اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اولویت‌های استاندار جدید خراسان رضوی چیست؟

هادی توکلیان‌فر، روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای طی یادداشتی به اولویت‌های استاندار جدید خراسان رضوی پرداخت و نوشت: متاسفانه مدیران ارشد کشور، مشهد را با هتل‌های چندستاره و خیابان امام رضا(ع) می‌شناسند و آبادانی اطراف حرم مطهر رضوی را پایه قضاوت‌های خود قرار می‌دهند.

اولویت‌های استاندار جدید خراسان رضوی چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، انتخاب استاندار جدید برای خراسان رضوی که قلب تپنده ایران است نویدبخش شروعی تازه برای بهبود اوضاع و احوال این استان است، اهمیت مدیریت استانی مانند خراسان رضوی در حدی است که وزیر کشور هم شب گذشته در مراسم معارفه استاندار جدید صراحتا عنوان کرد: «استاندار خراسان رضوی فقط یک استاندار نیست.»

هادی توکلیان‌فر، روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای در یادداشتی انتظارات از مدیر تازه نفس خیابان ملک الشعرا بهار را به رشته تحریر درآورده اشت.

در این یادداشت می‌خوانید:

«بالاخره بعد از روزها انتظار، موج تغییرات دولت سیزدهم به خراسان رضوی رسید و سردار یعقوبعلی نظری به عنوان استاندار انتخاب و روز گذشته نیز با حضور وزیر کشور رسما معارفه شد؛ با انتخاب استاندار جدید، تمام دغدغه‌مندان پیشرفت و توسعه خطه خورشید یک نفس راحت کشیدند. سابقه روشن و مدیریت موفق اجرایی و هماهنگی بالا و روحیه نقدپذیری و مردمی بودن نظری، تائید همگان بر این انتخاب را همراه داشت.

اما حالا، زمان کار کردن و عبور از تنبلی‌ها و رخوت‌های سال‌های گذشته است.

پس وقت غنیمت دان، آنقدر که بتوانی...

استفاده حداکثری کیفی و کمی از جایگاه استانداری از مطالبات خراسانی‌ها از سردار نظری است که لازمه پاسخگویی به آن، اولویت‌بندی مسائل و ارائه برنامه و راه حل‌های اساسی برای آنهاست.

متاسفانه یکی از عوامل عقب ماندگی زیربنایی و اقتصادی خراسان رضوی، عدم درمان زخم‌های سطحی و درمان سخت و گران آنها بعد از چرکین و وخیم شدن است، حال آنکه، گره این دشواری‌ها به تدبیر سرانگشتان و نه به دندان باز می‌شود.

گره‌هایی همچون پدیده شاندیز، موسسات مالی و حاشیه نشینی به دلیل تعلل مدیران اجرایی دولت سابق هر روز مستحکم‌تر و بازگشایی آن سخت‌تر شد که همه ما می‌دانیم که حل هر کدام از آنها هزینه‌های بالایی برای نظام به بار آورد.

لذا به دلیل تعدد مشکلات، اولویت‌بندی مسائل برای مدیران اجرایی خراسان رضوی از اوجب واجبات است و در این اینجا به چند مورد آن اشاره و تاکید می‌کنم:

۱) واقعیت‌ها را نشان دهید

متاسفانه مدیران ارشد کشور، مشهد را با هتل‌های چندستاره و خیابان امام رضا(ع) می‌شناسند و آبادانی اطراف حرم مطهر رضوی را پایه قضاوت‌های خود قرار می‌دهند. متاسفانه عامل اصلی شکل‌گیری این‌گونه ذهنیت‌ها، مدیران استانی هستند که صرفا برای خوشایند مدیران ارشد و تائید عملکردشان مسیرهای رفت و آمدها را از لوکس‌ترین خیابان‌های شهر تنظیم می‌کنند؛ بیاییم، واقعیت و وضعیت بحرانی شهر مشهد را بگوییم و نگاه‌های تشریفاتی به این کلانشهر را به نگاه‌های عملیاتی و واقع‌گرایانه با هدف جذب اعتبارات کلان ملی تغییر دهیم.

۲) حاشیه را دریابید...

به راستی خاص‌ترین و پیچیده‌ترین منطقه ایران، حاشیه شهر مشهد است. از مهاجران افغانستانی، پاکستانی و عراقی بگیرید تا تمامی استان‌های کشور به‌صورت فشرده و در کمترین امکانات زیرساختی گذران زندگی می‌کنند. جالب است بدانید، حاشیه مشهد به وسعت حدود سه هزار هکتار برابر با یزد به وسعت ۱۲۰ هزار کیلومتر جمعیت دارد؛ سرعت تزریق بودجه‌های محرومیت‌زدایی حاشیه شهر، حلزونی و سرعت رشد آسیب‌های اجتماعی، از نور هم بیشتر است. هر دو حرکت و سرعت دارند ولی این کجا و آن کجا...

