اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

سرو باغ مزار کاشمر در فهرست میراث طبیعی ملی کشور ثبت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: درخت سرو کهن سال باغ مزار کاشمر به شماره 1018 در تاریخ 23/12/1400 در فهرست میراث طبیعی ملی کشور ثبت شد.

سرو باغ مزار کاشمر در فهرست میراث طبیعی ملی کشور ثبت شد

سیدجواد موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار فارس در کاشمر، با بیان این اینکه درخت سرو کهن سال باغ مزار کاشمر به شماره 1018 در تاریخ 23/12/1400 در فهرست میراث طبیعی ملی کشور ثبت شد، گفت: وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در راستای«آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده (2) قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری»پس از بررسی کارشناسان خبره، این سرو کهن سال را با قدمتی در حدود 550 سال قدمت، واجد ارزش تشخص داده و ضمن تاکید بر لزوم حفاظت و نگهداری دقیق، آن‌را در فهرست ملی ثبت کرد.

وی ادامه داد: این درخت با نام علمی  Cupressus sepervirensدر زمره سروهای زرین قرار داشته و با تنه‌ای به قطر 1.5 متر، محیط تنه 5 متر، ارتفاعی در حدود 22 متر و طول سایه‌اندازی در حدود 12 متر در داخل مجموعه تاریخی و مذهبی باغ مزار امام زاده سید حمزه(ع) شهر کاشمر قرار گرفته و از سلامت کامل برخوردار است.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: وجود چنین درختانی در دل ناحیه‌ای‌که در گذشته در حاشیه کویر محاصره شده است و همیشه مردمان این دیار که با مسئله کمبود آب دست وپنجه نرم کرده اند، توجه خاصی  به سر زنده بودن درختان و ارزش بالای این میراث طبیعی داشته و با تلاش فراوان این درختان را هم‌چون نگینی درخشنده حفظ کرده و به‌طور یقین در گذشته نیز محلی برای آرامش مسافران و رهگذران بوده است.

موسوی تصریح کرد: درخت سرو که در بسیاری از نقاط ایران و از دیر باز در نقش قالی‌ها، فرش‌ها و نگارگری ایرانی و سایر هنرهای ملی وجود داشته، به عنوان درخت همیشه زنده و سرسبز بسیار قابل احترام بوده و نقش سروهای شاخه برگشته نماد ایرانیان است، چنان که جبر زمانه سر او را خم کرده اما در مقابل دشمنان وطن کمر خم نکرده و استوار و پا برجا مانده است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول