اهدای سلولهای بنیادی در خراسان رضوی برای اولین بار
سرپرست انتقال خون خراسان رضوی گفت: برای اولین بار در خراسان رضوی اهدای سلولهای بنیادی با روش های نوین انجام شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، دکتر سید حمید رضا اسلامی سرپرست انتقال خون خراسان رضوی در این زمینه گفت: براساس پذیره نویسی از داوطلبان دریافت سلولهای بنیادی، آزمایشات لازمه انجام شده و بانک اطلاعاتی سلولهای بنیادی به منظور تطبیق اطلاعات داوطلبان اهدای سلولهای بنیادی با بیماران سرطانی نیازمند پیوند تشکیل شده است. وی افزود: با این اقدام برای نخستین بار در استان خراسان رضوی و کلان شهر مشهد به صورت تخصصی و بسیار مدرن اهدای سلولهای بنیادی به منظور پیوند به بیمار سرطانی انجام خواهد شد. اسلامی خاطرنشان کرد: پیش از این افراد اهداکننده باید به اتاق عمل رفته، بیهوش شده و به اهدای سلولهای بنیادی خونساز از مغز استخوان پرداخته میشد ولی امروزه با پیشرفت علم و انجام اقدامات کاملا تخصصی توسط انتقال خون تنها با آماده سازیهای لازمه و اهدای خون محیطی فرد اهداکننده، سلولهای بنیادی خونساز مهاجرت کرده قابل استخراج و پیوند به فرد گیرنده میباشند. وی افزود: این اقدام تحولی شگرف در عرصه اهدا و پیوند محسوب میشود. سرپرست انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به این که این فرایند در انتقال خون و مرکز پذیره نویسی سلولهای بنیادی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی انجام می شود از عموم اهداکنندگان داوطلب که دارای شرایط لازمه میباشند دعوت به این اقدام ارزنده و حیات بخش کرد. انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹
12:07 - 25 آذر 1400