تکلیف مدیران استان بر حضور مستمر در مناطق محروم و تغییر جهت اعتبارات به این مناطق باید در اسرع وقت از حالت شعاری و تبلیغاتی به عملیاتی تبدیل شود.

۳) احیای کارگروه‌های ملی

به صراحت بگویم، هیچ شهری برابر مشهدالرضا(ع) کارگروه ملی «کارگروه ملی توس، حاشیه شهر مشهد، زیارت» ندارد؛ کارگروه‌هایی که به درد خانمان‌سوز تشریفاتی بودن، دچار شدند.

کارگروه ملی زیارت که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است و بزرگترین فرصت برای آبادانی و تقویت زیرساخت‌های خرسان رضوی به شمار می‌آید، به کارگروه دورهمی و صرفا در حاشیه سفرهای استانی تبدیل شده است. آنقدر مصوبات آن اجرایی نشده که حتی کارشناسان و نخبگان فرهنگی نیز آنرا بی‌خاصیت‌ترین کارگروه ملی می‌دانند در حالی‌که وسعت و برکات مصوبات کارگروه زیارت، ملی است.

۴) حمایت از صنعت و اشتغال

بیش از ۷۰ هزار واحد صنعتی در خراسان رضوی برای یک استان مرزی راضی کننده نیست. علاوه بر این، حضور سالیانه میلیون زائر، فرصت طلایی برای عرضه محصولات واحدهای صنعتی و سکویی برای جهش در تولید و کاهش نرخ بیکاری است. با وجود جلسات ویژه استانی همچون کارگروه تسهیل موانع تولید و شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت، متاسفانه به دلیل بروکراسی‌های همان مدیران عضو جلسات مذکور، تمام وقت تولیدکننده که هم و غمش باید خلاقیت در کالا، افزایش تولید و صادرات باشد، در راهروهای ادارات دولتی برای یادآوری وظایف قانونی‌شان است، نتیجه این وضعیت، کوچ فعالان صنعت به استان‌های دیگر همچون اصفهان، قم و تهران است و ما می‌مانیم و هزاران فارغ التحصیل دانشگاهی و تعطیلی بازار کار.

۵) خشکسالی و کشاورزی...

طبق آمار مرکز اقلیم‌شناسی، سال‌های آینده دچار خشکسالی‌های فراگیری در اقلیم خراسان خواهیم بود، خشکسالی و نبود راه حل‌های مقابله با آن، موجب افزایش مهاجرت و حاشیه شهرها، افزایش قیمت محصولات کشاورزی و به خطر افتادن امنیت غذایی کشور می‌شود بنابراین استان خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸٬ هزار و ۸۵۴ کیلومتر مربع می‌تواند مرکز کشاورزی نوین کشور با اجرای سیاست‌های تشویقی و حمایتی ویژه کشاورزان و مصرف‌کنندگان شود و بازارهای مرزی صادراتی محصولات کشاورزی برای آسیانه میانه راه اندازی کند.

۶) ساماندهی بافت اطراف حرم رضوی

خوشبختانه با پیگیری مسئولانه تشکل‌های مردمی و برخی از نمایندگان مشهد، طرح جدید بافت اطراف حرم ضوی با محوریت حفظ و توسعه فرهنگ رضوی تصویب شد، اجرای کامل و بدون سلیقه شخصی طرح جدید، یکی از مطالبات مردم مظلوم دیده مشهدالرضا(ع) است؛ حتما در این راه فشارهای گوناگونی بر توقف طرح جدید تحمل کرد و شیرینی آن یعنی حضور دوباره مردم و جاری شدن زندگی در اطراف حرم رضوی نمایان خواهد شد.

۷) پروژه‌های کهنه ملی

قطار سریع‌السیر تهران مشهد، جاده حرم تا حرم، بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی حاشیه شهر، سدهای آبی هزارمسجد و احداث نیروگاه‌های برق پروژه‌های کهنه این دیار هستند؛ پروژه‌هایی که دولت‌های گذشته صرفا با وعده‌های زمانی، زمان خریدند و نه تنها هیچ‌گونه اقدامی جلو نبردند بلکه با پروپاگانداهای رسانه‌ای انجام شده، بیان کردند.

آستین‌ها را باید بالا زد و کفش آهنین پوشید و این پروژه‌های کهنه را از بایگانی بیرون کشید و بر روی میز دولت سیزدهم گذاشت.

همه موارد فوق‌الذکر جهت کمک به مدیر تازه نفس خیابان ملک الشعرا بهار بود و طبق فرمایش رهبر انقلاب باید از گذشته برای اصلاح آینده، عبرت گرفت؛ فعالان و نخبگان فرهنگی سیاسی اجتماعی همانطور که از انتخاب سردار نظری حمایت کردند در صورت عدم اجرای وعده‌های دولت سیزدهم در استان خراسان رضوی، مطالبه‌گری جدی و بدون رودربایستی را خواهند داشت.»

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول