: بقای این تمامیت ارضی در گرو نثار خون بیش از ۲۲۰ هزار شهید اعم از زن و مرد محقق شده است و این دفاع جزئی از افتخارات کهنه سربازان دفاع مقدس به‌شمار می‌رود.

این سرباز دفاع مقدس به چگونگی آغاز جنگ تحمیلی توسط صدام با پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ اشاره کرد و گفت: جنگ زمانی آغاز شد که کشور ما در ارتش خود آرایش منظمی نداشت و این امر باعث اطمینان خاطر صدام در تصرف یک هزار و ۹۰۶ کیلومتر مرز مشترک دو کشور شد.

وی، به فرمان امام بعد از تصرف خوزستان برای آزادسازی آن نیز اشاره کرد و گفت: بعد از این فرمان عملیات آزادسازی خرمشهر به لشگر ۷۷ خراسان سپرده شد و این لشکر در عملیات فتح المبین با رمز نصرمن الله وفتح القریب طی ۲۲ ساعت با گرفتن غنائم سنگین و اسراء بسیار حصر آبادان را شکست و در سه عملیات طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس، ۱۳ هزار کیلومتر از اراضی اشغال شده کشور را از لوث وجود بعثیان آزاد و عراق را به عقب‌نشینی تا مرزهای بین‌المللی مجبور کرد.

اقدامات مرکز اسناد رضوی در تاریخ شفاهی دفاع مقدس

در ادامه کارشناس تاریخ شفاهی به اقدامات انجام شده از سوی مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در طرح‌های تاریخ شفاهی مرتبط با جنگ ایران و عراق اشاره کرد.

محمد نظرزاده تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از طرح‌های تاریخ شفاهی جنگ ایران و عراق توسط نهادهای نظامی انجام می‌شود برای پرهیز از موازی‌کاری این مرکز در سه طرح تاریخ شفاهی آزادگان جانبازان و ایثارگران، بازسازی هویزه و تاریخ شفاهی لشگر ۷۷ خراسان به مستندسازی پرداخته است.

وی به گفت‌وگو با ۱۱۹ نفر از جمله ۸۳ آزاده و ۳۶ جانباز به مدت ۲۵۸ ساعت اشاره داشت که طی آن به زندگینامه، عملیات‌ها، نحوه اسارت، وضعیت اردوگاه، اوقات فراغت مسئولین اردوگاه، جاسوسان روحیه اسرا و شکنجه‌ها اشاره شده است.

این کارشناس تاریخ شفاهی همچنین به پروژه تاریخ شفاهی بازسازی هویزه اشاره داشت که طی مصاحبه با ۵۶ نفر در ۶۶ جلسه به مدت ۹۰ ساعت، فعالیت‌های آستان قدس رضوی را در بازسازی هویزه از طریق مصاحبه با مسئولان و عوامل بازسازی مورد بررسی قرار داده است.  

نظرزاده افزود: در بخش تاریخ شفاهی لشگر ۷۷ خراسان نیز این مجموعه با هدف بررسی عملکرد لشکر ۷۷ خراسان در طول دوره‌های تاریخی، تشکیلات آن در مشهد انقلاب ۵۷، فرماندهان و مقامات عالی‌رتبه و چگونگی تغییر نگرش آن‌ها بعدا پیروزی انقلاب و به‌ویژه نحوه حضور آن در جبهه‌های جنگ و سایر موارد تاکنون با ۸۰ نفر طی ۴۵۲ جلسه ۷۰۰ ساعت مصاحبه را به انجام رسانده است.  

هفته دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین وقایع پس از انقلاب اسلامی ایران است که به دلیل رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام، ضرورت دارد مستندسازی شود و برای نسل‌های آینده به یادگار بماند.

یکی از راه‌های ماندگاری دفاع مقدس، تاریخ شفاهی است که با این روش می‌توان با همه افراد و گروه‌ها و رده‌های مختلف شرکت‌کننده در جنگ، مصاحبه کرد و از زوایای مختلف به این واقعه مهم پرداخت.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول