اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پرورش و سلاخی کروکودیل برای ارزآوری در مشهد

یک فعال محیط‌زیست گفت: درست درزمانی که جنبش فعالان حقوق حیوانات در سراسر جهان در حال مبارزه با صنعت بی‌رحم و کثیف پوست و خز مار، کروکودیل و غیره هستند در شهر ضامن آهو، بناست تعدادی کروکودیل به‌قصد بهره‌کشی پرورش، تکثیر و درنهایت برای تولید و صادرات محصولی لوکس سلاخی شوند!

پرورش و سلاخی کروکودیل برای ارزآوری در مشهد

فرزاد علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: دقیقاً درزمانی که جنبش فعالان حقوق حیوانات در سراسر جهان در حال مبارزه با صنعت بی‌رحم و کثیف پوست و خز حیوانات ازجمله مار و کروکودیل هستند و هرروز سلبریتی‌ها و شخصیت‌هایی که از پوست حیوانات برای خودنمایی و ارضای نفسانیات شرم‌آور خود استفاده می‌کنند را تقبیح و تحریم می‌کنند، خبر رسیده که در شهر ضامن آهو، حیوانی مثل کروکودیل که در اکوسیستم کشور جایی ندارد و اساساً یک‌گونۀ مهاجم محسوب می‌شود، قرار است به‌قصد بهره‌کشی پرورش، تکثیر و درنهایت برای تولید و صادرات محصولی لوکس سلاخی شود!

این فعال محیط‌زیست با اشاره به اینکه البته صدور چنین مجوزهایی در سازمان محیط‌زیست بی‌سابقه نیست، یادآور شد: پیش‌تر نیز با حمایت تمام‌قد مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست در طرحی پرحاشیه، مجوز واردات ببر به‌قصد تکثیر و پرورش و درنهایت صادرات، در استان بوشهر صادرشده بود و البته نمونه همین مزرعه پرورش کروکودیل نیز از چند سال قبل در استان همدان دایر شده است.

وی متذکر شد: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی نیز بدون توجه به رسالت سازمان متبوع خود، در کمال شگفتی با حمایت از این صنعت غیراخلاقی، تجارت پوست کروکودیل را یک تجارت پرسود و پربازده می‌داند و این فعالیت را یک فعالیت اقتصادی موفق معرفی می‌کند.

علیزاده با اشاره به اینکه حال این پرسش مطرح است که قرار است غذای تمساح در طول دوران پرورش چه باشد؟ آیا نباید نگران قاچاق و سلاخی سگ‌ها و گربه‌ها به‌قصد خوراک کروکودیل‌ها باشیم؟ ادامه داد: اما سؤالی که مدیرکل به آن پاسخ نمی‌دهد این است که فارغ از تمامی اشکالاتی که ازنظر حقوق حیوانات وجود دارد و نادیده گرفتن موارد مربوط به رفاه حیوانات که در سازمان جهانی بهداشت جهانی دام تصریح‌شده و موردتوافق است (و ایران نیز در آن عضویت دارد)، آیا خریدوفروش تمساح که اتفاق‌نظری در خصوص حلال‌گوشت بودن آن بین مراجع وجود ندارد و به فتوای بسیاری از آیات عظام یک حیوان حرام‌گوشت محسوب می‌شود‌، برای یک فرد مسلمان جایز است؟

این فعال محیط‌زیست در ادامه عنوان کرد: آیا پس‌ازاین نباید در آینده در انتظار ایجاد مزارع پرورش سگ، خوک و گربه برای صادرات و ارزآوری باشیم، با این بهانه که تجارت پرسودی است؟ آیا بنا است به بهانه ایجاد اشتغال و توانمندسازیِ معیشت و اقتصاد جامعه، از چالۀ بی‌تدبیری و بی‌برنامگی، به چاه ِایده‌های ناسنجیده و کوته‌بینانه سقوط کنیم و با چنین استدلال‌های سست و بی‌مایه‌ای به جان ِحیوانات بیفتیم بی‌آنکه به زنجیره‌ای از پیامدها توجه کنیم! متأسفانه، باید گفت برخی مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست در صدر این دسته از ایده پردازان قرار دارند.

وی تصریح کرد: بهتر است برای ایجاد اشتغال و یا ارزآوری تدبیری اساسی بیاندیشیم و منطق و اخلاق محیط‌زیستی را فدای عمل‌گرایی کورکورانه نکنیم.

گفتنی است؛ ۱۲ مهرماه سال جاری، ۸۰ سر کروکودیل پرورشی در قالب نخستین محموله وارداتی از کشور مالزی برای تکثیر به تنها مزرعه پرورش کروکودیل مشهد رسیدند و در این مزرعه رها شدند.

انتهای پیام/۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول